ملك سليمان در كافه خبر

Oct 18, 2010

تهیه​کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» معتقد است این فیلم قابلیت جذب تماشاگر را دارد اما به دلیل شرایط اکران و وضعیت نمایش عمومی در کشور نمی​تواند بیش از این​​ها بفروشد.

به گزارش خبرآنلاین، مجتبی فرآورده درباره فراهم شدن شرایط ساخت «ملک سلیمان» گفت: «زمانی که مسئله ساخت فیلمی فاخر مطرح شد، ما سرگرم مجموعه​ای از تحقیقات بودیم. تحقیقاتی تاریخی از دوران حضرت آدم تا پیامبر اسلام.»

او ادامه داد: «بعد از مطرح شدن پیشنهاد ساخت فیلمی فاخر با موضوع قرآنی ما زندگی حضرت سلیمان را به دلیل ویژگی​های خاص مقطع زندگی ایشان پیشنهاد دادیم و تصور می​کردیم به دلیل نیاز بالای این کار به امکانات و جلوه​های ویژه مورد نیاز آن با ساخت آن موافقت نشود، اما خوشبختانه دوستان پیشنهاد ما را پسندیدند و کار برای تولید این فیلم به صورت جدی پیگیری کردیم.»

فرآورده با اشاره به سابقه کار خود و بحرانی در سینمای جنگ گفت: «ما از سال​های دور با یکدیگر همکاری داشتیم و ما از سینمای جنگ هستیم؛​ سینمایی که باید در آن کارهای سخت را برای اولین بار انجام می​دادیم و براین اساس عادت داشتیم سراغ کاری برویم که همه ابزار آن برای به سرانجام رساندن از قبل برایمان آماده نباشد.»

او شرایط تامین امکانات مورد نیاز برای ساخت این فیلم را چنین بیان کرد: «در ابتدای کار این مسئله روشن بود که باید از جلوه​های ویژه استفاده زیادی داشته باشیم، اما عملاً این امکانات در سینمای ایران موجود نبود در نتیجه به دنبال تامین آن رفتیم.»

او ادامه داد: «ابتدا در میان هنرمندان ایرانی این مسئله را مطرح کردیم و بیش از 100 اتود از کارهای افرادی که تصور می​شد شاید بتوانند کاری برای فیلم انجام دهند جمع​آوری شد، اما هیچ​یک از آن​​ها در حد فیلمی سینمایی نبود در نتیجه سراغ خارجی​ها رفیتم.»

فرآورده اظهار داشت: «برای یافتن فردی که بتواند کار ما را انجام دهد و دستمزد درخواستی با بودجه​ای که در اختیار داشتیم همخوانی داشته باشد جستجوی زیادی کردیم. ابتدا با پیشنهادهای بالایی روبرو شدیم تا اینکه در نهایت با مراجعه به هنگ کنگ لئو لو وارد پروژه شد.»

او ادامه داد: «شرط ما این بود کسی که کار را قبول می​کند با بچه​​های ایرانی همکاری کند و علاوه بر آموزش به آنان کار را پیش ببرد. خوشبختانه این توافق صورت گرفت و حدود 10 نفر از بچه​های ایرانی که نمونه کار خود را ارائه کرده بودند وارد کار شدند و علاوه بر یادگیری کارهای مربوط به فیلم را انجام می​دادند.»

فرآورده تکنولوژی موجود در فیلم را در سطحی بالا ارزیابی کرد و گفت: «دستگاه​های مورد نیاز برای بالا بردن کیفیت تصویری فیلم به واسطه «ملک سلیمان» وارد ایران شد و اگر امروز تماشاگران مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» می​توانند تصویر باکیفیت آن را روی صفحه تلویزیون ببینند به واسطه امکانی بود که توسط «ملک سلیمان» به وجود آمد.»

این تهیه​کننده همچنین در مورد علاقه قلبی خود به تصویر کردن زندگی حضرت سلیمان گفت: «ما به عنوان فردی مسلمان باید به همه پیامبران احترام بگذاریم و این یکی از نکاتی است که در دین من به آن اشاره شده است. روایت است زمان ظهور امام زمان ایشان می​فرمایند از انگشتر سلیمان تا عصای موسی و ... در دست من است؛ این یعنی همه برگزیدگان الهی در یک مسیر هستند و پرداختن به موضوع حضرت سلیمان به نشانه بی​توجهی به حضرت رسول اکرم نیست.»

هزینه پنج میلیاردی تولید
فرآورده درمورد هزینه​های تولید این فیلم سینمایی گفت: «صحبت​ها در مورد هزینه تولید «ملک سلیمان» بسیار بوده و گاه رقم​هایی غیرمرتبط در مورد آن مطرح شده است. کل جریان تولید این فیلم سینمایی پنج میلیارد تومان هزینه داشت که از بخش مصوب شده در مجلس شورای اسلامی تامین شد.»

او درباره جریان اکران عمومی این فیلم سینمایی گفت: «واقعیت این است که این روزها در سینمای ما به جای اکران فیلم بیشتر فیلم​سوزی اتفاق می‌افتد. اینکه در شش ماه نخست سال 35 فیلم به نمایش عمومی درآمده است به هیچ عنوان اتفاق خوبی نیست زیرا ظرفیت سینمای ما اجازه اکران این تعداد فیلم در شش ماه را نمی​دهد و نتیجه آن به نمایش درآمدن ناقص همه فیلم​​ها می​شود.»

این تهیه​کننده ادامه داد: «اکنون «ملک سلیمان»​ بعد از تاخیری که در اکران داشت و افتادن به اکران دوم عید فطر به همراه هفت فیلم سینمایی روی پرده است. در این شرایط 18 سالن سینما به این فیلم رسیده که تعدادی از سالن​ها نیز فیلم را به صورت تک​سئانس نمایش می​دهند.»

او گفت: «فیلم جمعه پیش 18.5 میلیون تومان یعنی نزدیک به سقف خود فروخته است.»

فرآورده اظهار داشت: «به دلیل این شرایط است که معتقدم فروش فیلم خوب است. ما سینمایی در اختیار نداریم که بگوییم فیلم سالن دارد و نمی‌فروشد. همه چیز نشان می​دهد فیلم قابلیت جذب تماشاگر را دارد اما به هر حال به دلیل شرایط موجود در زمینه اکران و وضعیت نمایش عمومی همه فیلم​های سینمایی «ملک سلیمان» نمی​تواند بیش از این​​ها بفروشد.»

او درباره تبلیغات برای نمایش فیلم گفت: «تبلیغات به دو شکل تاثیرگذار پخش تیزر از تلویزیون و نصب بیلبورد در شهر دشواری​های بسیاری دارد. برای پخش تیزر فیلم با اشکالات عجیب و دور از انتظاری روبرو شدیم.»

او گفت: « اولین ایرادی که برای پخش تیزر از ما گرفتند نشانی اینترنتی فیلم بود. آنان معتقد بودند آدرس سایت فیلم باید با ir تمام شود و com نباشد. هرچند این اصلاحیه عجیب بود اما آن را انجام دادیم. در مرحله دوم گفتند تکنیک تصویری موجود در تیزر متفاوت با روال معمول تلویزیون است و باید این تکنیک اصلاح شود. با وجود آنکه تبلیغ اثر دیگری به این ترتیب پخش می​شد ما کار را اصلاح کردیم.»

او ادامه داد: «در نهایت بعد از موفقیت با تیزر اعلام کردند روزانه فقط دو بار پخش خواهد شد زیرا دفعات پخش تیزر با فروش فیلم سنجیده می​شود!»

او در مورد تبلیغات شهری فیلم گفت: «نصب بیلبوردهای فیلم نیز با مشکلاتی همراه بود. اولاً زمان اکران عقب افتاد و در نتیجه بیلبوردهایی که از قبل نصب کرده بودیم دیگر کاربرد تبلیغاتی نداشت و از سوی دیگر بسیاری از محل​های نصب بیلبورد در اختیار آثار شبکه نمایش خانگی بود که همچنان باید تبلیغ آن​ها ادامه می​یافت و به طور کلی در این مورد نیز با سختی​​های بسیاری روبرو بودیم.»

او درباره کیفیت پخش فیلم در سالن​​های سینما گفت: «این فیلم تکنیک بالایی در تولید دارد و در نتیجه باید در سالن​​های مجهز به نمایش عمومی درآید اما متاسفانه اغلب سالن​​های ما کیفیت مورد نیاز را ندارد. اتفاقاً با اکران «ملک سلیمان» روشن شد کدام سالن​ها به واقع دالبی هستند و کدام نه.»

او ادامه داد: «مسئله دیگر این است که بسیاری از مسئولان پخش فیلم در سالن​ها تصور می​کنند باید صدای فیلم را در بخش​های مختلف دست​کاری کنند و در شرایطی که حجم صدای این فیلم در سالن پخش می​شود و آن طور که تصور می​شود در ارتفاع بالا نمی​رود. به هرحال این​​ها هزینه​​ای است که برای ارتقای سطح کیفی سینما باید بپردازیم.»

او گفت: «در یکی از شهرستان​​ها که فیلم روی پرده است در در صحنه​ای چراغ​ها را روشن می​کنند و صدا را کم می​کنند و دلیل این کار را ترسیدن مردم عنوان می​کنند؛ یعنی کاری که موجب از بین رفتن تاثیر فیلم می​شود.»

فرآورده در مورد نقد​های مرتبط با این فیلم گفت: «همه نقدهای مرتبط با «ملک سلیمان» را آرشیو کردم. متاسفانه نقدهای فنی در مورد فیلم زیاد نیست. نقدهایی که بتواند درباره حوزه های بازیگری موسیقی فیلمبرداری تدوین و کارگردانی باشد و فقط فیلمنامه را بررسی نکرده باشد بسیار کم است.»

او همچنین در مورد اکران جهانی این فیلم گفت: برنامه اکران بین​المللی این فیلم در کشورهایی است که مردم در آنجا با ادیان توحیدی سروکار دارند. در این زمینه بازار آمریکا و خاورمیانه را در نظر داریم

Link: http://www.khabaronline.ir/news-101227.aspx

1 Comments نـظــر:

Jude W said...

Hii thanks for posting this

Post a Comment