hamid Ghadirian

May 19, 2009

حمید قدیریان / کارگردان هنری ملک سلیمان
زندگینامه

حمید قدیریان در سال 1339 در تهران متولد شد او بنا به علاقه ی خود در نقاشی در سال 1357 وارد دانشکده ی هنرهای زیبا شد وبه دلیل مسائل سیاسی جنگ و انقلاب فرهنگی بعد از ده سال در سال1367 فارغ التحصیل گردید.از سال 1360 به عنوان نقاش فعالیت حرفه ای خویش را اغاز کرد و بعد از ان در سال 1365 فعالیت سینمایی خود را با فیلم گذرگاه به عنوان گریمور شروع نمود. قدیریان در سال 1366 با فیلم هراس در عرصه ی طراحی صحنه و لباس مشغول به کارشد و اثار متعددی را طراحی نمود.
او در سال 1380 موفق به اخذ مدرک فوق ليسانس (کارشناسی ارشد) در رشته نقاشی از دانشکده هنر شد.
Hamid Ghadirian / Art Director
Biography

A.Hamid Ghadirian was born in 1960 Tehran, Iran, as he was so interested in Fine Art, eventually was accepted in college of fine arts in 1978. Due to the Islamic revolution in Iran and closure of universities during that time and coming war between Iran and Iraq, it took him ten years to graduate.He started his artistic activities such as painting, professionally in 1981. He also began his work in cinema with a film called "The Passage" as a make up supervisor in 1986.
He furthered his talent as a dress designer and stage manager in another film called "Fright". Since then his style of work in set design and artistic creation made him one of the leading set designs of his time in contemporary cinema.
He completed his master of art in drawing picture from university of art in 2001.


مراحل اجرای کار از زبان خودش

داستان سلیمان و مُلک خارق العاده ایشان به دلیل نبود شناخت مناسب از آن حضرت و نیز وجود داستانهای جعلی و تخیلی (اسرائیلیات) بیشتر شبیه یک افسانه در نظر مردم شکل گرفته است . در حالی که بر طبق آیات قرآن کریم سلیمان و ملک او یک حقیقت انکار ناپذیر می باشد. البته لازم به ذکر است که وجود عناصر غیرمادی و وقایع خارج از عادات بشری ، درک و فهم موقعیت حقیقی آن دوران را برای ما مشکل کرده است – حال آنکه اگر از منظر قرآن به موضوع نگاه کنیم درک مطلب چندان هم سخت به نظر نمی آید. انشاءالله اگر خدا یار باشد مطلب را در دستنویس بعدی باز خواهم نمود ، چرا که مسیری را تجربه کرده ام که ذکر آن خالی از لطف نیست حال ما در موقعیتی هستیم که قصد داریم داستان حضرت سلیمان را مبتنی بر آیات قرآن مجید به تصویر کشیم چرا که وجود دیدگاه ها و تنوع منظر ابعاد عمیق این کتاب آسمانی را برای ما بیشتر مشخص می کند. البته وجود اتفاقهای عجیب در داستان سلیمان این مقصود را بسیار دشوار کرده ، و این سئوال مطرح می شود که در این دنیای مادی چطور ممکن است آن اتفاق های عجیب در چنان گستره ای باورپذیر باشد. گروه تحقیق قرآنی و نیز روایات اسلامی سعی کرده اند که با دقت سئوالات و مجهولات داستان را به گونه جواب گویند که درک و فهم مطلب برای ما مجریان و طراحان اثر ساده و قابل استفاده شود.


در بعد اجرایی تدوین شاخصه هایی برای محور قراردادن تصمیم گیری ها بسیار مهم بود چرا که وجود عنصر زیبایی شناسی در خلق اثر هنرمند را بعضاً از هدف اصلی دور می کند. از مهمترین شاخصه هایی که جمع سازنده تصمیم بر اجرای قطعی آن گرفت محور قرار دادن مفاهیم بود به گونه ای که حتی زیبایی شناسی اثر در این چارچوب شکل گیرد ؛ چرا که مواجه با مفاهیمی هستیم بسیار مقدس و الهی و عدول از آنها مسئولیت زیادی را برای سازندگان اثر ایجاد می کند. حالا بعد از تبیین مفاهیم و پیدا کردن شاخصه ها من به عنوان مدیرهنری می توانم کار خود را شروع نمایم. اولین مرحله طبقه بندی اطلاعات بود که در پنج قسمت پایه انجام می گرفت.1- تحقیقات جغرافیایی مانند نوع پوشش جغرافی منطقه – آب و هوا 2- تحقیقات تاریخی مانند مسیر تاریخی اورشلیم حضور تمدنها در این سرزمین و شناخت لازم درباره تمدنهای پیرامونی ... 3- تحقیقات قوم یهود مانند سیر شکل گیری حرکت این قوم و استقرار در منطقه اورشلیم نوع لباس و حدود زندگی و تأثیر پذیری این قوم از تمدنهای پیرامونی و ... 4- تحقیقات مقطع تاریخی حضرت سلیمان مانند آثار به جامانده تأثیر متقابل حکومت سلیمان و تمدنهای پیرامونی نوع پوشش و فرهنگ دوران سلیمانی مشخص شدن نوع دوستان و یا دشمنان آن حکومت و فرهنگ آنان و ... 5- تحقیقات برای تعیین ساختار زیبایی شناسی مانند رنگ حاکم بر فیلم نوع معماری موجود در دکورها بافت مناسب در عناصر فیلم نوع لباس ها ، ابزار و وسایل مورد استفاده و ... بعد از این مقدمات ، دیگر زمان آن رسیده که با پشتوانه تحقیقات خود را به فضای تخیل بسپارم و فضاهای کلی فیلم را دیده و به تصویر کشم.

0 Comments نـظــر:

Post a Comment