مسیر جهانی دشوار برای ملک سلیمان

Dec 27, 2010
فيلم ملك سليمان هر چند اولين فيلم ديني در تاريخ سينماي ايران نيست اما با پايان اكران آن در ايران مسير سخت و صعب اين فيلم براي اكران در خارج از ايران به‌ويژه در كشورهاي غربي آغاز شده است.
پايگاه خبري الجزيره در گزارشي با اشاره به هزينه ساخت 5 ميليون دلاري اين فيلم و فروش 3 ميليون دلاري آن، فيلم ملك سليمان را فيلمي تكنيكي معرفي مي‌كند و مي‌نويسد: هر چند اين فيلم با معيارهاي بين‌المللي و استفاده از كادر فني مجرب ايراني و خارجي ساخته شده، اما اين فيلم به علت به تصوير كشيدن روايتي مخالف روايت تورات و يهود به نظر مي‌رسد نتواند در غرب به نمايش عمومي درآيد.
اين پايگاه خبري با اشاره به مشكلات فروش و بازاريابي و همچنين اكران اين فيلم به علت تحفظات برخي كشورهاي غربي به‌ويژه آمريكا از عدم امكان حضور اين فيلم در برخي جشنواره‌هاي خارجي نيز خبر مي‌دهد.
مجتبي فرآورده در گفت‌وگويي با الجزيره درباره دلايل رد شدن درخواست اكران اين فيلم در آمريكا مي‌گويد: آمريكا تلاش مي‌كند سيطره فرهنگي و فكري خود كه از طريق فيلم‌هاي تاريخي هاليوود به مردم اين كشور القا كرده را حفظ كند.
وي با اشاره به اينكه فيلم بر اساس روايت‌هاي اسلامي و قرآني ساخته شده و با روايت‌هاي تورات از حضرت سليمان متفاوت است، تاكيد مي‌كند: اين يكي از دلايلي است كه موجب خشم بسياري از شركت‌هاي هاليوودي كه يهوديان بر آن سيطره دارند، شده است.
فرآورده همچنين مي‌گويد: بسياري از شركت‌هاي غربي در عرصه جلوه‌هاي ويژه، صدا و موسيقي هنگامي كه پيشنهاد به آنها مي‌شد كه در اين فيلم حضور يابند عملا با دادن قيمت‌هاي غيرمتعارف و بالا مسير همكاري خود را متوقف مي‌كردند.
وي همچنين درباره اكران فيلم ملك سليمان در سالن‌هاي سينماي كشورهاي عربي گفت: فيلم ملك سلیمان پس از ترجمه و دوبله در سه ماه آينده در امارات، سوريه و مصر اكران خواهد شد.

در همين حال شهريار بحراني نيز در گفت‌وگو با اين پايگاه خبري با اشاره به تلاش 5 ساله براي ساخت فيلم گفت: قسمت دوم فيلم ملك سليمان به داستان حضرت سليمان و ملكه بلقيس مي‌پردازد.
وي با اشاره به اختلاف مبنايي بين روايت قرآن و تورات از حضرت سليمان تاكيد كرد: در قرآن به حكمت و عصمت اين پيامبر الهي پرداخته شده و بر رواياتي كه به وي نه به چهره يك پيامبر و تنها به عنوان يك انسان عادي نگاه شده خط بطلان كشيده است.

0 Comments نـظــر:

Post a Comment