ملک سلیمان فیلمی که باید دیده و فهمیده شود

Oct 20, 2010
بالاخره فیلم ملک سلیمان ساخته و اکران شد و در معرض دید عموم مردم قرار گرفت . ساخته اخیر شهریار بحرانی کاری ارزنده و کاملا مذهبی است . نمایشگر زندگی یکی از پیامبران بنی اسراییل با نام سلیمان فرزند داود نبی . پیامبری که برای انجام رسالت خویش از خداوند ملکی خواست و قدرتی که به واسطه آن بتواند سرزمین های اطراف خود را به دین حق دعوت کند و همانند سایر پیامبران ظهور آن فرزند صالح آخرین را بشارت دهد .

از لحاظ ساختاری مسلما این فیلم یک حرکت بسیار منحصر به فرد محسوب می شود . اراده و انگیزه ای که موجبات ساخته شدن این فیلم شده را باید ستود . چرا که در این سینمای تیر و تخته ای که نظام تولیدش وحشتناک عقب افتاده است حرکت رو به جلو غنیمت است .

شهریار بحرانی فراغ التحصیل انیمیشن است و دغدغه جلوه های ویژه را از ابتدای فعالیت هایش داشته است . کاراکترهای عروسکی دزد عروسک ها را از ساخته های وی به یاد داریم و تا این اواخر با اثار قابل قبول مذهبی اش همراهش بوده ایم و همینک ملک سلیمان که می تواند شروع حرکت های بزرگتر و کاملتر باشد و امیدواریم هنرجویان و علاقه مندان سینما دست از سر معضلات اجتماعی و اشک تمساح ریختن برای فقر مردم بردارند و کمی هم تخصصی سینما را دنبال کنند و سعی کنند سینما را به معنای واقعی خودش فرا بگیرند تا آینده درخشان برای سینمای مان ترسیم شود . مثل همیشه هجمه های بابت این آثار و کارگردانانشان من باب هزینه است . کاری نداریم که خارجیها به خاطر هزینه 5 میلیاردی یک فیلم استراتژیک خواهند خندید . ولی اگر منصفانه به این مقوله نگاه کنیم به خرج این فیلم هزینه نمی گویند بلکه سرمایه گذاری می گویند . برخی هم که فکر می کنند همه مشکلات زندگی شان این است که این فیلم حقشان را خورده است . میلیارد میلیارد را دیگران می خورند و چیزی نیست ولی خرج این فیلم که نمود دارد و مبرهن است در جنجال و بوق و کرنا قرار می گیرد . از همه اینها هم بگذریم دستاوردهای این فیلم ستودنی است و قابل استفاده برای فیلمهای دیگر . این هزینه یک هزینه اولیه است و برای بودجه فیلمهای دیگر پس انداز است . خود همین فیلم به گفته عوامل ادامه دارد . مسلما خرج قسمت های بعدی کمتر از قسمت اول خواهد بود . پخته شدن جماعتی هنرمند بومی در عرصه جلوه های ویژه و گسترش آن در سالهای آینده همه از نتیجه 5 میلیارد هزینه این فیلم است . در ثانی این فیلم که استاندراد ساخته شده به هر قیمتی هزینه خود را به دست خواهد آورد . قابلیت فروش بین المللی دارد و آبرومندانه هم هست . در داخل هم باید از این فیلمها حمایت شود تا بیگ پروداکشن سازی در ایران ما هم رونق بگیرد تا سقف تولیدات سینمایی بالا رود تا هر ننه قمری نگوید من فیلمسازم و هر فیلمی بزرگ شمرده نشود .

البته باید با دید منصفانه تری هم نگریست . قرار نیست با تولید این فیلمها آثار مستقل له شوند و بدنه سینما تعطیل شود . باید متوجه باشیم که تنوع همیشه رونق به همراه دارد . برای همه سبکها مخاطب و جا هست . کسی نباید نگران باشد . متاسفانه جدیدا مد شده هر کس هر اثری می سازد غیر خود را مسخره می کند . مونولوگ کلیشه شده کارگردانان هم که شده کمدی های سخیف روی پرده و ... . جالب اینکه کمدی ها را دوستان خودشان می سازند . مثلا یکی از این دوستان کارگردان شیروعسل است که خودش استاد دانشگاه هم هست . مطمئنا تولیدات سینمای ایران توسط دولت صورت نمی گیرد و البته تولیدات مورد توجه همین اقایان منتقد هم چیز دندان گیری نیست و خودشان هم در کلیشه دوربین روی دست و معتاد نشان دادن جماعت و استفاده از پارچه سبز و ... گیر کرده اند و حرف مورد پسند و جدیدی ندارند و بدجوری به بن بست فکری رسیده اند .

از لحاظ انحصار شکنی داستانی هم باز ملک سلیمان متنوع است و داستان قرآنی پیش کشیده که همتا ندارد و اتفاقا عدم تبلیغ و افتخار آقایان نسبت به این فیلم و این فیلمها نمایانگر عمق پایین بودن سطح شعورشان است .

اینان خجالت می کشند وگر نه اگر بدانند آزادی بیان روشنفکرانه غربی در ایران هم هست به داستان قرآنی نوشته خداوند هم گیر می دهند و اشکالات دراماتیک بر مبنای تئوری پوچ گراهای اروپایی می گیرند .

مشکل دنیای امروز دور بودن از راه انبیاء و راهکارهای قرآن است و اتفاقا این فیلمها آغاز کننده بیان هنری غیر تحریف شده داستانهایی است که تحریف شده بهگوش مردم رسانده اند .

مسلما چه کسی ساختن هم مهم است . هر فیلمی باید سازنده متعهد به موضوع خود را داشته باشد . این را می دانیم که خیل عظیمی از کارگردانان سینما نه تنها سمت این آثار نمی آیند بلکه دغدغه آن را نیز ندارند . سینما را محل ابراز تفکرات مالیخولیایی خود می پندارند و شدیدا هم اصرار دارند مردم آنها را تماشا کنند و شبیه افکار آنها شوند . به طرز جالبی هم ادعای بزرگی می کنند . اینکه مردم سطح شعور پایینی دارند و باید آثار ما را ببینند تا سطح شعورشان بالا رود . مسلما جملاتی که استفاده می شود فریبنده و وسوسه برانگیز است ولی در پشت پرده هدف شومی وجود دارد . اتفاقا سطح شعور مردم بالا است که از آثار آنها استقبال نمی کنند. بنده همیشه گفته ام نظام تولید ما خراب است و وحشتناک . وگر نه چارچنگولی هم فیلم خوبی است . مطمئن باشید ضعیف ترین فیلمها هم در بطن خود چیزی برای ارائه دارند . اتفاقا فاجعه بار کردن وضعیت سینمای ایران بر گردن همان آثار مدعی فرهنگی است . سر جمع کل تولیدات این سبک های من درآوردی را مخلوط کنید و نمونه برداری کنید نیم نکته هم به شما ارائه نمی دهند . جالب اینکه خود سازنده آثار هم نمی دانند چه ساخته اند و همیشه فهم فیلم مزخرف خود را به عهده بیننده می گذارند . ولی وقتی شما به سمت سادگی و پرملاتی داستانهای قرآنی می روید همه وجود شما درگیر هنرمندانه بودن آنها می شود . دغدغه های فرا انسانی و الهی . درگیری های ایدئولوژیک و سطح بالا . موضوعات مهم و جهانی کمترین خصوصیات این داستانها است و سینما باید به این سمت برود . ولی اصولی .

دفاتر فیلمسازی باید جول و پلاس کهنگی خود را جمع کنند و همت کنند که برای سینما کار کنند و مطمئن باشند اگر هدف سینما باشد چنان رونقی وارد سینمای ایران خواهد شد که حد و انتها نخواهد داشت و همگان از سفره پهن شده نصیب خواهند برد . از تعهد می گفتیم و شایستگی ساخت این آثار . مسلما گزینه ها محدود به چند نفر می باشد که خودی و غیر خودی ندارند . وقتی قرار است داستان قرآنی به تصویر کشیده شود هنری سازی که واقعیت های اجتماع روز را هم تحریف می کند نمی تواند مدعی ساختن این آثار باشد . علاقه هم شرط است و اعتقاد و باور چنین سوژه هایی که خدا را شکر سینمای اسلامی ما استثنا دارد .

وفاداری و همت و پشتکار هم هست که خیلی ها ندارند . جماعتی وارد سینما شده اند که از آپارتمان خارج نشوند . ذهنشان در همان حد است . آنها کجا و سلیمان نبی کجا . حتی در هالیوود هم بیگ پروداکشن ها را به هر کسی نمی دهند . باید اعتماد جلب شود و افراد مورد نظر امتحان خود را پس دهند . وودی آلن هنرمند گرانقدری است ولی هیچ گاه از اینکه مرد عنکبوتی به وی نمی دهند ناراحت نمی شود . مرد عنکبوتی را به دیوانه سینمایی به نام سام ریمی می دهند که از کودکی با کمیک استریپ های شرکت مارول خوابیده است و با شخصیت های داستان های مرد عنکبوتی از کودکی همراه بوده است و از لحاظ تکنیکی هم دغدغه های بلند پروازانه دارد و با سبک وودی آلن ها حال نمی کند . متاسفانه جهان سوم هنوز که هنوز است از دست حسادت و خاله زنک بازی خارج نشده است و سینمای ما شدیدا در این ورطه گیر کرده است .

در مورد این فیلم منتقدین یا سکوت می کنند و سعی می کنند منفی هم ننویسند تا خدایی نکرده فیلم سرو صدا کند و تبلیغ نشود که خب خیانت است . این نشان دهنده تک صدایی بودن جریان انتقاد سینمای ایران است که یک صدا شده اند و با حذف های درونی و تشکیل امپراتوری پنهان دیکتاتور مابانه در جهت تخریب سینما تلاش می کنند و طبق خواسته خود به جریانها جهت می دهند . مدافعین این فیلم مطمئنا منتقد های مستقل هستند و جالب اینکه مدافعین غیر مستقل شدیدا تحت فشارند . به طور نمونه منتقدی شناخته شده از این فیلم تعریف و تمجید کرده و در سایت معروفی تمجیدش چاپ شده است . سردبیر سایت معروف شدیدا مورد عتاب و خطاب قرار گرفته که چرا چنین دفاعیه ای چاپ شده است و اجازه ندهید این تفکر خلاف جریان عمومی منتقدین فراماسونری قد علم کند . گروهی دیگر هم که شدیدا با آثار الهی مخالفند و ندید آن را نفی می کنند . دقیقا جدایی دین از سیاست پیشه می کنند و فیلمی که بر مبنای فطرت و حقیقت ساخته شده باشد قلع و قمح می کنند . ولی اگر فیلمی صرفا پوچ و ابزورد ساخته شود چنان به عرش می برند که نگو . جالب اینکه فیلم ملک سلیمان بهانه های تکنیکی و ... را برداشته است و به غیر چند اشکال جزئی که آن هم جریانات دارد و به آن واقفیم نقص دیگری ندارد و کاملا استاندارد است و در همان جشن خانه سینمای کذایی بعد از درباره الی جایزه های بیشتر جشنواره را از آن خود کرد . اشکال عجیب و غریبی که می گیرند استفاده از نیروهای خارجی است . نکته مهم این اشکال گرفته شده چیزی است که مدعیان سواد سینمایی شدیدا از آن غافلند . اگر قرار باشد مخالفت کنند عقل نداشته خود را هم زیر پا می گذارند . نکته این است که هالیوود و همه سینماهای پر رونق دنیا عوامل بومی اکثریت نداشته اند و ندارند . اصلا قدرت هالیوود دقیقا در استفاده از نبوغ سینمایی همه کشورهاست و اصولا تشکیل هالیوود از ابتدا بر این مبنا بوده است . این به هیچ وجه نقص نیست و اتفاقا آخر عقل است و منتقدین نفهم نمی فهمند . در ثانی تنها کشوری هستیم که به خاطر مسایل سیاسی به سمت خود کفایی می رویم و شاید در این زمینه نیز در صورت لزوم خود کفا شویم . در ضمن نمی دانند که نیروی متخصص خارجی در خدمت تفکر ما در آمده است و این بزرگترین موهبت است .

قرار نیست چارچوب سینمای ایران را یک سری بی سواد کم عقل تعیین کنند . این سینما به عاقل نیاز دارد و نه انتر . از ته دل آرزو می کنم سینمایمان هر چه سریعتراز لوث وجود انگلهای چسبان کنده نشو رهایی یابد .

جالب اینکه تولیدات چنین آثاری بسیار اندک است . آیا سینمایی که خصال واقعی خود را ترک کرده و دچار اعتیاد های روشنفکرانه شده است می تواند متخصص جلوه های ویژه بومی زیاد داشته باشد ؟

اشکال دیگری که می گیرند این است که ملک سلیمان مثل همیشه تصویر گر پیامبران بنی اسراییل است که ربطی به ما ندارد . این مسئله هم نتیجه بی سوادی و بی اعتقادی است . اولا پیامبران طبق قرآن همه مبلغ دین اسلام بوده اند و دین همه اسلام شمرده می شود . دوما همه بشارت دهنده احمد خاتم الانبیا و مهدی آخر الزمان اند و سوما برای جهان مهم است که دیدگاه ایران را نسبت به مقدسات آنها بدانند و چون بی احترامی نخواهند دید و حقیقت گفته می شود جذب اکثریت دینی جهانی صورت می گیرد . نکته مهم این است که داستان پیامبران حلقه های مفقوده زندگی بشرند و هر پیامبری گوشه ای از حکومت مهدوی آخر الزمان را از آسمان به زمین هدیه کرده است . ملک سلیمان و داستان حضرت یوسف بیشتر از بقیه تصویر کننده کاملتری از حکومت مهدوی هستند . چون از ملک و حکومت الهی صحبت می کنند و راهکارهای رسیدن به این ملک که ما امروزه با نام مدینه فاضله از آن یاد می کنیم را نشان می دهند. بشر امروز شدیدا به این تذکرات نیاز دارد و راز زمین گیر شدن بشر در این دنیای پر از جهل ، دوری از همین نصایح ثبت شده خداوند است .

ملک سلیمان مدل گذشته و رخ داده حکومتی است که در آن زندگی می کنیم . دقیقا از فتنه گری و موانع رسیدن به ملک صحبت می کند و اتفاقا عصبانیت برخی نیز از همین مفاهیم است . شدیدا مثالی از حوادث فتنه سال قبل کشورمان است .

ملک سلیمان می گوید که هرچه تشکیل مدینه فاضله نزدیک تر شود شیطان عصبانی تر می شود و برای اینکه بر انسان سجده نکند به سیم آخر زده و با عصبانیت هر کاری ازدستش بر بیاید انجام می دهد . در وجود همه انسانهای مستعد شیطانی شدن و تهی از ایمان حلول می کند و با استحاله وجودشان آنها را برای فتنه گری و اغتشاش فعال می کند . اگر امام زمان ظهور کرده بود باید به او تکیه کرد و اگر ظهور نکرده بود محوریت تکیه مردم و امت ، بر ولی فقیه و نایب امام زمان است . باید ایمان داشت و درون ، سرشار از نور اعتقادات الهی شود تا شیطان ره به درون نبرد . با گذر از این مرحله شیطان آخرین حربه آخر خود را به کار می برد و آن ظهور کاملش است و وجود کامل شیطان بر بشر محرض می شود . اگر دین کامل اسلام را درک کنیم متوجه می شویم که پیش بینی چنین روزی در قالب احادیث و آیات آمده است . شیطان در آخرین اقدامش صراحتا شیطان بودن خود را اعلام می کند و در تقابل با انسان با بصیرت و مومن قرار می گیرد .

فتنه آزمایش است و در راه حق فتنه های مختلف در رنگ های مختلف بر امت منتخب تحمیل می شود . از رنگ سبز بگیرید تا .... و همچنان ادامه دارد . شیطان در وجود همه مستعدین حلول می کند و حزب الهی و غیر حزب الهی هم نمی شناسد . ناگهان انحرافات حاصل می شود . کسی که تا دیروز برای ولایت می گریست برای ولایت نامه می نویسد . خدمتگذار دیروز فرماندهی فتنه گران امروز را در دست می گیرد . وزیر دیروز حلقه کیان تشکیل می دهد و به دشمنان قسم خورده انقلاب پناه می برد و چون استحاله شده اند خود را حق می دانند و قاطعانه هم مبارزه می کنند . ملک سلیمان نمایشگر مفهوم تکرار تاریخ به گونه های مختلف است . راهکار مبارزه با فتنه گر هم در این فیلم به نمایش در آمده است . وقتی زبولون و اریحا و اورشلیم مورد حمله اجنه قرار می گیرند و سلیمان و سپاه وافادارش با سرکشی به این شهرها اجنه را فراری می دهند . قبل از ورود به شهر حضرت سلیمان دستوراستفاده از پهنای شمشیر می دهد. یعنی نکشتن . یعنی استفاده نکردن از تیزی شمشیر . خود این مسئله مفهوم عالیقدری است که باید درک شود . این فیلم که سالها قبل از فتنه 88 ساخته شده است با بهره گیری از مفاهیم قرآنی به ما می گوید که فتنه گر را نه اعدام کنید و نه بکشید . فتنه گر باید به دام بیافتد و محبوس شود . منزوی شود . تا زمانی که به راه راست هدایت شود . رفتار ولی فقیه را با سران فتنه بنگرید . آیا دقیقا راهکار قران نیست ؟

ازدلایل مخالفتها با این فیلم مهمترینش همین است . اصولا شیطان که حکم ویروس دارد زود تر از بقیه آنتی خود را می شناسد . مثل دراکولا ها که به سمت نور نمی روند و سویی از آن را متوجه می شوند و از آن دوری می کنند . ایادی سران فتنه به خاطر روشنگری این فیلم خفه خون گرفته اند و اکران این فیلم را بر نمی تابند .

نکته مهم محتوایی فیلم مسئله دیگر است . همه پیامبران ابتدا امر به معروف و بعد نهی از منکر کرده اند . کسانی که می خواهند دین را تحریف کنند نهی از منکر را اولویت قرار می دهند . مثلا در دین یهود ده فرمان نهی از منکر موسی (ع) است که بیشتر نمود دارد و البته بگذریم از اینکه هیچ کدام را هم انجام نمی دهند . دلیل اینکه اسلام کامل و تحریف نشده است این است که تاکید زیاد بر اولویت امر به معروف دارد و رسیدن به ملک و مدینه فاضله را تاکید بر این اصل می داند . امام علی (ع) هم با این روش وارد گود دیانت خود شد و متاسفانه برخی فقط شمشیر و قهر علی را می بینند و محبت او را هرگز بیان نمی کنند . برخی فقط از فقر و غنا سخن می گویند و مبلغ دین اغده پروری اند که هر کس را دیدید بیشتر دارد حذف کنید و مخالف این عقیده عقب افتاده خود را مخالف اسلام می دانند . دین اسلام و همه ادیان دین دعوت به خوبی ها هستند . دین دعوت به معرفت و نیکی و عشق می باشند. انسان وقتی به سمت این مسایل برود خود به خود نهی از منکر پیشه می کند و به راه راست هدایت می شود . متاسفانه بیشتر از اینکه مردم را تشویق به کار خوب کنیم . مردم را از انجام کار بد بر حذر داشته ایم . مردم هم که الگویی نداشته باشند سعی می کنند کار بد نکنند و چون تاکیدشان بر این اصل است به حکم جایزالخطایی بودن کار بد را هم می کنند و در باتلاق گناه نیز غرق می شوند . بارها گفته ایم و تاکید رهبر و رییس جمهور هم این است . سینمای موفق اسلامی سینمای نمایشگر خوبی ها و آرمانهاست. این همه از بدی ها گفتن و سیاه نمایی صرف خلاف معرفت اسلامی است . اسلام دین نیمه پر لیوان را دیدن است و نه نق زدن به نیمه خالی لیوان .

اگر دقت کنید . روشنفکرین متمایل به سیاه نمایی اند و دائما بر این موضوع تاکید دارند که کمبود ها را نشان دهیم که البته اهداف بلند مدت خطرناکی دارند که یک بخشش ریشه کن کردن امید و بلند پروازی مردم کشور است و اهدای کشور به دست بیگانه و برگشت به عقب و دوران وابستگی .

در حالی که اگر از همان ابتدای دوران ننگین اصلاحات جریان سینمایی به سمت امر به معروف می رفت . هم سینمای اسلامی داشتیم و هم مردمی امیدوار و هم وضعیت بهتر از اینی که هم اکنون هستیم داشتیم .

امر به معروف نادیده گرفتن نهی از منکر نیست . پیشتاز آن است . مطمئنا اگر قاطعانه همه به این مسئله بپردازند نیازی به نهی از منکر نخواهیم داشت . مسئله حجاب دقیقا در این راستا است . متاسفانه برخی بزرگان دین ما با نظریه کاملا اسلامی رییس جمهورمان مخالفت کردند . خوشبختانه شجاعت رییس جمهور کبیرمان خطر بزرگ جابجایی اولویت ها را از سر مردم دور کرد و نتیجه این قاطعیت را هم اکنون شاهدیم . شدیدا روند مومن شدن جوانان و با حجاب تر شدن دختران ایران زمین رو به رشد و با سرعت است و دقیقا جامعه منتخب ما به سمت تشکیل ملک موعود در حال خیزش است . چون همه دعوت به خوبی ها می شوند . در پستهایی در مورد مهدویت صحبت خواهیم کرد .

نکته دیگر فیلم که می تواند نکته آخر متن ما باشد مسئله تسخیر کائنات است که توسط این پیامبر انجام شده است . از سخن گفتن این پیامبر با حیوانات تا تسخیر باد ها و پرواز کشتی حامل وفاداران همه از لحاظ علمی قابل اثبات اند . ممکن است روزی بشر به دانشی برسد که فرمول این معجزات را کشف کند . در بدترین حالت اگر نماد هم بدانیم بشر در اوج تکامل خویش و قدم گذاشتن در راه حق توانایی دارد که کائنات و همه مخلوقات خداوند را به خدمت بگیرد . چون اشرف مخلوقات است . مدیریت نوین به سمت همین نکته در حال سیر است . مهدی موعود چنین ویژگی را خواهد داشت و با همین ویژگی پرچم دار حکومت جهانی خواهد شد . واقف به همه علوم و قادر به همه کارها و محبوب همه دلها . به طوری که طبیعت هم در خدمت خواسته او خواهد بود و این است معنای رسیدن به خدا .

فیلم برای بیان این محتوای عظیم می توانست بهتر باشد و در حد تجربه اول مورد ستایش است . امیدواریم در قسمتهای بعدی که ساخته خواهد شد این نقیصه ها جبران شود . امین زندگانی در ان حدی که انتظار داریم ظاهر نمی شود و بازیها می توانست از کیفیت بهتری برخوردار باشند و همیشه ماندگاری این آثار به دوبله های موفق بوده است . خوب بود همه بازیگر ها همچون مهدی فقیه دارای صدا پیشه بودند تا هنر دوبله ایران هم در این اثر نقش خود را ایفا کند .

فیلمبرداری شاهکار حمید خضوعی ابیانه ستودنی است و گریم سعید ملکان مثل همیشه قابل باور و واقعی از آب در آمده است . طراحی صحنه حمید قدیریان یار همیشگی شهریار بحرانی و دیگر امور فیلم هم که توسط عوامل خارجی صورت گرفته است احسنات فیلم محسوب می شوند .

اختتامیه این متن دعایی است برای سینمای ایران . از خدا می خواهیم سینمای ما را از بند اعتیاد به وقوع پیوسته برهاند و لعنتی بر دوستان ناباب سینما بفرستد و همه شیاطین حلول کرده در وجود برخی از عوامل آن را هر چه سریعتر خارج سازد

به نقل از وبلاگ ديانت و سينما با حميد خان

Link: http://www.sinama-hl.mihanblog.com/post/26

0 Comments نـظــر:

Post a Comment