گلايه سازندگان از منتقدان

Nov 1, 2010
نشست سازندگان ملك سليمان با منتقدان در سينما سپيده
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، شامگاه يكشنبه 9 آبان ماه نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «ملك سليمان» با حضور «شهريار بحراني» (كارگردان)، «مجتبي فرآورده» (تهيه كننده)، «امين زندگاني»، «عليرضا كمالي‌نژاد» (بازيگران)، «حجت‌الاسلام اصفهانيان» (مشاوره مذهبي) و «امير پوريا» (منتقد سينما) به همت كانون فيلم دانشگاه اميركبير در سالن سينماي سپيده برگزار شد.
بنابراين گزارش، مراسم رأس ساعت10 شب با تلاوتي آياتي از كلام‌الله مجيد آغاز شد.

** فرآورده: به دليل اكران در جشنواره، نمايش اين فيلم به تعويق افتاد
به گزارش فارس، در ابتدا «مجتبي فرآورده» در مورد چگونگي شكل‌گيري فيلم سينمايي «ملك سليمان»، اظهار داشت: پيش توليد اين فيلم سال 1384 آغاز شد. ما 9 ماه فيلمبرداري داشتيم كه در ميان آن 6 ماه توقف داشتيم. يك سال هم كارهاي فني فيلم به طول انجاميد و در نهايت، فيلم سال 87 آماده نمايش عمومي شد، اما به دليل اكران در جشنواره 88 نمايش عمومي آن تا مهر 89 به تعويق افتاد.

** پوريا: جلوه‌هاي ويژه در «ملك سليمان» كاركرد درستي ندارد
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «امير پوريا» در مورد اين فيلم، گفت: در سال‌هاي اوليه جنگ تحميلي «شهريار بحراني» فيلم «گذرگاه» را ساخت كه به نظر من يكي از بهترين فيلم‌هاي دفاع مقدس بود كه بدون امكانات و هزينه‌هاي هنگفت ساخته شد.
اين منتقد در ادامه خاطرنشان كرد: مهمترين مسئله‌اي كه در اين سال‌ها پديد آمده، مسئله جلوه‌هاي ويژه است كه در كنار چهره‌پردازي، صدا و ... در حقيقت قرار است در خدمت تفكر و فضاي فيلمنامه چيده شود تا در نهايت به مفاهيم اصلي دست پيدا كند و با احساس بيننده ارتباط برقرار كند.
پوريا تصريح كرد: زماني كه در جشنواره فيلم فجر فيلم «مريم مقدس» را ديدم، سكانسي در آن فيلم وجود دارد كه حضرت مسيح در قالب يك كودك كه در آغوش مادر قرار دارد به سخن درمي‌آيد و صحنه‌پردازي آن سكانس اين طور بود كه علماي يهود روي پله مقابل، به نوعي سرنگون مي‌شدند. آن نما در اسلوموشن گرفته شده بود و واكنش مردم خنده‌ بود.
اين منتقد ادامه داد: در طول پخش اين فيلم هم به كرات تماشاگران خنديدند، چرا كه در ايران صحنه‌هاي اكشن حسي را به مخاطب القاء مي‌كند كه به نوعي موجب مي‌شود ما آن موقعيت را دوست نداشته باشيم. آن موقع پيش خودم حس كردم اگر در ديالوگ حضرت مسيح يك جلوه‌هاي ويژه درخشان ابداع مي‌شد و ما شعاع‌هايي جديدي را مي‌ديدم، آيا ماهيت اين ماجرا تغيير مي‌كرد يا خير؟
پوريا ادامه داد: چيزي كه براي من جالب است اين كه در «ملك سليمان»، جلوه‌هاي ويژه به صورت حرفه‌اي پرداخت نشده و كاركرد درستي ندارد، براي ما باورپذير نيست و در كنار آن، كل كار نيز باورپذير نيست چون قصه نيز دراماتيزه نشده است.
وي در ادامه افزود: به نظر من در مورد قصص قرآني يك عبارتي وجود دارد كه جاي نقد را مي‌بندد و آن هم استفاده از الفاظ صريح قرآن است اما اينجا بحث درام مطرح است كه بايد قانع كننده باشد و ما به آن منبع تكيه كنيم كه در اين قصه، اين طور نشده و بعضي شخصيت‌ها مثل «آصف بن برخيا» (حسين محجوب) خيلي كاريكاتورگونه هستند و نوع واكنش آن‌ها كودكانه است كه براي تماشاگر مضحك به نظر مي‌رسد.
اين منتقد در ادامه اظهار داشت: دوبله بعضي از شخصيت‌ها خوب درنيامده است و در كنار آن از كليشه خير و شر، به صورت كليشه‌اي استفاده شده كه شعاري به نظر مي‌رسد.

** فرآورده: قشر مذهبي نسبت به «ملك سليمان» تعصب دارند
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «مجتبي فرآورده» درپاسخ به نظرات «امير پوريا»، گفت: نظر ايشان محترم است اما من براي تك تك حرف‌هاي ايشان جواب دارم. نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه به جاي اين كه به اجزاء بپردازيم، به نظر من بايد برويم سر اصل مطلب و آن هم نوع نگاه و نوع برداشت است كه با هم تفاوت دارند چرا كه اينجا، تكليف روشن مي‌شود اما من اين جمله را هم نمي‌پسندم كه تاريخ انبياء باورپذير نيست چرا كه در اين صورت، يك حكم صادر شده است.
اين تهيه كننده درادامه افزود: وظيفه منتقد اين است كه نا خالصي و خالصي فيلم را بازگو كنند كه من مصداق زيادي دارم به جهت سامانه پيام كوتاه و ارتباط تنگاتنگ با مردم از طريق سايت، مدام بازخوردهاي متفاوت را شاهد هستيم. واقعيت اين است كه قشر مذهبي كه نگره‌هاي ديني دارد، نسبت به اين فيلم تعصب خاصي پيدا كرده است.
فرآورده تصريح كرد: به نظر من اين حكم قبول نيست كه قصه دراماتيزه نشده و اين را هم قبول ندارم. به نظر من منتقدان بايد همت كنند و به مباحث نظري نزديك شويم.
وي ادامه داد: من فقط از فيلم خود دفاع مي‌كنم. ما سعي كرده‌ايم كه شخصيت‌ها باورپذير باشند.

* فرآورده: «ملك سليمان» مردم را با سينماها آشتي داد
مجتبي فرآورده با اشاره به اين كه برخلاف نظر منتقدان، درام در «ملك سليمان» وجود دارد، افزود: براي منتقدان احترام خاصي قائلم، اما ما فيلم را براي منتقدان نساختيم. ما فيلمي ساختيم كه تمام مراجع، علما، نخبگان، مردم عادي و خواص كه سال‌ها با سينما قهر بودند، با اين فيلم با سينما آشتي كردند. ما كه در سالن سينماها نيستيم اما در پايان هر سانس مردم دقايقي مي‌ايستند و به فيلم ابراز احساسات مي‌كنند. از اين حيث مي‌گويم كه قطعاً اين فيلم موفق است.

* اصفهانيان: «ملك سليمان» قالب‌شكني كرد
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «حجت الاسلام اصفهانيان» نيز اظهار داشت: ما قرار بود فيلمي طرح كنيم با عنوان «ملك سليمان» كه لزوماً فضايي كه فيلم دارد بيشتر به ملك مي‌پردازد كه ما در اين فيلم قالب‌شكني كرديم و مبتني برمبناي قرآني، روايي در برخي از موارد تصوير جديدي را لحاظ كرديم كه اين جنس از كار سليقه‌اي است. به طور مثال ما از قاليچه پرنده استفاده نكرديم كه شايد خيلي‌ها خوش‌شان نيايد اما به نظر من اين شجاعت يك كارگردان است كه تصويري جديد خلق مي‌كند و مسئله وحدانيت و صالحيت در اين فيلم مطرح مي‌شود.

* بحراني: سعي اين بود كه مفاهيم قرآني به تماشاگر نشان دهيم
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «شهريار بحراني» نيز با اشاره به اين كه دوست داشتم پرسش‌هاي مطروحه در اين نشست، با عمق بيشتري مطرح مي‌شدند، گفت: سعي اين گروه اين بود كه مفاهيم مدنظر خود را از طريق زبان تصوير و مفاهيم قرآني به تماشاگر نشان دهد و ما خيلي روي ديالوگ و محاوره زوم نكرديم.
اين كارگردان در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد كاربرد اسب‌ها در اين فيلم، خاطرنشان كرد: اسب‌ها در جابجايي حضرت سليمان از شهر به شهر ديگر كمك كردند. در سكانس اول وجود اسب‌ها ضروري بود و در نهايت در رساندن حضرت سليمان به اورشليم هم اسب‌ها كاربرد داشتند اما حضرت سليمان توان نداشت و از خداوند طلب نيروي جديد كرد.
بحراني در پاسخ به اظهارات «امير پوريا» درباره «مريم مقدس» تصريح كرد: با حرف‌هاي «امير پوريا» مخالفم اما چرا بايد برگردم به «مريم مقدس» و در مورد آن پاسخ بدهم و از آن فيلم دفاع كنم؟ چرا ما با زبان همدلي با و يكدلي با هم صحبت نمي‌كنيم؟
وي در ادامه افزود: واژه سخيف اين روزها مد شده اما چرا يك فيلم قرآني را سخيف مي‌ناميم؟ فيلم ما ضعف دارد اما قوت‌هايي هم دارد. چرا دوست داريم فيلم را بكوبيم و مدام زير سوال ببريم؟
بحراني با اشاره به اين كه چرا در مورد سختي‌هاي اين كار سخن به ميان نمي‌آيد، ادامه داد: اصلاً اولويت اين فيلم بحث اجنه، كشتي، قاليچه و ... نيست. چرا يك بار كسي نيامد تا در مورد مفاهيم اساسي فيلم صحبت كند؟ قبول دارم در ساختار اشكال داريم اما جديداً به ما مي‌گويند چرا از فيلمنامه‌نويس خارجي استفاده نكرديد؟ مگر فيلمنامه‌نويس خارجي بحث صالحيت را مي‌داند؟ آن هم وقتي كه هدف «ملك سليمان» رواج بحث صالحيت است كه ترويج اين فرهنگ، كار بسيار بزرگي است.
اين كارگردان در ادامه افزود: رفتار صالحيت، رفتار حضرت سليمان(ع) است كه با دوست و دشمن خود يكسان برخورد مي‌كند. با خانواده خود مهربان است و در مقابل دشمنان سكوت مي‌كند اما در مورد صالحيت كم كار كرده‌ايم و به راه رفتن كج اسب و خصومت‌هاي شخصي تن داده‌ايم.

** زندگاني: سينماي امروز لاغر است، لاغرترش نكنيم
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «امين زندگاني» نيز گفت: براي نظرات «امير پوريا» احترام قائلم اما جهت بحث به جايي مي‌رود كه شايسته نيست. من فكر مي‌كنم فضاي سينما دموكرات‌ترين نعمتي است كه آمده است و در نهايت هدف اصلي مخاطبان فيلم هستند اما اين روزها مخاطب فراموش شده است! من بوسه مي‌زنم به دست كساني كه در شرايط بد اقتصادي وقت مي‌گذارند و به تماشاي اين فيلم مي‌روند.
وي در ادامه افزود: طبيعي است كه اختلاف نظر وجود داشته باشد اما وظيفه فرهنگ در اين ميان چيست؟ سينماي امروز لاغر است، آن‌ را لاغرتر نكنيم و بياييم به اين پيكر ضعيف، يك دم تازه بدميم تا زنده شود و درخت اين سينما، تنومند شود.

** فرآورده: خوشبختانه «ملك سليمان» نمونه خارجي ندارد
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «مجتبي فرآورده» در پاسخ به انتقادات يكي از حضار و پرسش‌هاي او مبني بر اين كه چرا اين فيلم انشاءوار است، گفت: براي شما مهم نيست كه تماشاگري كه 15 سال است با سينما قهر كرده حالا با ديدن اين فيلم با سينما آشتي مي‌كند اما براي ما خيلي مهم است. بخش بعدي بر مي‌گردد به فرهنگ ما كه استدلالي است و هر فيلمي را با نمونه غربي مقايسه مي‌كنيم، اما خوشبختانه «ملك سليمان» نمونه خارجي ندارد تا ما را به سمت فيلم‌هاي خارجي ببرد... درمورد انشاءوار بودن در آينده در نشست‌هاي جمع و جورتر در مورد اين بحث به شيوه بده و بستان صحبت مي‌كنيم تا براي همه مفيد باشد.

** بحراني: در فيلم‌هاي قرآني ما بازيگران فداكار مي‌خواهيم
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «شهريار بحراني» در پاسخ به سئوال يكي از حضار مبني بر اين كه چرا عوامل كار حرفه‌اي نيستند سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: عوامل درجه يك مقصود شما سوپراستارها هستند؟ آيا آن‌ها مي‌توانند اين سختي‌ها را تحمل كنند؟ آيا آن‌ها ساعت 3 صبح پاي گريم مي‌نشينند؟ 75 كيلو وزن زره را تحمل مي‌كنند؟
بحراني ادامه داد: در فيلم‌هاي قرآني ما بازيگران فداكار مي‌خواهيم، آن‌ها بايد متواضع باشند نه افاده‌اي!

** بحراني: «مهدي فقيه» خيلي پرانرژي بود
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «شهريار بحراني» نيز اظهار داشت: در مورد مسن‌ترها هم اين اتفاق رخ داد «مهدي فقيه» ساعت‌ها زير گريم بود و بعد در كنار آتش مي‌ايستاد... بعد از كات دادن اطرافيانم مي‌گفتند او دارد مي‌سوزد اما با اين وجود او پرانرژي بود و روزي به من گفت: من براي بازي در كار قرآني آمدم و كار ديگري ندارم. در واقع آن چيزي كه او را به حركت در آورد، چيزي فراتر از اين‌ها بود.
درمورد سكانس آخر هم حس حال غريبي داشت و يك‌بار آن صحنه درآمد و ديگر تكرار نشد. حتي در دوبله. در «ملك سليمان» جسم مهم نبود بلكه روح مهم بود.

** زندگاني: بازي كردن در نقش انبياء حركت روي لبه تيغ است
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «امين زندگاني»، گفت: بازي كردن در نقش انبياء حركت روي لبه تيغ است چرا كه به اندازها آدم‌هاي روي كره زمين تصوير وجود دارد اما در اين فيلم هيچ‌كس نقش اول را عهده‌دار نبود و همه نقش اولي بوديم و كارگردان با ظرافت و حساسيت كار را رهبري كرد.

** كمالي‌نژاد: بازي در كار تاريخي، كار هر كسي نيست
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «عليرضا كمالي‌نژاد»، نيز اظهار داشت: هر كاري براي تماشاگر ساخته مي‌شود و ما هيچ منتي بر سر شما نداريم اما تمام عوامل پشت صحنه حرفه‌اي بودند و در كنار آن بازي در كار تاريخي، كار هر كسي نيست و سوپراستارهاي جديد اصلاً نمي‌توانند اين سختي‌ها را تحمل كنند.

به گزارش فارس، اين نشست كه با استقبال خوبي از سوي تماشاگران رو به رو شد رأس ساعت 24 به اتمام رسيد

Link: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8908091264

0 Comments نـظــر:

Post a Comment