اصحاب فتنه در ملك سليمان

Oct 18, 2010
اصحاب فتنه در ملك سليمان

به قلم : محمد مهدي اسلامي

اگر به عنوان يك مخاطب مدتي مضامين تكراري اكران را بررسي كرده باشيد، به راحتي درمي‌يابيد ملك سليمان در ميان تواتر اكران مثلث‌هاي عشقي حكايت ديگري دارد.

كارگردان توانمند فيلم را اغلب از "مريم مقدس" به خاطر دارند، هرچند فيلمهاي ديگري نيز از او همچون "حمله به اچ 3" در خاطره‌ها مانده است. كارگرداني قوي كه فارغ از نقدهايي كه به فيلم و سريال "مريم مقدس" وارد كردند، توانست در بسياري از مقوله‌ها ركوردشكني كند و يكي از آنها كشاندن مخاطب به سينما با ادبيات ديني بود.

اخيرا تهيه‌كننده فيلم گفته است مقام معظم رهبري در زمينه سياسي، اقتصادي و نظامي افراد كاردان و كارآزموده‌اي دارند ولي در زمينه فرهنگ تنهايند. گويا شهريار بحراني و ديگر همكارانش، تلاش نموده‌اند لشگر بسيج در عرصه فرهنگ و افسراني مورد اعتماد براي رهبري باشند.

گويا بحرانی تعمد داشته است تا به مفاهیم و مضامین مهم اعتقادی و حتی سیاسی در فیلم بپردازد، تا موضوع داستان فراگیرتر و بهره گیری و عبرت از آن که یک دستور مؤکد قرآنی است، ملموستر شود.

مفاهیمی چون عدالت، سرمایه داری و تلاش علمای یهود و ظلم آنان به بنی اسرائیل، نقش رهبری در مهار فتنه و پررنگ کردن آن در کنار تقوا به عنوان دو عنصر اساسی در ایجاد وحشت بین حزب شیطان و اعتقاد به مهدویت مضامینی است که با هوشمندی به آنها پرداخته شده است.

در صحنه‌هاي مختلف فيلم شاهد آن هستيم كه كاهنان طعنه جوان بودن به سليمان مي‌زنند و او را به خاطر اداره كشور بدون مشورت گرفتن از خويش كه "صاحبان كتاب موسي" بودند، شماتت مي‌كردند. او را به كشاندن كشور به سوي جنگ به خاطر "توهم" محكوم مي‌كردند و آماده ساختن افكار عمومي در برابر توطئه شيطان و اياديش را مضحكه كرده و زمينه‌ساز آشوب مي‌خواندند؛ اين در حالي است كه خود در پس پرده فتنه‌اي را تدارك مي‌ديدند. اصحاب فتنه همانها بودند كه حاضر به پيروي از تعاليم موسي (البته به قرائت خويش) بودند اما تعاليم نبي زمان را برنمي‌تابيدند.

با نام "وارث موسي بودن" با "ياران شيطان" محفل شبانه برقرار مي‌كنند و كشتن جانشين موسي يا نزديكانش را طراحي مي‌نمايند، آنگاه در روز با چهره‌اي مشفقانه به نزد او مي‌روند كه اگر از ما مشورت گرفته بودي چنين نمي‌شد، تا كي قصد قرباني كردن نزديكانت به خاطر طمع خويش به قدرت را داري و ...

فيلم به تصوير مي‌كشد كه چگونه با توجيهاتي بر خلاف فرامين موسي عليه السلام كاهنان به مال اندوزي از راه حرام مشغول بودند و با توزيع لقمه حرام در جامعه، مردم را مهياي تسلط شيطان نمودند.

در اين فيلم تضرع شبانه و اقتدار روز سلیمان به زيبايي ترسيم شده بود، اما زيباتر آنكه اين اقتدار در لايه‌اي از مهر و عطوفت بود، عطوفت حتي در برابر آنكس كه به وسوسه ياران شيطان بر او شمشير كشيده و تيغ آخته خود را در برابر چهره بي‌دفاع او بالا آورده بود...

تمسك بزرگ منافق فيلم به طلسم و جادوگري و ... براي از ميدان به در بردن سليمان نيز حتي شايد براي برخي تداعي‌كننده شرايط روز باشد.

نگارنده منتقد حرفه‌اي سينمايي نيست، تخصصي در بسياري از فنون به كار رفته در اين فيلم ندارد؛ اينكه "ملك سليمان" به عنوان نخستين فيلم ديجيتال ايراني نكات حرفه‌اي را خوب رعايت كرده است؟ آيا جلوه‌هاي ويژه‌اش استانداردهاي لازم را دارد يا نه و ... در تخصص اين قلم نيست واساسا اين نوشته در پي نقد فنون سينمايي نيست. اما به خوبي مشهود است كه اين فيلم جبهه جديدي را باز نموده است.

"ملك سليمان" كه در حد توان بر اساس تحقيقات قرآني و روايي ساخته شده است و بخشي از مستندات خود را بر روي پايگاه رسميش نهاده، به خوبي تصويرگر وحدت رويه جنود شيطان در اعصار تاريخ است و به خوبي از ميان جنبه‌هاي گوناگون داستان، نيازهاي امروز براي بصيرت افزايي را ساخته و پرداخته كرده است. و چه ضروري است در نبرد نرمي كه دشمن سينما را يكي از اصلي‌ترين تجهيزات خويش براي فرهنگ‌سازي باطل خود نموده است، ما نيز دغدغه فرهنگ‌سازي انديشه‌هاي ناب اسلامي را داشته باشيم.


Link: http://www.rajanews.com/detail.asp?id=66073

0 Comments نـظــر:

Post a Comment