FajrFestival

Jan 28, 2010


نشست خبري ملك سليمان در جشنواره فجر
شست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «ملك سليمان» با حضور شهريار بحراني (كارگردان)، مجتبي فرآورده (تهيه كننده)، محمود پاك‌نيت، امين زندگاني و عليرضا كمالي (بازيگران)، بهروز معاونيان (صدابردار)، عبدالحميد قديريان (طراح صحنه و لباس) و «محمود گبرلو» (مجري و منتقد نشست) در سالن كنفرانس مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، «شهريار بحراني» در اين نشست گفت: تحقيقات مفصلي درباره ابليس، شيطان، جن و جادوگري داشتيم كه يك سال و نيم به طول انجاميد. طلسمي كه عليه همسر سليمان به كار مي‌رود توسط يك جادوگر نوشته مي‌شود. طلسم ها مثل موشك‌هاي هدايت شده‌اند كه به هدف مي‌خورند.
وي در ادامه افزود: شيطان‌ها در شهر اول فقط به نوعي اثرگذاري مي‌كنند. در شهر دوم به صورتي كه دلشان مي‌خواهد خودشان را نشان مي‌دهند و در شهر سوم يك فتنه نيمه سياسي اتفاق مي‌افتد و سليمان از خدا مي‌خواهد شياطين به زمين به صورت مادي بيايند.
«مجتبي فرآورده» در خصوص ساخت جلوه‌هاي ويژه اين فيلم گفت: درصد قابل توجهي از كارهاي اين فيلم در داخل ساخته شده است ولي ما نمي‌توانستيم اين كار را به طور كامل در داخل انجام بدهيم. در حال حاضر بخش اعظم جلوه‌هاي ويژه در كشور به واسطه رشد جلوه‌هاي ويژه ملك سليمان است. همچنين در اين پروژه حدود 30 نفر فعاليت داشته‌اند.
وي در ادامه در خصوص بودجه فيلم بيان داشت:‌ از يك سال و نيم پيش به صورت شفاف بودجه كار را اعلام كرديم و همين جا هم اعلام مي‌كنم كه بودجه «ملك سليمان» پنج ميليارد تومان است.
«شهريار بحراني» در ادامه گفت: در اين فيلم قدم‌هاي مهمي برداشته شد خودمان هم انتظار اين موفقيت را نداشتيم در داخل كشور هم نيروهاي خوبي به ما پيوستند و در طول كار كارگردان هنري نظارت كامل بر كار داشت و در نهايت در يك محيط هماهنگ توانستيم كار بكنيم. اين كه چقدر به ايده‌آل نزديك شديم را ديگران بايد نظر بدهند.
در ادامه نشست «عبدالحميد قديريان» كارگردان هنري و طراح صحنه و لباس گفت: در شروع كار دو موضوع به عنوان هدف را دنبال مي‌كردم. اول اينكه تجربه كنم مفهومي كه در سناريو وجود دارد را به تصوير بكشم، نكته دوم هم حضور جلوه‌هاي ويژه كامپيوتري بود كه من بار اول بود كه با اين همه حجم امكانات روبرو مي‌شدم. ولي در ادامه با تحقيقاتي كه انجام شد با اين موضوع آشنا شدم و تلاش داشتيم اين را بفهميم كه چطور طراح صحنه و لباس مي‌تواند ويژوال افكت را درك كند و بر آن تسلط پيدا كند و ارتباطي با كارگردان برقرار كند.
وي ادامه داد: همه ما در اين فضا به نتايج خوبي رسيديم و همان‌طور كه گفته شد حجم زيادي از ويژوال افكت در ايران انجام شد. دوستان اين كار را انجام دادند و در واقع اين شروع حركت ما در اين زمينه است و به نظر من مي‌توانيم در چند سال آينده اين وادي را فتح كنيم و به نتايج خوبي برسيم.
«شهريار بحراني» كارگردان «ملك سليمان» در ادامه صحبت خود گفت: ما در ايران متخصصين خوبي در زمينه جلوه‌هاي ويژه داريم. در حال حاضر گروه سي نفره ما و گروه‌هاي ديگر به موفقيت‌هاي خوبي در اين زمينه رسيده‌اند.
«محمود پاك‌نيت» بازيگر اين فيلم گفت: ‌ما از ديگر كشورهاي دنيا كم نداريم، فقط بايدحمايت شويم و اگر حمايت شويم مي‌توانيم بهترين‌ها را خلق كنيم و ارائه دهيم. از آقاي بحراني به خاطر شجاعت‌شان و از آقاي فرآورده به خاطر حمايتشان تشكر مي‌كنم.
وي در ادامه افزود: راهنمايي‌هاي كارگردان و آقاي خضوعي نقش بسيار مهمي در شخصيت من در اين زمينه داشت. هر شخصيتي كه يك بازيگر بازي مي‌كند، تفكراتي در آن زمينه دارد. تحقيقات در زمينه بازيگري هميشه وجود دارد تا اين كه يك بازي ارائه شود. در اين كار هم هميشه فكر با ما بود و به نظر من لحظه‌اي نيست كه يك بازيگر از فكرش نسبت به كار دور باشد.
بحراني در ادامه در خصوص نقش زنان در فيلم گفت: در داستان ما نقش زنان كم بود. ما از منابع اينطور استنباط كرديم كه حضرت سليمان همسري داشته باشد و خودشان هم از طرف شياطين لطمه بخورند و به عنوان يك قهرمان بدون لطمه خوردن مطرح نشوند.
«مجتبي فرآورده» تهيه كننده «ملك سليمان» در ادامه اظهار داشت: يك سري واژه‌ها مانند سينماي فاخر و معناگرا در سينماي ما بوجود آمده كه با آنها مشكل دارم. «ملك سليمان» يك سينماي ديجيتال با فناوري‌هاي روز دنيا كه در ايران اتفاق افتاده است اين اولين تجربه كاملي است كه در اين زمينه انجام شده است. سينماي ما هم جز اين راهي ندارد كه به اين سمت حركت كند و نيازمند ورود به عرصه ديجيتال است.
در ادامه نشست قديريان گفت: روش كار من در طراحي صحنه و لباس اين است كه تحقيقاتي با حضور محققين انجام مي‌دهم و سر كار به نوعي آنها را فراموش مي‌كنم. در انتخاب فرم‌ها تلاش مي‌شود از تحقيقات استفاده شود. وقتي كه تحقيقات كامل شد طراح بايد خودش را به فضا بسپارد.
«شهريار بحراني» در خصوص فيلمنامه «ملك سليمان» گفت: فيلمنامه و كارگرداني اين كار يك كار گروهي بود و كار يك نفر نبود. ما هم توانش را نداشتيم. در خصوص كارگرداني هم به صورت گروهي اين كار انجام مي‌شد و سر صحنه آقاي خضوعي كمك زيادي به ما مي‌كرده است.
وي در ادامه افزود:‌ در اين فيلم براي اولين بار تجربه شيريني در زمينه بازي داشتيم. در ايران هميشه با مشكل هنرور روبرو هستيم. ما توانستيم با هنرورهايي كه سر صحنه مي‌آيند با توضيح دادن داستان و درگير كردن آنها با موضوع فيلم به بهترين شكل بازي بگيريم. در تهران بازيگران تئاتر كمك‌هاي زيادي به ما كردند و در شهرستان‌ها هم جوانهاي با استعداد خوبي وجود داشت كه وقتي در جريان فيلمنامه قرار مي‌گرفتند بازي خوبي انجام مي‌دادند.
«فرآورده» در خصوص قسمت‌هاي ديگر «ملك سليمان» گفت: بنا داريم كه قسمت دوم و سوم «ملك سليمان» هم ساخته شود.
در ادامه نشست، «بهروز معاونيان» صدابردار فيلم نيز گفت: الان در حوزه صدابرداري پيشرفت‌هاي خوبي كرده‌ايم در اين عرصه كه ويژوال افكت رشد كرده است در زمينه صدا هم اين رشد ديده مي‌شود.
«شهريار بحراني» گفت: شخصيت حضرت سليمان شخصيت استثنائي و برجسته‌اي بود كه رو در روي شيطان قرار مي‌گرفت در ابتداي كار ديديم كه اين موضوع مي‌تواند دستمايه ساخت يك فيلم سينمايي شود و در قرآن هم داستان شيريني از آن بيان شده است.
وي در ادامه در خصوص تصوير شيطان گفت: در ابتدا يك تصوير و نماي اصلي از شيطان داشتيم و به يك طرحي از آن رسيديم و در حين تصويربرداري هم آن را تكامل داديم. فيلم ما فيلم مفهوم محور است تا ماجرا محور. پس از پايان كار تصميم گرفتيم نقش شيطان در فيلم كمتر ديده شود و حتي در ابتداي يك پلان را كه شيطان در آن ديده مي‌شد، حذف كرديم. در قسمت دوم اين فيلم قصد داريم شياطين را نشان بدهيم و نشان بدهيم كه عليرغم اين كه شياطين به تصوير كشيده شده‌اند، بازهم مردم به سمت آنها مي‌روند.
در پايان نشست، «امين زندگاني» بازيگر نقش سليمان گفت: اگر الان صحبت از اين همه كار مي‌شود، نبايد همينطور از آن بگذريم به شخصه سفيد شدن موي آقاي فرآورده را ديدمريال اين طور نبود كه پروسه توليد اين فيلم به آساني گذشته باشد. اگر مي‌خواهيد بنويسيد پروژه دولتي بدانيد كه اين كار به آساني نگذشته است.

*


0 Comments نـظــر:

Post a Comment