وقتي خرازي ها به سيم آخر مي زند

Nov 2, 2010
انتخاب بازيگر در تمام فيلمهاي تاريخي- ديني ايران غلط بوده

شهرام خرازي ها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: هنرپيشه نقش اصلي در فيلم هاي متعلق به ژانر ديني – تاريخي، از يك طرف بايد بيش از ديگر بازيگران بويژه در صحنه هاي شلوغ و آكنده از سياهي لشكر ديده شود، از طرفي ديگر بايد بگونه اي نقش را از آب درآورد كه تضاد چنداني با پيش فرض ها و تصورات بينندگان در مورد شخصيت هاي تاريخي و ديني نداشته باشد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه نقش شخصيت هاي ديني و تاريخي را به هر كسي نمي توان سپرد اظهار داشت: يك انتخاب غلط گاه تمام زحمات عوامل پروژه را به هدر مي دهد به عنوان مثال سپردن نقش حضرت سليمان (ع) به 'امين زندگاني'، فيلم بزرگ 'ملك سليمان' (شهريار بحراني) – كه اين روزها بر پرده سينماهاي تهران و شهرستان ها است - را از هم پاشيد و فيلمي كه مي توانست به يكي از بهترين آثار ژانر ديني سينماي ايران تبديل شود عملا به علت  (انتخاب بازيگران) و ايضا شخصيت پردازي غلط و سطحي به وادي فراموشي سقوط كرد.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران يادآور شد: 'امين زندگاني' يك بازيگر حرفه اي در حوزه تئاتر و يك آكتور متوسط در حوزه تلويزيون است اما استار و يا هنرپيشه پولساز و اسم دركرده سينما محسوب نمي شود.
نقش يك پيامبر كه مقام پادشاهي هم داشته براي 'زندگاني' كه تاكنون حتي يكبار هم عهده دار نقش هاي بزرگ نبوده، سنگين است و به اين هنرپيشه نمي برازد.
خرازي ها خاطر نشان كرد: اگر اين نقش را 'محمدرضا فروتن' و يا 'بهرام رادان' بازي مي كردند، وضعيت عوض مي شد و سطح بازيگري فيلم ارتقاء مي يافت.
به گفته وي، پروژه هاي عظيمي در حد 'ملك سليمان' در درجه اول نياز به استار و سوپراستار دارند و با هنرپيشه هاي ميانپرده هاي تلويزيوني و سريال هاي پيش پا افتاده نمي توان شخصيت هاي تاريخ ساز را به مردم باوراند.
وي اضافه كرد: 'الهام حميدي' دم دست ترين انتخاب ممكن براي ايفاي نقش همسر سليمان نبي (ع) بود اين نقش اصلا پرداخت نشده و جزء نقش هاي قابل حذف به شمار مي آمد، بگونه اي كه اگر حتي يك نفر سياهي لشكر هم به جاي 'حميدي' اين نقش را ايفا مي كرد باز هم در اصل قضيه تفاوتي حاصل نمي شد. همين اتفاق در مورد 'حميدي' در سريال 'يوسف پيامبر (ع)' (فرج الله سلحشور) نيز اتفاق افتاده بود.
اين منتقد سينما و تلويزيون با بيان اينكه انتخاب 'مصطفي زماني' براي ايفاي نقش يوسف (ع) در اين سريال يك ريسك بود، گفت: كسي 'زماني' را تا قبل از پخش سريال 'يوسف پيامبر (ع)' نمي شناخت. او از چهره اي زيبا و گيرا برخوردار بود و اندام ورزيده و خوش فرمي داشت، لذا با وجود ناشناختگي گزينه مناسبي به نظر مي آمد.
به گفته وي، ريسك 'سلحشور' توام با موفقيت بود، 'زماني' در اين نقش جواب داد و يك شبه ره صد ساله پيمود. اين قبيل ريسك ها كه حكم استثناء را دارند، گاه به شكست مي انجامند بالاخص در پروژه هاي تاريخي – ديني.
خرازي ها از ديگر نمونه هاي انتخاب غلط بازيگر را مجموعه تلويزيوني 'مختارنامه' (داوود ميرباقري) كه اين روزها روي آنتن شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران است، عنوان كرد و افزود: 'فريبرز عرب نيا' زماني براي ايفاي نقش مختار انتخاب شد كه عملا در سينما ديگر استار پولسازي محسوب نمي شد و شمار فيلمنامه هايي كه به او پيشنهاد مي شد روز به روز رو به تنزل مي گذاشت.
وي يادآور شد: اين پروژه چند سال زمان مي برد و طبعا نياز به هنرپيشه اي داشت كه بتواند مدت ها در اختيار گروه دور از پايتخت باشد. در چنين شرايطي عرب نيا كه مهره سوخته اي در سينما بود، به پروژه مختار پيوست.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران خاطر نشان كرد: اما حضور شش ساله او در اين پروژه نتيجه در خوري نداد. عرب نيا همانگونه كه نقش سلطان را در فيلمي به همين نام از 'مسعود كيميايي' بازي كرده، نقش مختار را ايفا نموده است. اين شباهت به حدي است كه در بسياري از صحنه هاي سريال انگار اين سلطان 'كيميايي' است كه به جاي كاپشن چرم، لباس عربي بر تن كرده و به جاي موتورسيكلت، سوار اسب شده و بجاي نارنجك، شمشير بدست گرفته است!؟
خرازي ها در ادامه بيان كرد: ‌اين نوع نقش آفريني مضحك را همين چند ماه پيش در فيلم تاريخي – ديني 'ناسپاس' (حسن هدايت) نيز شاهد بوديم. در اين فيلم هيچ نشاني از تاريخ در بازي 'الناز شاكردوست'، 'ليندا كياني'، 'پوريا پورسرخ' و 'نيما شاهرخ شاهي' به چشم نمي خورد آنها به سبك و سياق تين ايجرهاي امروزي در صحرا با دشداشه و تن پوش هاي باستاني راه مي رفتند و صحبت مي كردند و كم مانده بود تا مثلا موبايل هايشان را از جيب بيرون آورده و جلوي قوم بني اسرائيل با فرد آن طرف خط مشغول مكالمه شوند!؟
وي با بيان اينكه كمبود استار و سوپراستار مشكل ديرينه سيما و سينماي پس از انقلاب است، اظهار داشت: تبعات سوء اين كمبود در توليدات بزرگ ديني – تاريخي و حتي جنگي كاملا مشهود است.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، گزينش 'شبنم قلي خاني' براي 'مريم مقدس (س)'، 'فريبرز عرب نيا' براي 'مختار نامه'، 'امين زندگاني' براي 'ملك سليمان' و 'الناز شاكردوست' براي 'ناسپاس' را از جمله اشتباهات محرز پروژه هاي ديني – تاريخي سال هاي دور و نزديك سيما و سينماي ايران دانست.
اين منتقد سينما و تلوزيون گفت: تا زماني كه مشكل كمبود استار و سوپراستار حل نشود، سينما و تلويزيون براي كليد زدن پروژه هاي بزرگ با مشكل مواجه خواهند بود.
خرازي ها افزود: به نظر مي رسد براي آشنا كردن هر چه بيشتر مردم با رخدادهاي تاريخي و ديني، تأمين و صرف اين هزينه مقرون به صرفه باشد. اگر فيلم ديني و سريال تاريخي درست و حسابي مي خواهيم بايد قدري سركيسه را شل كنيم

Link: http://www.irna.ir/html/1389/13890810/30051229.htm

2 Comments نـظــر:

Anonymous said...

به نظر می آید این منتقد سینما خیلی خودش را باور دارد که اینگونه درباره بازیگران نظر می دهد. انجه مهم است نظر بیننده است و نه نظر منتقدان. من به عنوان یک بیننده به راحتی می گویم که بازیگری را که برای این نقش انتخاب کرده اند و خیی خوشحالم که بازیگران "پولسازی" چون بهرام رادان برای ایفای نقش "پیامبر خدا" انتخاب نشده اند.انتخاب آقای زندگانی برای چنین نقشی گویای شعور بالای تهیه کننده فیلم است.

فهیمه said...

هی...یکی جلوی این آقایون منتقدو بگیره لطفا!فکر می کنن کی هستن که اینجوری کار کارشناسی سازندگان فیلم و نظر مثبت بیننده ها رو که اتفاقا این بیننده ها در وقایسه با بیننده های بقیه ی فیلمهای مورد تایید و تشویق حضرات منتقد از سطح علمی و معرفتی بیشتری برخوردارن,نادیده می گیرن و تو چند خط به همین راحتی قضاوت می کنن؟؟؟آقای زندگانی بهترین گزینه برای این نقش بودن.خدا اون روزو نیاره که گلزار و رادان پیامبر خدا بشن!

Post a Comment