سالي پنج تا ملك سليمان

Dec 12, 2010
بنابر گزارش «سوره سینما»، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده فیلم «ملک سلیمان» در جلسه نقد و بررسی که صبح امروز با حضور سعید مستقاثی منتقد سینما در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: اگر رویکردی که ما در فیلم «ملک سلیمان» لحاظ کردیم در ساخت فیلم‌ها در کشور لحاظ شود در سینمای دینی موفق خواهیم بود.
وی در ادامه بیان کرد: برخی در ارتباط با بودجه‌ای که برای فیلم «ملک سلیمان» هزینه شده است حواشی به وجود آورده‌اند؛ بودجه این فیلم هیچ ارتباطی به بودجه فارابی و یا ارشاد ندارد؛ مجلس بودجه‌ای را تحت عنوان بودجه تولید آثار فاخر به تصویب رسانده است و بودجه این فیلم از این طریق تهیه شده است؛ این تفکر که ما بگوییم رشد سینمای ایران با فیلم‌های ارزان اتفاق می‌افتد تفکر عقب مانده‌ای است؛ زیرا ورود به سینمای جهان نیازمند سرمایه‌گذاری است.
فرآورده گفت:‌ ایرادی که به ما گرفته می‌شود این است که بخش خصوصی نمی‌تواند چنین فیلم‌هایی تولید کند، از نظر من این امر ایرادی ندارد و ضرورتی ندارد که بخش خصوصی بتواند چنین فیلم‌هایی تولید کند. فضایی که پیرامون ساخت این فیلم به وجود آمد یک فضای جهت‌دار بود که برخی از افراد که نتوانستند در تهیه این دست آثار موفق باشند به وجود آوردند. اگر نگاهمان را فراتر ببریم و بگوییم این هزینه برای سینمای ایران شده است نه صرفاً ملک سلیمان به این نتیجه می‌رسیم که باید سالی 5 فیلم «ملک سلیمان» ساخته شود.
این تهیه‌کننده گفت: این گونه فیلمسازی محسناتی دارد مثلاً تعدادی از فیلمسازان پس از حضور «ملک سلیمان» در جشنواره بغداد فیلم خود را مجدد صداگذاری کردند و یا از تیمی که کار جلوه‌های ویژه «ملک سلیمان» را انجام داده‌اند یک تیم قوی هستند که ما را از مراجعه به خارج از ایران برای انجام کارهای این‌چنینی بی‌نیاز می‌کنند. بسیاری از دستگاه‌های مورد نیاز مثل film recorder با این فیلم به ایران وارد شد که به افزایش تجهیزات فنی جلوه‌های ویژه کمک می‌کند.
این تهیه‌کننده گفت: من متأسفم که بعد از 30 از انقلاب باید امروز مبانی سینمای دینی را استخراج کنیم و هنوز به انجام این کار موفق نشده‌ایم. مبانی سینمای دینی در درام ارسطویی نمی‌گنجد همانطور که شهید آوینی می‌گفتند اگر دین وارد سینما شود امکان ندارد آنطور که غرب فیلم می‌سازد فیلم ساخته شود. غرب بسیاری از آدرس‌ها را به ما غلط داده و ما در پی کشف راه درست نیستیم. مبانی سینمای دینی به طور کل با آنچه در سینمای غرب می‌گذرد متفاوت است. وی ادامه داد: اگر اساس شخصیت‌پردازی در سینمای غرب قهرمان است، شخصیت در سینمای دینی مکلف هست.
وی گفت : آنچه از هالیوود برای من جذاب است جسارت آن است که منویات آمریکا را نمایش می‌دهد و آرایش آخر‌الزمانی خود را گرفته اما ما جرأت بیان مبانی خود را نداریم و اگر سینمای ایران آرایش آخرالزمان متناسب با دین را ثبت نکند و نمایش ندهد خطا کرده است.
فرآورده در پاسخ به سؤالی پیرامون چرایی کاهش حجم صفحات فیلمنامه و ضربه‌ای که به کار خورده است گفت: جهان آینده جهان تصویر است و ما در برابر تصویری که غرب ارائه می‌دهد چاره‌ای نداریم قبول دارم که کاهش دیالوگ‌ها در جاهایی به کار ضربه زده است اما تعمدی در کار بوده زیرا تصویر را جایگزین آن کردیم.
سعید مستقاثی که نیز به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت با اشاره به مساله ظرف و مظروف در سینما گفت: سینما یک کار وارداتی است. انقلاب اسلامی گفتمان‌های مطلق بین‌المللی را بر هم زد اما ما هنوز به نقطه نرسیده‌ایم که سینمایی با ساختار دینی شکل دهیم. کاری که در ملک سلیمان انجام شد تلاشی بود برای شکل‌دهی به ساختار سینمای دینی در کشور که امیدوارم در آینده سینمای ایران مؤثر باشد.


Link: http://www.sourehcinema.ir/articleview.php?cat=1&id=114074

0 Comments نـظــر:

Post a Comment