Review8

Oct 31, 2010
با همه کاستی ها تجربه سینمایی است که سالها انتظارش را می کشیدیم
اکبر نبوی در گفتگو با پايگاه خبری ـ تحلیلی سوره سینما گفت: به جرئت می توان فیلم سینمایی "ملک سلیمان " را نخستین فیلم ایرانی دانست که به لحاظ تولید بسیار روند سخت و سنگینی را طی کرده و خوشبختانه می توان گفت سینمای ایران بعد از سالها ترس و لرز وبیم و هراس تصمیم به تجربه کردن کاری کرد که تا حد زیادی با تولیدات سینمای جهان برابری می کند.
نبوی در ادامه به برخی کاستی های فیلم سینمایی "ملک سلیمان" اشاره کرد و گفت: اولین نکته در مورد فیلمنامه این اثر سینمایی است.در جایی خواندم که فیلمنامه این کار 39 بار بازنویسی شده است و من با کمال تعجب فکر می کردم که فیلمنامه اولیه این کار چه بوده است که حال به این صورت درآمده است؟
وی در ادامه افزود:تقریبا می توان گفت فیلمنامه "ملک سلیمان " دارای عناصر مهم دراماتیک نیست و در حقیقت با مجموعه ای از حوادث که کلیت قصه را به وجود می آورد روبرو هستیم و الزاما چنین چیزی داستان منسجمی را به وجود نمی آورد.نکته دوم دخالت برخی عناصری است که اساسا سینما را نمی شناسند و فقط با تکیه بر تصوراتی که داشته اند در این روایت پردازی به بیراهه رفته اند . مثل اینکه در این فیلم شیاطین را به شکل هاله ای از ابر سیاه می بینیم حال انکه تصور انسان از یک موجود غیر مادی اصلا اینطور که تصویر شده است نیست!وسلطه این نگاه کودکانه متاسفانه به کارگردان کار تحمیل شده است.از طرف دیگر در روند شکل گیری این فیلم نگاهی مبنی بر مبارزه با صهیونیست جهانی نیز مطرح شده است
وی ادامه داد:حال آنکه باز هم بنا بر نگاه غلط برخی از دوستان این نکته نیز به دلیل عدم ارزش دراماتیک در فیلمنامه در نهایت به کار لطمه زده است.
نبوی جلوه های ویژه این اثر سینمایی را پرهزینه ترین بخش ساخت این اثر سینمایی دانست وگفت : بنا بر شنیده های من هزینه زیادی بابت این بخش از فیلم صرف شده است و جای تاسف است که در این کار به سراغ متخصصان چینی رفته ایم و از افراد با استعداد کشور غافل شده ایم!حقیقتا اگر با بودجه ای بالغ بر یک میلیارد تومان در ساخت جلوه های ویژه روبرو بودیم چرا این پول را در جیب بیگانگان کردیم؟تصور می کنم وقتی بحث سرمایه ملی ما وسط است قطعا باید از متخصصان کشورمان استفاده کنیم.این وظیفه ملی ما است.
وی فیلم سینمایی "ملک سلیمان " را اثری موفق در سینمای ایران توصیف کرد و گفت: معتقدم که اگر تیمی از کارگردان ها این فیلم را هدایت می کردنند حال با اثر سینمایی رو برو بودیم که حاصل فکر و اندیشه چندین کارگردان بود و شاید اثر متفاوت تری به تصویر کشیده می شد.شاید عده ای به این نظر خرده بگیرند اما کاش حاصل ساخت چنین فیلمی مجموعه ای از اندوخته های چندین کارگردان بود. هر چند که این فیلم با ضعف هایی درکارگردانی روبرو است اما تا حد زیادی با تدوین برطرف شده و در مجموع با وجود تمام نقاط ضعفی که در فیلم به چشم می خورد باز هم می توان "ملک سلیمان "رااثری بسیار موفق در سینمایی ایران دانست

دفاعيه هواداران: جن در تفاسير گوناگون و روايات اسلامي به دود هاي بدون آتش تعبير شده است كه در سكانس زبولون مشاهده شد و نيز از شياطان به آتش بدون دود تعبير شده كه در سكانس اول فيلم نيز به همين شكل مشاهده شد
هزينه جلوه هاي بصري فيلم برخلاف مبلغ مطرح شده در متن فوق برابر با 300 ميليون تومان بوده است كه فقط 148 ميليون تومان آن مربوط به گروه هنگ كنگي و چيني بود
در سال 83 تا 85 كه مراحل نوشتن فيلمنامه و تحقيقات و پيش توليد ملك سليمان انجام مي شد هيچ شركت حرفه اي توليدجلوه هاي بصري در ايران وجود نداشت و گروه ملك سليمان خود به تاسيس شركت كاريزپارسه اقدام كردند و حتي پرده هاي سبز و آبي فيلم توليد داخل هستند
Link: http://www.sourehcinema.ir/articleview.php?cat=1&id=113743

0 Comments نـظــر:

Post a Comment