Special FX

Mar 13, 2010
There is not any Correct view about Special Effects in IRAN
تصور درستی از جلوه های ویژه در سینمای ایران وجود ندارد

Hossein Talabeigi, Iranian Special Effects Producer and the Head of Cinema Technology Improving Office, in an Interview with SourehCinema Website said: The Special effects just like the Cinema is a mixture of Technique and Art but in Iran is some carelessness about it and no one pays attention to Techniques.
For example in Iran if you say a Cinematographer to makes his camera and negatives, everyone will laugh on you but everyone has this kind of requests from a Special effects producer and wants him to make scenes like Hollywood.
Talabeigi, who has films like 'Tufane shen', '13 cats on the roof' and 'the green fire' in his resume, said: The Special effects In Cinema has two behaviors. First is to make more attractiveness to attract more audience and second is to help the storytelling. Basically every work in cinema should help storytelling.

In his Belief one of the most weaknesses of Special effects in Iran is lack of teachings. There was no try for decreasing of weaknesses and deficits, yet. No one in Iran tried to elevate the Effects Quality but everyone wants to watch a high quality one like Hollywood movies.

He also continued: We are more forward than the other countries in Real Special effects but we need more support in Computer Special effects.* Iranian specialists have required potentials to elevate the Computer Special Effects qualities and Cinema should rely on them.

The Special effect producer of 'The Inverted World' movie said: If we want to have those Hollywood qualities in our films, we should see what did Hollywood do? How much money did they spend for their movies? We should have updated tools. We have ability and we don't need to be compared with improved countries.


Hossein Talabeigi, in answer to the interviewer's question about the quality of Visual Effects in 'The kingdom of Solomon' movie, said: In my view if this money was spent in our country, the result would be much better than what we watched. The most important part In this kind of projects is Managing but it does not happen in 'The kingdom of Solomon' movie.
حسين طلابيگي، مسئول جلوه هاي ويژه در سينما و تلويزيون و سرپرست دفتر توسعه فناوري سينمايي در گفتگو با پايگاه تحليلي ـ خبري سوره سينما ضمن اعلام این مطلب گفت: جلوه هاي ويژه مثل خود سينما تلفيقي از تكنيك و هنر است البته در ايران به جلوه هاي ويژه بي مهري و كم توجهي شده و به تكنيك توجه نمي شود. مثلاً اگر به يك فيلمبردار بگويند كه براي فيلمبرداري اثري بايد خودش دوربين و نگاتيو بسازد، اين حرف به نظر همه مضحك است در حالي كه از مسئول جلوه هاي ويژه انتظار مي رود كه همه كارها را بدون كوچكترين اشتباهي و با كيفيت كارهاي هاليوودي انجام دهد.طلابيگي كه در كارنامه اش جلوه هاي ويژه فيلم هايي مانند «توفان شن»، «سيزده گربه روي شيرواني»، «آتش سبز» وجود دارد در ادامه تصريح كرد: جلوه هاي ويژه در سينما دو رويكرد را دنبال مي كند. ابتدا ايجاد جذابيت بيشتر، براي جلب مخاطب بيشتر و دوم در خدمت داستان بودن. اصولاً هر كاري در سينما بايد به لحاظ تخصصي و هنري در خدمت داستان فيلم باشد. جلوه های ویژه هم از این نظر مستثنی نیست.
طلابيگي اشاره كرد: البته گاهي فيلمي به نوع خاصي از جلوه هاي ويژه نياز ندارد اما تهيه كننده و كارگردان براي پوشاندن ضعف هاي فيلم از جلوه هاي ويژه پرهزينه اي استفاده مي كنند. اين نگاه، سليقه اي و غيركارشناسي است.

به اعتقاد طلابيگي يكي از دلايل ضعف جلوه هاي ويژه در ايران عدم آموزش اصولي در اين زمينه است. طلابيگي مطرح كرد: تا به حال قدمي براي رفع كمبودها و ضعف هاي جلوه هاي ويژه برداشت نشده است. كسي به دنبال ارتقا جلوه هاي ويژه در ايران نرفته است اما همه انتظار دارند کاری با کیفیت جلوه های ویژه هالیوودی در سینمای ایران ببینند.

مسئول جلوه هاي ويژه فيلم «دنياي وارونه» اظهار كرد: ما در بحث جلوه هاي ويژه ميداني حتي از نمونه هاي خارجي هم جلوتريم اما در زمينه جلوه هاي ويژه كامپيوتري نيازمند حمايت و پشتيباني بيشتري هستيم. متخصصان ایرانی پتانسیل لازم برای اتقاء جلوه های ویژه رایانه ای را دارند و تنها باید به آنها اعتماد کرد.

وي خاطرنشان ساخت: اگر ما خواهان جلوه هاي ويژه با كيفيت در سينماي ايران هستيم و مي خواهيم به سطح كارهاي هاليوودي برسيم بايد ببينيم هاليوودي ها چه سرمايه اي براي جلوه هاي ويژه در سينما صرف مي كنند. ما همانطور كه سعي مي كنيم در ساير بخش هاي سينما از وسايل به روز و پيشرفته استفاده كنيم بايد در زمينه جلوه هاي ويژه هم با سرمايه گذاري از وسايل و امكانات به روز بهره ببريم.

طلابيگي، فعالان جلوه هاي ويژه در ايران را داراي قدرت رقابت با همتايان خارجي خود دانست و افزود: ما بايد خودمان را با مجموعه توانايي هايمان مقايسته كنيم و نه با هاليوود و ساير كشورهاي صاحب تكنولوژي در زمينه جلوه هاي ويژه.

طلابيگي در پاسخ به سؤال خبرنگار سوره سينما مبني بر كيفيت جلوه هاي ويژه فيلم «ملك سليمان» ابراز كرد: به نظرم اگر اين پول در داخل هزينه مي شد نتيجه كار به مراتب از آنچه شاهدش بوديم بهتر در مي آمد. در پروژه اي مانند «ملك سليمان» مهمترين چيز مديريت صحيح پروژه است كه چنين امري در «ملك سليمان» رخ نداده است.

وي در ادامه عنوان كرد: در همه جاي دنيا يك تيم حرفه اي به روي جلوه هاي ويژه يك فيلم كار مي كنند در حالي كه در اين ايران توقع اين است يك نفر به تنهايي همه كارهاي مربوط به جلوه هاي ويژه را انجام دهد كه اين غيراصولي و غيرمنطقي است.

اين مسئول جلوه هاي ويژه در ادامه اذعان كرد: جلوه هاي ويژه تلفيقي از چند فن مختلف مانند فيلمبرداري، بدل كاري و كار صحنه است. مثلاً در سريال 125 ما با تلفيق و تركيب اين فنون به جلوه هاي ويژه با كيفيت و استانداردي دست پيدا كرديم كه توانست رضايت مخاطبان را به دنبال داشته باشد.

طلابيگي يادآور شد: در سريال 125 تهيه كننده اصطلاحاً خست به خرج نداد و دست ما را باز گذاشت كه نهايتاً حاصل كار ديدني و آبرومندانه شد.

لازم به ذكر است، قسمت آخر سريال 125 به تازگي از شبكه 5 سيما پخش شد كه با استقبال خوبي از سوي مخاطبان مواجه شد

0 Comments نـظــر:

Post a Comment