آغاز پوست اندازی سینمای ایران

Jan 2, 2011
سینمای ما - آزاده فضلی: یکی از کارگردانان سینمای ایران که فیلم او چند وقتی است که بر روی پرده سینماها خودنمایی می‌کند و مردم مشتاق دیدن آن هستند، شهریار بحرانی است که درباره این فیلم گفته است: "انشاءالله سینمای ایران به سمتی برود که بتواند مفاهیم سخت را با دیدی که رو به آینده است، مطرح کند. فیلم "ملک سلیمان" هدیه ای به سینمای ایران برای رسیدن به این جریان است."

بعد از دیدن فیلم سینمایی دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش که پر هزینه‌ترین فیلم در زمان خودش محسوب می‌شد، انتقاداتی بر آن وارد شد که چرا از ابزار جلوه‌های ویژه و کامپیوتری در آن بهره گرفته نشده بود؛ چراکه اجرای صحنه‌های انفجاری واقعی در فیلم هزینه بسیار بالاتری نسبت به استفاده از جلوه‌های ویژه داشت و در آن زمان کارگردان فیلم از نبود تکنولوژی و امکانات مناسب در ایران گله کرد.

اگر مقایسه‌ای بین فیلم‌های سینمایی تاریخی و حادثه‌ای که تا به حال ساخته شده و "ملک سلیمان" صورت بگیرد، به این نتیجه می‌رسیم که در ملک سلیمان ضعف‌هایی که تا به حال در صحنه‌های کامپیوتری و جلوه‌های ویژه داشتیم، تبدیل به نقاط قوت شده و در ابتدای مسیر و جریانی قرار گرفتیم تا در این بخش از ساخت فیلم‌ها نیز رشد کنیم. البته برخی انتقادها نیز به استفاده از تیم "تایوانی" جلوه‌های ویژه این فیلم سینمایی وارد است، اما از آنجایی که در هیچ کجای دنیا در یک فیلم سینمایی استفاده از ملیت‌های مختلف در گروه فیلمسازی عیب به حساب نمی‌آید، ما هم این روند را به فال نیک می‌گیریم و اولین تجربه استفاده از گروه غیرایرانی موسیقی و جلوه‌های ویژه ملک سلیمان را نیز تحسین می‌کنیم.

در این راستا، کارگردانان جوان نیز باید در مسیری قرار گیرند تا با توجه به فراگیری ابزارهای رایانه‌ای، از این ابزار در جهت هر چه بهتر شدن اثر خود و هدف مورد نظرشان، بهره بگیرند.

همچنین قابل توجه است که بازیگران این فیلم سینمایی با وجود اینکه استفاده از جلوه‌های ویژه در فیلم به این صورت، برای اولین بار است که به کار گرفته می‌شود، بازی خوبی ارایه دادند و در صحنه‌های رویارویی با اجنه و شیاطین که در مقابل پرده اجرا می‌شود، به نحو احسن نقش خود را ایفا کرده‌اند.

نکته مثبت دیگر این فیلم به روز بودن کارگردان و استفاده از ابزار روز برای رسیدن به هدف دینی و تاریخی است، به علاوه اینکه دو نسل سینمای ایران نیز در این فیلم با هم همکاری کرده‌اند.

بارها شنیده‌ایم که يكي از راهبردهاي دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي، راهبرد انحراف روحيه معنويت خواهي در قالب نحله‌هاي مختلف عرفاني است که به صورت‌های گوناگون در جامعه ما نمود یافته و به خصوص در میان جوانان گسترش یافته است. فیلم "ملک سلیمان" در حرکتی جالب و تحسین برانگیز در اوج رواج این عرفان‌های کاذب و گرایش به حلقه‌های شیطانی توسط جوانان، به ریشه این عرفان‌ها پرداخته و شهریار بحرانی با به کارگیری فرم مناسب، پلیدی این گروه‌ها و فرقه‌ها را به مخاطب نمایان می‌کند.

با نگاهی گذرا اما دقیق به تاریخچه عرفان‌ها و فرقه‌های کاذب، شیطان پرستی و ... و در دوره‌ای که کتاب‌های ترویج دهنده این نوع مذاهب و عرفان ها در جهان به وفور یافت می‌شود، این فیلم توانسته تفاوت راه الهی با این مسیر را نشان دهد.

همچنین بحث فتنه را با اشاره به انسان‌های ظاهر الصلاحی که با استفاده از جایگاهشان، تفکر و دین الهی را دستمایه هوس‌های دنیوی خود قرار می‌دهند، نشان می‌دهد.

  • ملك سليمان يك آغاز است نه يك پايان
"حسن عباسی" منتقد و کارشناس امور استراتژیک که درباره جایگاه "ملک سلیمان" در سینمای ایران سخن گفته نیز معتقد است: فيلم ملك سليمان يك آغاز است نه يك پايان. اين فيلم در ادامه‌ فيلم مريم مقدس، براي بحراني و فرآورده يك تجربه‌ ديگر بود كه بايد استمرار پيدا كند. مكتب سينماي ديني كه بتواند وحي را در زبان فطرت به حس تبديل كند، آرام آرام در حال شكل‌گيري است. سينماي ملك سليمان، يك قدم سينماي ايران را به سينماي «تراز» جهاني نزديك كرد.

وی ادامه می‌دهد: سينماي ملك سليمان از يك نظر ديگر نيز آغاز راه است و آن جرأت حركت سينماي ايران به سمت پروژه‌هاي عظيم سينمايي است. هزينه‌هاي مادي و تحقيقاتي فيلم ملك سليمان بايد كف هزينه‌هاي پروژه‌هاي سينمايي كشور باشد و از اين حيث دست سينماگران باز باشد. تصور مي‌كنم امروز صنعت سينماي ايران معيارهاي كف را براي خود تعريف كرده است، معيار كف مخاطب، در سينماي اخراجي‌ها، و معيار كف سطح تكنيكي و فني و هزينه، در سينماي ملك سليمان. بايد تلاش كرد تا سينماي ايران از اين دو كف به سمت سقف خود، خيزهاي اصلي را بردارد.

بنابراین با توجه به اینکه گفته می‌شود بیشتر فیلم‌هایی که اخیراً ساخته می‌شوند، مبتذل هستند و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز معتقد است که آمار فیلم‌های مبتذل نسبت به قبل کمتر شده است، فیلم سینمایی "ملک سلیمان" را می توان نقطه عطف و تحولی بزرگ در تاریخ فیلمسازی ایران به شمار آورد، چرا که سینمای ما نیاز به پوست اندازی نه فقط در سطح بلکه در عمق، محتوا و فرم دارد تا با استفاده از ابزار روز و مهارت‌های کارگردانی، بازیگری و ... بتوانیم مفاهیم دینی، مذهبی، اسطوره‌ای، تاریخی و ... را به آسانی به مخاطب انتقال دهیم و تجربه جمعی جامعه هنری ما این حرکت کارگردان "ملک سلیمان نبی" را تحسین می‌کند و باید مورد اقبال و حمایت مردم و مسوولان قرار بگیرد.

Link: http://www.cinemaema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-26-pid-4319.html

0 Comments نـظــر:

Post a Comment