18Quran 11

Aug 27, 2010
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، نشست «از ملك سليمان تا ملك مهدی(عج)» از سلسله نشست‌های تخصصی سينمای دينی و به همت غرفه ملك سليمان با حضور حجت‌الاسلام ‌و المسلمين «اصفهانيان» كارشناس مسائل دينی و رضا محمدزاده رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) امشب چهارم شهريورماه در نمايشگاه قرآن برگزار شد.

در ابتدای اين نشست محمدزاده با بيان اينكه مبنای فيلم ملك سليمان قرآن و روايات است، گفت: يكی از مهمترين مسائلی كه ذهن هر بيننده‌ای را از آغاز تا پايان اين فيلم درگير می‌كند، باوجود جاذبه‌های تصويری فيلم، اين موضوع است كه تصويری كه از ملك سليمان ارائه می‌شود، تا چه حد مبتنی بر اسناد و منابعی است كه از نظر دينی برخورداريم.

وی افزود: بينندگان فيلم ذهنشان آشنا با فيلم‌های ديگری است كه پيرامون شخصيت‌های دينی شكل گرفته است.

اين كارشناس دينی تصريح كرد: مشخصه‌های اصلی شخصيت حضرت سليمان و حكومتی كه تشكيل داد در آيات الهی اشاره شده است و بايد اين نگاه را بررسی كنيم و نيز بررسی كنيم كه تا چه حد به جنبه‌های هنری سازندگان فيلم توجه شده است.

رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) اظهار كرد: هسته اصلی آيات قرآن بُعد معرفتی است، انسان رفتار ارادی خود را بر اساس چيزی كه می‌فهمد شكل می‌دهد، آيه مصاديق متفاوتی دارد، شخص حضرت سليمان و داستان و پديده‌هايی كه با آن‌ها سر و كار داشت، آيه هستند.

وی تصريح كرد: فيلمی كه از حضرت سليمان طراحی شده است، مهمترين رسالتش اين است كه بعد معرفتی را در ما به وجود آورد.

محمدزاده با اشاره به سخنی از علامه طباطبايی در مورد حضرت سليمان افزود: علامه می‌فرمايد، آنچه از داستان سليمان در آيات ذكر شده است، مقدار اندكی است، ولی تدبر در آيات مربوط به سليمان به ما كمك می‌كند داستان او را بفهميم.

رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) با بيان اينكه داستان سليمان در سه محور خلاصه می‌شود، اظهار كرد: ويژگی شخصيتی حضرت سليمان كه به طور دقيق در آيات آورده شده است، ويژگی دوم مطالبی است كه در رابطه با علم و معرفت سليمان گفته شده است و بُعد سوم قواعدی در رابطه با حكومت اين پيامبر خدا است.

وی در ادامه اين ميزگرد به ويژگی‌های شخصيتی حضرت سليمان كه در قرآن آمده است، پرداخت و افزود: وارث، موهبت الهی، بنده برتر، اهل ايمان، اهل عمل صالح، اهل ذكر، تجلی احسان، صاحب همه فضائل انسانی، مقام نبوت، اهل دعا، صاحب حكمت و علم و معرفت، صاحب حكومت مهمترين ويژگی‌های حضرت سليمان(ع) است.

بنابر اين گزارش در ادامه اين ميزگرد حجت‌الاسلام اصفهانيان با اشاره به تعريف آيه، گفت: اين تصور غالب شده است كه اگر چند واژه در كنار هم قرار گيرند، آيه تشكيل می‌شود.

وی اظهار كرد: خدا چند موضوع را به عنوان آيه در قرآن مطرح كرده است، در وهله اول از مقولاتی صحبت می‌كند و آن‌ها را آيه می‌نامد، مانند شمس، همچنين ماجراهايی را مطرح می‌كند و آيه می‌نامد، داستان حضرت يوسف(ع) از اين نوع است.

اين كارشناس دينی در اين رابطه افزود: خداوند همچنين افرادی را ذكر می‌كند و آن‌ها را آيه می‌نامد، هر سه حوزه پندهای عظيمی دارد.

حجت‌الاسلام اصفهانيان در مورد تعريف آيه عنوان كرد: آيه يعنی باورهای عظيم، مقوله عظيم و موضع عظيم كه به سمتی نشانه می‌رود.

اين كارشناس دينی با بيان اينكه آيات خدا اسماء خدا را می‌سازد، افزود: آيات خدا عالم را محقق می‌كند و آيات دوباره به سمت اسماء سوق داده می‌شوند، خدا وقتی موضوعی را آيه می‌نامد، بايد از يك رويكردی به آن داشته باشيم، اگر آن را حذف كنيم، هدف تربيتی خدا را حذف كرده‌ايم.

وی با اشاره به سوره حضرت يوسف(ع) گفت: اين سوره به عنوان يك متن جامع و منظم داستان رسولی را بيان می‌كند، برخلاف داستان سليمان كه از چند سوره بايد استخراج شود، داستان يوسف را خدا آيه ناميده است زيرا عبرت‌آموز است.


حجت‌الاسلام اصفهانيان با اشاره به مقاطع زندگی حضرت سليمان افزود: مقطع اول ولادت و تربيت او تا قبل از ورود به اجتماع است و مقطع دوم حركت اجتماعی او و اثرگذاری اجتماعی است.


وی اظهار كرد: در آيات قرآن می‌توانيم منزل‌های قرآنی برای تربيت استخراج كنيم، اين طور نبوده است كه انبياء آزمون نداده باشند و بدون ابتلا نبوت خود را شروع كرده‌اند.

Link: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=642270

0 Comments نـظــر:

Post a Comment