هدف ملك سليمان بازگرداندن تماشاگر به جريان اصلي سينما است

Oct 15, 2010
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «امين زندگاني» بازيگر نقش حضرت سليمان نبي در فيلم «ملك سليمان» در نشستي كه به مناسبت اكران عمومي اين فيلم در خبرگزاري فارس برپا شده بود، درباره انتقاداتي كه به شخصيت‌پردازي اين نقش وارد شده، گفت: اگر ما اسم «ملك سليمان» را برداريم و فرض كنيم كه يك قهرمان صرف داريم كه در جهت خير حركت مي‌كند و گره‌افكني‌هايي براي او پيش مي‌آيد، بايد به سمتي برويم تا متوجه شويم ارائه پيام از طريق و زبان چه كسي است، وقتي اسم قهرمان را بگيريم و به او شناسنامه‌اي بدهيم آيا همچنان اين ضعف در فيلمنامه وجود دارد. ضمن اين كه وقتي مي‌گوييم حضرت محمد خاتم انبياء است و آخرين پله نردبان است نمي‌توانيم مقدمه‌اي كه طي شده را ناديده بگيريم. اگر ما اسم سليمان را از فيلم بگيريم مي‌بينيم كه يك روند طبيعي طي شده و قهرمان داستان ما پادشاهي است كه قرار است بر او توطئه‌اي وارد شود، او را مي‌بينيم كه ملك خودش را دارد و گندم درو مي‌كند و با خاك سر و كار دارد. پيشتر كه مي‌رويم او را پادشاهي مي‌بينيم كه ديگران به او احترام مي‌گذارند و براي خود شناسنامه‌اي دارد. وقتي مي‌بينيم اين قهرمان اين مسير را طي كرده و مقدماتي براي خود داشته از معجزات دانستن زبان پرندگان و جلوتر كه مي‌رويم رابطه‌اش با خانواده و نوع نگاهش به فرزندش او را فارغ از نام سليمان داراي شناسنامه روشني مي‌كند.

* قرار بود «حسين ياري» در «ملك سليمان» بازي كند
«امين زندگاني» درباره اين كه بازيگران ديگري نيز كانديداي حضور در نقش حضرت سليمان نبي بودند، گفت: اين طبيعي است كه براي هر نقشي بازيگران زيادي كانديد هستند، معمولا اين سؤال از من مي‌شود كه شنيده‌ايم كه كسان ديگري نيز براي بازي در نقش سليمان انتخاب شده‌اند ولي نپذيرفته‌اند. من هميشه در پاسخ به اين سؤال مي‌گويم نقش حضرت سليمان نقشي نيست كه كسي آن را نپذيرفته باشد. تنها كسي كه براي بازي در اين نقش قرارداد بسته بود حسين ياري بود كه با افتخار و سربلندي اين را مي‌گويم براي اينكه او يكي از بي‌حاشيه‌ترين و انسان‌ترين بازيگراني است كه مي‌شناسم و پيشكسوت من است.
وي افزود: قبل از اينكه قرارداد بازي در اين فيلم را ببندم به آقاي فرآورده گفتم كه بايد از آقاي ياري كسب اجازه كنم كه خوشبختانه ايشان هم با دعاي خير بنده را براي بازي در اين فيلم بدرقه كردند ولي متأسفانه شيطنت بسياري در اين زمينه مي‌شود كه براي من نيز چندان مهم نيست. وقتي يك بانوي سالخورده جلوي در سينما منتظر مي‌ماند تا به من خسته‌نباشيد بگويد من جواب خودم را گرفته‌ام، هميشه نبايد اتفاقات عجيب و غريبي بيفتد تا انسان جواب خود را بگيرد. اين پاسخ‌ها شيريني و حلاوتي دارد كه شايد تأييدهايي كه هزاران كارگردان برجسته از بازي من مي‌كردند آنقدر به دلم نمي نشست.

* برايم خوشحال‌كننده بود كه در جشنواره فجر موفق شوم اما منتظرش نبودم

امين زندگاني درباره عدم توفيقش در جشنواره فيلم فجر گفت: من قبل از جشنواره نيز در مصاحبه‌اي گفته بودم كه اصلا بعيد مي‌دانم حتي كانديد بازيگري شوم و اين اتفاق هم افتاد. من وارد هيچ پروسه جناح‌بندي نمي‌شوم و براي من خيلي دور از ذهن نبود كه اين اتفاق بيفتد چون اولين باري نبود كه اين تجربه را مي‌كردم. براي من جاي خوشحالي داشت كه اين اتفاق مي‌افتاد ولي منتظرش نبودم.
امين زندگاني با بيان اين مطلب كه حضور در پروژه "ملك سليمان " را يكي از محبت‌هاي خداوند مي‌داند گفت: براي من افتخاري است كه در كنار دوستاني چون مجتبي فرآورده و شهريار بحراني همكاري كردم و اين يكي از محبت‌هاي خداوند بود كه شامل حال من شد. ما در طول فيلمبرداري روي كار يكديگر نظارت مي‌كرديم و بارها مي‌شد كه بازيگران ديگر به من پيشنهادهايي مي‌دادند و من از آنها بهره مي‌بردم. واقعا روابط گروه خارج از قراردادهاي كاري بود و وقتي يكي از ارابه‌هاي فيلم در گل گير كرد كسي نگفت كه من نقش اول هستم يا من كارگردانم و همه آمدند و كمك كردند.

* هر جا كه لازم باشد از اين فيلم دفاع مي‌كنم
امين زندگاني ادامه داد: من هر جا كه لازم باشد از اين فيلم دفاع مي‌كنم، متأسفانه تماشاگر فقط اثر ساخته شده را مي‌بيند و پروسه توليد را نمي‌بيند. به نظر من هر كس به جز مجتبي فرآورده و شهريار بحراني در اين پروژه بودند اين فيلم تمام نمي‌شد. همه از بودجه تعلق يافته به اين فيلم مي‌گويند ولي وعده‌هايي كه انجام نشد وقفه 6 ماهه‌اي كه بين كار افتاد و هزاران مسئله ديگر را نمي‌بينند، به نظرم به تمام كردن اين فيلم كار بسيار بزرگي بود. متأسفانه خيلي‌ها شمشير را از رو بسته است، ما سالها براي واكسينه كردن هزينه مي‌كنيم، «ملك سليمان» زنگ خطري است براي واكسينه كردن سينماي ايران است. واكسينه از لحاظ صنعت، تخصص، ابزار و لوازم سينما كه «ملك سليمان» آن را به ما گوشزد مي‌كند كه آپارات‌هاي ما مشكل دارد و سيستم‌هاي تكنولوژي ما سيستم‌هاي به روزي نيستند.

* «ملك سليمان» به نوعي رفتارشناسي سينماي ايران است
وي ادامه داد: سليقه تماشاگر ما سليقه‌ شنيداري شده تا ديداري. "ملك سليمان " به نوعي رفتارشناسي سينماي ايران است ولي ما آن را نمي‌بينيم در حالي كه عادت كرده‌ايم به كلي‌بيني ولي سينما شالوده‌اي از جزئيات به هم تنبيده است. اين‌ها همه زنگ خطري است كه تماشاگر سينما را به كجا مي‌بريم و حالا كه ملك سليمان مي‌خواهد كه تماشاگر را به جريان اصلي سينما برگرداند با چه معضلاتي روبرو است. من براي نقش خودم در ملك سليمان هيچ وقت دفاع نمي‌كنم ولي راجع به كار با رگ گردنم از آن دفاع مي‌كنم. اين فيلم بيت‌المال مردم است و مثل يك اثر باستاني متعلق به كل مردم است و برخورد با آن بايد در شأن و مقام اين اثر باشد چون سختي‌هايي كه يك گروه تحمل كرده‌اند در صورتي كه همه فكر مي‌كردند ما در يك ويترين خوب و درخشان كار مي‌كنيم و در نهايت امكانات و راحتي قرار داريم كه اين اشتباه بود.

Link: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8907230415

0 Comments نـظــر:

Post a Comment