ملك سليمان هديه‌اي به سينماي ايران است

Oct 15, 2010

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، "شهريار بحراني " در نشست فيلم سينمايي "ملك سليمان " كه در سالن نشست‌هاي خبرگزاري فارس برپا شد، با اشاره به مفهوم مستتر در اين فيلم گفت: داستان "ملك سليمان " داستان درخواست ملك است كه در قرآن نيز آمده. خداوند حضرت سليمان را با اين مطلب در قرآن شرح مي‌دهد كه با ديدن مشاهداتي متوجه مي‌شود كه خداوند او را به درخواست ملك بي‌بديل، الهي و ايده‌آل ترغيب مي‌كند. ملكي كه فقط در زمان آخر الزمان به حضرت مهدي (عج) عطا مي‌شود.
وي افزود: در فيلم تا حدودي اين فيلم باز شده كه ملك يك جايگاه ايده‌آل دارد و در ابتداي فيلم تأكيد مي‌شود كه ظاهرا در "ملك سليمان " همه چيز رو به راه است و به نظر مي‌رسد كه او پيامبر مورد علاقه مردم است اما بعد خداوند به او مي‌گويد كه ملك تو جسدي بي‌روح است و سليمان بايد از خداوند درخواست رسيدن به ملك ايده‌آل را داشته باشد كه مستلزم تسخير بدي‌ها، اجنه و شياطين است كه اين كار آساني نيست.
در پي اين مبارزه فتنه‌اي ايجاد مي‌شود كه اين فتنه در قرآن آمده و راهكاري نيز براي نجات يافتن از فتنه توسط همه پيامبران به مردم داده شده است. اول اين كه تقوا پيشه كنند و دوم اين كه از پيامبرشان اطلاعت كنند.
شهريار بحراني گفت: در اين شرايط كه دنيا پر از حيرت و سرشكستگي است اين دو نكته مي‌تواند انسان را نجات دهد، داستان فيلم اين است كه آيا افرادي كه در ملك سليمان هستند مي‌توانند به اين نقطه مطلوب برسند آيا انسان مي‌تواند از جهاد اكبر موفق بيرون آيد و به سمت خدا برود.

* در هنر بايد فضاي خلاقيت به وجود آيد

كارگردان ملك سليمان تأكيد كرد: فكر مي‌كنم فضاي قرآن خلاقيت گروه را تحت تأثير قرار داد و استعدادهاي دروني‌شان متبلور شد و اين در كار هنر مهمترين اصل است. در هنر بايد فضاي خلاقيت به وجود آيد. فضاي سالم و امن و صميمي خدايي به بروز استعدادهاي هنرمندان كمك مي‌كند.
وي درباره استفاده از صداگذاري دالبي و آهنگساز خارجي گفت: در پي اينكه صداگذاري دالبي ديجيتال براي فيلم در نظر گرفتيم قصد ما اين بود كه فيلمي بسازيم كه تصوير و صدايي در حد بين‌المللي داشته باشد ولي در هر حال دستگاه‌هاي ما خيلي قديمي است و پخش خوبي هم نداريم. ما مي‌خواستيم كار استاندارد خوبي در شأن يك داستان قرآني داشته باشيم، در كنار صدا 600 نماي جلوه‌هاي ويژه به كمك فيلم آمد و در مورد موسيقي ديديم كه با توجه به آنكه صداگذاري در خارج از كشور انجام شده نيروهاي خوبي براي ساخت موسيقي نيز در سطح بين‌المللي حضور داشتند كه به پيشنهاد يكي از دوستان با چان‌كونگ وينگ مذاكره كرديم و او در پاسخ به ما گفت: با اينكه آدم مذهبي نيست ولي افتخار مي‌كند كه براي آهنگسازي اين فيلم انتخاب شده است. او لحظات فيلم را فهميد و درك كرد و با حس خوبي با همكاري با اركستر فيلارمونيك پكن موسيقي اين فيلم را نواخت. دوستان خارجي ما با فداكاري و از جان دل با ما همكاري كردند و با فطرت‌هاي خود ارتباط خوبي با اين پروژه برقرار نمودند.
بحراني با اشاره به نگارش فيلمنامه "ملك سليمان " گفت:به پيشنهاد آقاي فرآورده ما داستان قرآني حضرت سليمان را به وزارت ارشاد پيشنهاد داديم و با هسته اصلي كه شامل من، آقاي فرآورده و قديريان مي‌‌شد شروع به كار تحقيق و پژوهش تاريخي كرديم كه نزديك به يكسال و نيم به طول انجاميد. در اين بحث آقاي فرآورده در زمينه ميترائيسم وتمدن باستان و تأثيرش در آيين زرتشت، مسيحيت و نفوذش در دنياي غرب تحقيق مي‌كردند و آقاي قديريان در رابطه با معماري باستان و كليت تفكر هنري بني‌اسرائيل تحقيق كردند. من نيز تحقيقاتي در زمينه تمدن كهن در منطقه خاورميانه به خصوص بين‌النهرين داشتم كه سر و كارم به مصر باستان و تاريخ و اثر فكري آيين‌هاي مشركانه مصر باستان افتاد كه قديمي‌ترين تمدني است كه تاكنون باقي مانده است.

* فيلمنامه "ملك سليمان " 39 بار بازنويسي شد

وي به تأثير اين تحقيقات بر روي فيلمنامه "ملك سليمان " اشاره كرد و گفت: اين تحقيقات ما را به فضايي برد كه بتوانيم شرايط حضرت سليمان و معضلات او را درك كنيم و براي نگارش فيلمنامه خودمان را آماده كنيم. نگارش فيلمنامه كار گروهي بود كه ما 3 نفر با همكاري اساتيد دانشگاه وحوزه،و برخي دوستان فيلمساز فيلمنامه‌نويس، روحانيون و طيف وسيعي از دوستان ديگر كه فيلمنامه را مي‌خواندند و نظراتشان را مي‌دادند نوشته شد.
بحراني با بيان اين مطلب كه 39 بار اين فيلمنامه بازنويسي شده است، گفت: در بازنويسي آخر فيلمنامه نهايي كه فيلمنامه‌اي حجيم با بيش از 150 صفحه بود تبديل به فيلمنامه‌اي 51 صفحه‌اي شد كه ديالوگ‌هاي آن مورد بازبيني دقيقي قرار گرفته بود. ما در بازنويسي آخر تصميم گرفتيم كه اطلاعات فيلم فقط يك بار مطرح شود و فيلمنامه با ديدن تصاوير براي بيننده تكميل شود به همين دليل در زمان فيلمبرداري مي‌دانستيم هر سكانسي قبلا چه زمينه‌هاي اطلاعاتي داشته كه حذف شده و حالا بايد با زبان تصوير آن را بيان كنيم مثلا ماجراي عالم اجنه و شياطين و نزديك شدن آنها و تأثيرگذاري‌شان بر روي مردم چيزي بود كه در فيلمنامه بارها تكرار شده بود و ما آن را حذف كرديم و فقط در سكانس ملاقات سليمان با سران قبايل و كاهنان آن را نقل كرديم و از ارائه اطلاعات اضافي پرهيز كرديم.

* فيلم داستان سليمان نيست بلكه داستان ملك حضرت سليمان است

كارگردان "ملك سليمان " گفت: متأسفانه تماشاچي ما عادت كرده است كه در فيلم‌ها، سريال‌ها زيادي اطلاعات بگيرد و دچار رخوت شده، اين تماشاچي نمي‌خواهد زحمت بكشد كه اطلاعات را شخصا از فيلم دريافت كند به همين خاطر برخي از تماشاگران فيلم خيلي از ديالوگ‌ها را از دست مي دهند چرا كه فكر مي‌كنند چندين بار ديگر نيز قرار است اين اطلاعات داده شود و زنجيره اصلي مفهومي فيلم را از دست مي‌دهند.
بحراني گفت: فيلم داستان سليمان نيست بلكه داستان ملك حضرت سليمان است اين يك مفهوم سخت الهي است كه خداوند در قرآن از آن صحبت كرده. يك مفهوم قرآني به معناي برپايي يك حكومت ايده‌آل كه با تسخير طبيعت و بدي‌ها مي‌توان آن را همچون يك بهشت ايجاد كرد.
بحراني نيز با اشاره به شخصيت‌پردازي‌هاي فيلمنامه گفت: متأسفانه تماشاگر اين را نمي‌بيند كه شخصيت‌هاي ما شخصيت‌هاي انساني نيستند و شخصيت‌هاي مفهومي هستند. همه مي‌پرسند چرا رابطه سليمان با همسرش كم است و برادرها با هم احوالپرسي نمي‌كنند ولي نمي‌پرسند كه چطور اين همه شخصيتي كه در فيلم وجود دارد دگرگون مي‌شوند. شهر اول با ترفند سليمان به سوي خانواده‌هايشان باز مي‌گردند. شخصيت‌هاي ما در راستاي مفهومي جلو مي‌روند.در فيلم ما شخصيت‌ها بايد قبول كنند كه خودشان را به دست سليمان بسپارند اگر اين كليد را درك كنند آزاد مي‌شوند و اين كليد اصلي فيلم ما نيز هست. شخصيت‌پردازي فيلم صرفا به سليمان ختم نمي‌شود بلكه در وجود افراد اطراف او نهفته است. رابطه‌اي كه او با افراد منفي برقرار مي‌كند با شياطين و اجنه‌ها كه متأسفانه معمولا اين ديده نمي‌شود.

* به‌گفته مقام معظم رهبري، ما مشكل توليد علم، فكر و به راه نينداختن نهضت نرم‌افزاري داريم

"شهريار بحراني " با ذكر اين مطلب كه مشكل فرهنگ را سكاندار اصلي انقلاب اسلامي بارها تكرار كرده‌اند گفت: ما مشكل توليد علم، فكر و به راه نينداختن نهضت نرم‌افزاري داريم و مقام معظم رهبري بارها و بارها اين مطلب را تأكيد كردند، اميدوارم ملك سليمان قدمي باشد در اين راه چرا كه فيلم به شدت محتوايي و فرهنگي است و بحث‌هاي اصولي تشيع و قرآني از جمله ولايت،ولايت‌پذيري و اصول و پايبندي‌هاي ما را به مباني اسلامي با زبان غيرمستقيم و بسيار نافذ مطرح مي‌كند.

* امين زندگاني خيلي به من كمك كرد، او بازيگر توانا و باوقاري است

بحراني درباره انتخاب "امين زندگاني " براي نقش حضرت سليمان نبي گفت: شب اول فيلمبرداري زماني كه بازي اصلي امين زندگاني شروع شده بود و قرار بود سكانس شب اريحا ؟ را كار كنيم زندگاني به من گفت كه من لياقت اين نقش را ندارم و من پاسخ دادم مگر فكر مي‌كني كه ما لياقت اين كار را داريم. خداوند سفره‌اي پهن كرده و ما خدمتگزار آن هستيم، اگر بخواهيم خودمان را در اين بين بسنجيم ما در حد قرآن و شخصيت‌هاي قرآني نيستيم.
وي افزود: خصوصيات فردي امين زندگاني خيلي به من كمك كرد، او بازيگر توانا و باوقاري است و اين خصوصيات در بازيگران ما اندك است كه در صحنه وقار و آرامش داشته باشند حتي او وقتي در لحظاتي شوخي مي‌كند هنوز شخصيت‌ دروني خودش را با آن وقار بروز مي‌دهد و اين به كار ما خيلي كمك كرد. بعضي از صحنه‌هاي سخت فيلم مثل صحنه‌هاي مناجات و وحي نمي‌توانستيم به سمت او برويم، او آنقدر گرفته، متأثر و ناراحت بود كه ما رهايش مي‌كرديم و مي‌گفتيم كه امشب شب امتحان اوست كه خوشبختانه از اين امتحان سخت سربلند بيرون آمد.

* مهدي فقيه موتور حركت ملك سليمان بود
شهريار بحراني با اشاره به بازي مهدي فقيه در فيلم سينمايي ملك سليمان گفت: همه دوستان در اين فيلم زحمت كشيدند ولي به عنوان نمونه بايد از مهدي فقيه نام ببرم كه علاوه بر سن بالايي كه داشتند با اعتقاد قلبي همچون باقي همكاران ما به اين پروژه پيوستند.
وي افزود: از ابتدا تست‌‌هاي زيادي از ايشان گرفته شد و براي نقش يكي از كاهنان در نظر گرفته شده بودند. بعد از اينكه انرژي فراوان ايشان را ديديم به گروه پيشنهاد كردم تا يكي از نقش‌هاي كليدي فيلم را به ايشان واگذار كنيم كه همان نقش عارا جادوگر بود كه بازي آن انرژي زيادي مي‌خواست. طبق معمول آقاي فقيه بسيار استقبال كردند و گفتند در پروژه‌اي كه از آن قرآن است هر كاري از دستشان بربيايد انجام مي‌دهند.
بحراني مهدي فقيه را موتور حركت ملك سليمان دانست و گفت: او يكي از پرانرژي‌ترين بازيگراني است كه تاكنون ديده‌ام. وقتي با او تماس مي‌گرفتيم كه براي تست يك لباس ساده بيايد از شيراز راهي تهران مي‌شد و هيچ اعتراضي نيز نمي‌كرد.
وي درباره گريم سنگين نقش عارا جادوگر گفت: گريم بسيار سخت و سنگيني بر روي صورت مهدي فقيه انجام شد كه هر بار گروه گريم يك بيني جديد براساس قالب قبلي روي صورت او مي‌ساختند و نصب مي‌كردند. براي سر و مو و ريش شخصيت عارا از نيمه‌هاي شب تا صبح مهدي فقيه زير دست گريمورها مي‌نشست.
كارگردان ملك سليمان افزود: در سكانسي كه مهدي فقيه در وسط ستاره آتش قرار گرفته بود و مي‌بايست رقص احضار جن انجام مي‌داد آتش آنقدر حرارت زيادي داشت كه ايشان را سوزاند ولي به ما نمي‌گفت و وقتي فيلمبرداري تمام شد ديگر طاقتش رو به پايان بوده است.
وي از اهداي جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد به مهدي فقيه اظهار خرسندي كرد و گفت: ما از اين اتفاق بسيار خوشحال شديم چون او واقعا حقش بود كه جايزه بگيرد و فكر مي‌كنم ديگر نمي‌شد به او جايزه نمي‌دادند. نكته جالب اين است كه خيلي‌ها مهدي فقيه را در اين نقش نشناختند و خودش هم از اين جريان راضي بود.

* برخي صحبت‌ها در اين زمينه كه قرار است جايزه‌اي به اين فيلم تعلق نگيرد شنيده بودم

بحراني درباره عدم توفيق اين فيلم در جشنواره فيلم فجر گفت: من برخي صحبت‌ها در زمينه اينكه قرار است هيچ جايزه‌اي به اين فيلم تعلق نگيرد شنيده بودم حتي گفته بودند كه ما در گروه داوران آمده‌ايم كه امين زندگاني و برخي از شاخه‌هاي فيلم جايزه نگيرند. اما بحث اصلي دوستان ما در گروه سازنده فيلم اين بود كه ما در جشنواره اصلي كه برگزار مي‌شود جايزه‌مان را خواهيم گرفت. اين همواره ديدگاه كساني است كه در فيلم‌هاي قرآني همكاري دارند و جشنواره و جايزه برايشان اهميتي ندارد.

*سعي ما بر اين بود كه به روش علمي اين فيلم را بسازيم

كارگردان فيلم "ملك سليمان " به فارس گفت: ما در ابتدايي كه تحقيقات فيلم‌نامه را شروع كرديم قرار نبود كه تا اين ميزان از جلوه‌هاي ويژه استفاده كنيم چون هنوز جلوه‌هاي ويژه وارد كشور نشده قصد ما اين بود كه فيلم از كيفيت بالايي برخوردار باشد و راضي بوديم كه تعداد محدودي جلوه‌هاي ويژه براي صحنه‌هاي اصلي داشته باشيم اما رفته رفته وقتي گروه بر جلوه‌هاي ويژه سوار شد و گروه تحقيقات در رابطه با جلوه‌هاي ويژه بصري و رايانه‌اي تحقيقات مفصل و دقيقي انجام داد و منابع بسيار جمع‌آوري شد همچنين سفرهاي خارجي براي آشنايي با تكنيك‌هاي روز صورت گرفت ديگر انتظارمان بالا رفت و تصميم گرفتيم فراتر از داستان‌پردازي صرف برويم و صحنه‌هاي قوي و تكنيكي داشته باشيم.
بحراني افزود: تعدادي نماهاي مفهومي با كمك جلوه‌هاي ويژه ساخته شد، در ابتداي داستان كه اجنه را نمي‌بينيم، در سكانس اول فيلم كه حضرت سليمان و همسرش بالاي تپه‌اي مي‌روند، با كمك جلوه‌هاي ويژه اين امر القا مي‌شود كه همه چيز در ملك سليمان روبه‌راه است.
وي ادامه داد: در شهر دوم شيطان كمي مرئي مي‌شوند كه به صورت نورهاي مواج به تصوير كشيده مي‌شوند در شهر دوم اجنه‌ها كاملاً مادي و مرئي مي‌شوند و جلوه‌هاي ويژه در سطح وسيع‌تري به كمك فيلم مي‌آيند.
بحراني تأكيد كرد: ما به طور كلي 600 نما داشتيم كه با كمك جلوه‌هاي ويژه ساخته شدند كه واقعاً ركورد عجيبي به جاي گذاشته است تعدادي زيادي از اين جلوه‌هاي ويژه به نماهاي اصلاحي مربوط مي‌شود و تماشاچي اصلاً متوجه اين نماها و پالايش مفهومي آنها نخواهد شد.
بحراني همچنين درباره تكنيك‌هاي به كار رفته در ساخت پروژه "ملك سليمان " گفت: سعي ما بر اين بود كه به روش علمي اين فيلم را بسازيم به همين خاطر تمامي سكانس‌ها و پلان‌هاي فيلم استوري‌برد داشت و دوستان دانشجوي رشته نقاشي آن را طراحي كرده بودند. بعضي از سكانسهاي حساس مثل سكانس اسبها و غار چندين بار استوري‌بردهاي متعدد عوض كرد و بعد از آن نيز پر? و?ژوال از آن تهيه شد كه انيميشني بود كه به صورت خام و ساده در كامپيوتر مي‌توانستيم كاراكترها و تمامي پلان‌ها را ببينيم.
وي افزود: براي مثال در سكانس آخر كه اجنه‌ها مادي مي‌شوند 93 پلان داشتيم كه بيش از 50 پلان آن جلوه‌هاي ويژه داشت كه هر كدام از چندين لايه تشكيل مي‌شدند. برخي لايه‌ها را در دكور فيلمبرداري كرديم و بعضي‌ها را در استوديو با پرده آبي فيلم گرفتيم.
بحراني به فارس گفت: در هر صحنه سكانس‌هاي پر? و?ژوال عكسبرداري مي‌شد و گروه كاملا مي‌دانست كه كدام پلان و لايه چندم آن را فيلمبرداري مي‌كنيم به نظرم اين اتفاق براي اولين بار در ايران بصورت يك كار علمي دقيق و حساب شده انجام گرفت كه در عين شيريني بسيار سخت بود.
بحراني در ادامه افزود: ما كاملاً مي‌دانستيم كه براي هر پلاني چه برنامه‌اي داريم و سكانس‌هاي بعدي ما چه خواهد بود. همه گروه با هم همكاري دقيقي داشتند به خصوص آقاي خضوعي كه چشم گروه ما بود و بايد همه پلان‌ها از نگاه او با هم هماهنگ مي‌شد. ما بحث اينكه سر صحنه برويم تا ببينيم چه مي‌شود را نداشتيم بلكه در هر صحنه با دقت‌نظر و موشكافانه بازي، حركت، زمان، لايه‌ها و تعاملات را پيش‌بيني كرده بوديم و با مشورت همه عوامل اين سكانس‌ها را فيلم‌برداري مي‌كرديم.
وي افزود: براي اولين بار اين اتفاق در سينماي ايران رخ داد و متأسفانه ما فرصتي براي طرح مسائل فني فيلم نداريم در حالي كه واقعاً يك آموزش بسيار جالب براي كار جلوه‌هاي ويژه، پيش‌توليد و فيلم‌برداري سينما محسوب مي‌شود كه ناگفته مانده است.

* نبايد در موضع انتقام بيفتيم
اين كارگردان در اين باره كه پاسخي براي شيطنت‌هايي كه درباره اين فيلم رخ مي‌دهد دارد يا خير؟، گفت: ما وظيفه داريم كه از روش‌هاي خدايي براي مقابله استفاده كنيم به اين گونه برخوردها نمي‌توان شيطنت گفت. بعضي‌ها بنابر سليقه‌شان اين گونه فيلم‌ها را نمي‌پسندند و در اين بين رفتارهايي رخ مي‌دهد كه با ما متفاوت است. ما وظيفه داريم با ملايمت و نرمي و محبت برخورد كنيم و نبايد در موضع انتقام بيفتيم بلكه بايد سعي كنيم قائل به رفتارهايي باشيم كه در فيلم‌هايمان مي‌گوييم.

* "ملك سليمان " هديه‌اي به سينماي ايران است
كارگردان فيلم "ملك سليمان " در پايان گفت: يكي از رويكردهاي فيلم‌هاي قرآني اين است كه خداوند مدام انسان را متوجه آينده مي‌كند كه دنياي ديگري نيز وجود دارد اين تفكر روبه آينده است كه مهم‌ترين هدف ما را تشكيل مي‌دهد كه بايد ملكي بسازيم و به سمتش برويم اين داستان براي گذشته است ولي آينده را نشان مي‌دهد انشاالله سينماي ما به سمتي برود كه بتواند مفاهيم سخت را مطرح كند با ديدي كه روبه‌ آينده است. "ملك سليمان " هديه‌اي به سينماي ايران براي رسيدن به اين جريان است. 

ادامه دارد

Link: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8907230333

0 Comments نـظــر:

Post a Comment