باشگاه دانشجويان

Oct 22, 2010
به گزارش خبرنگار سینمایی برنا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ملک سلیمان نبی (ع)» با حضور شهریار بحرانی کارگردان، مجتبی فراوده تهیه کننده، حجت الاسلام اصفهانیان (کارشناس مذهبی) امین زندگاین و علیرضا کمالی نژاد بازیگران و مطهری نژاد مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه تهران، در ساختمان حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی باشگاه دانشجویان برگزار شد.
در ابتدای این نشست مطهری نژاد ضمن خوشامدگوی به حاضران گفت: خوشحالم که امروز در این مکان در خدمت عزیزانی هستیم که سال ها در حوزه سینمایی فاخر مبنی بر ارزش های دینی و اسلامی زحمت کشیده اند و شاهدیم که این اثر ارزشمند بر روی پرده سینما ها با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
سپس شهریار بحرانی درباره انگیزه ساخت این اثر و انتخاب حضرت سلیمان (ع) به عنوان سوژه این فیلم گفت: سال 83 از ما درخواست شد طرحی فاخر و قرآنی را به وزارت ارشاد ارائه دهیم، چندی بعد به پیشنهاد دوست خوبم مجتبی فرآوده موضوع ملک سلیمان (ع) را انتخاب کردیم که مورد موافقت ارشاد قرار گرفت و بودجه آن توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
مهدویت روح حاکم بر ملک سلیمان استدر ادامه حجت الاسلام اصفهانیان درباره رویکرد حاکم بر فیلم سینمایی ملک سلیمان گفت: این اثر برای بیان مسائل مختلف با رویکردهای مختلف ساخته اما مهمترین رویکرد فیلم رویکرد مهدوی و آخر زمانی است. می دانید که مهدویت را با حضرت مهدی (عج) می شناسیم اما تعریف دقیقی از مهدویت نداریم که مهدویت یعنی چه؟ در این فیلم سعی شده در کنار موضوعات دیگر به این موضوع نیز پرداخته شود. ضمن  اینکه مسئله مهدویت روح حاکم بر فیلم سینمایی ملک سلیمان است.
مجتبی فراوده نیز درباره فضای حاکم بر اکران این فیلم در سینماها گفت: متاسفانه در فضای فرهنگی جامعه ما, فضا برای اکران فیلم هایی مثل ملک سلیمان (ع) فضای تنگی است. متاسفانه فضای فرهنگی جامعه به سمت سطح نگری سوق داده شده است و فیلمی مثل «ملک سلیمان (ع)» که به تفکر و اندیشه نیازمند است موانع زیادی سرراهش قرار می گیرد. بسیاری از دوستان به ما توصیه می کردند که این فیلم را اکران نکنیم به این جهت که از ابتدای امسال تا به حال بالغ بر 30 فیلم کمدی در سینماهای ایران اکران شده و معتقد بودند جامعه کشش این کار را ندارد.
مخاطبان «ملک سلیمان (ع)» بعد از 6-5 سال به سینما آمدند
وی افزود: فضای سینمای ما و فیلم هایی که ارائه می دهیم فضای خوبی نیست که مخاطب را به سمت سینما بکشاند، لذا ما با این رویکرد که مخاطب ما قشر فرهیخته جامعه است، فیلم را اکران کردیم. در ابتدای امر در شرایط اکران یکسری معضلات و مشکلات به ویژه در بخش تبلیغات آن بود که خوشبختانه این مسائل حل شده و در حال حاضر فیلم توانایی خود را اثبات می کند و دوستانی که سینما رفته اند و کسانی که در آینده فیلم را در سینما می بینند، خواهند دید که فضای سینما تغییر کرده، مخاطبان که امروز برای دیدن «ملک سلیمان (ع)» به سینما می روند کسانی هستند که 6-5 سال است به سالن های سینما نرفته اند و احساس می کردند، این رسانه خوراک فرهنگی و فکری برای آنها ندارد.
فراورده ادامه داد: «ملک سلیمان(ع)» با شیب آرامی اکران خود را آغاز کرد و امروز هر چه بیشتر می رویم این شیب بیشتر می شود و بیشتر اوج می گیرد. استقبال مخاطبان  و دهان به دهان گفتن باعث افزایش مخاطبان این اثر شده است و طبق باز خوردی که پس از 2 هفته اکران از مخاطبان از طریق سایت فیلم و سامانه پیام کوتاه دریافت کرده ایم، 93 درصد مخاطبان فیلم را عالی و خوب ارزیابی کرده اند. این امر نقطه قوتی برای فیلم است و امیدواریم این فیلم روز به روز ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار کند.
بازی در کاری که بسیاری منتظر به ثمره نرسیدن آن بودند اهیمت داشتسپس زندگانی بازیگر نقش حضرت سلیمان (ع) درباره تمایز این نقش با سایر نقش هایی که تاکنون ایفا کرده است و گفت: مطمئناً برای من و سایر بازیگران این اثر، این فیلم در بخش بازیگری تفاوت هایی با سایر آثار داشته است و دلیل آن استقبال بی نظیر مردم از  این اثر است، اثری که متعلق به مردم است. خوشحالم که این سعادت نصیبم شد و برای این نقش انتخاب شدم، مطمئناً بازی کردن در کاری که دارای تفکر است و هزاران نگاه منتظر به ثمره نرسیدن آن هستند و مشکلات فراوانی را در مسیر تولید آن بوجود می آوردند، بسیار حائز اهیمت است. متاسفانه این مشکلات همچنان نیز بر سر راه این فیلم وجود دارد و نمی دانم چرا در عرصه فرهنگی با چنین اثری با سردی برخورد می شود و نوعی نگاه بد نسبت به آن وجود دارد اما از سوی دیگر خوشحالم که «ملک سلیمان (ع)» با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
وی افزود: فکر می کنم لطف خداوند بوده که این مهر را به دل فراوده و بحرانی انداخته که من نقش حضرت سلیمان (ع) را بازی کنم و تمام آرزویم این بود که با کمک دوستان لطمه ای به این تصویر مقدس وارد نکنم و نوع نگاه مخاطب به حضرت سلیمان (ع) را خدشه دار نکنم. امیدوارم با استقبال مردم از این اثر، زنگ خطری در سینما به صدا در بیاید تا متوجه شویم که سلیقه مردم بسیار بالاست ، خواسته آن ها برخی تولیدات امروز سینما نیست و فراموش نکنیم مخاطبان بسیار جلوتر از ما حرکت می کنند و آرزو می کنم اثری که ارائه می دهیم در حد شعور مخاطبان فهیم سینمایی ایران باشد.
در ادامه علیرضا کمالی نژاد دیگر بازیگر این اثر گفت: «ملک سلیمان (ع)» اثری خاص بود و بسیار خوشحالم که در آن به ایفای نقش پرداختم. متاسفانه شرایط کار برای فارغ التحصیلان هنر بسیار سخت است اما توصیه ام به دانشجویان و جوانان این است که در راهی که انتخاب کرده اند ثابت قدم باشند و ممارست به خرج دهند.
خط سلیمان (ع) جدا از حضرت محمد (ص) نیست
اصفهانیان گفت: شیرین ترین تجربه بشریت از مهدویت، کاربردی ترین ماجرای مهدوی و نگاه به آخر زمان و جامع ترین مدل مهدوی و گذشته عالم، در ماجرای سلیمانی واقع شده است. متاسفانه ما عمدتاً ماجرای پیامبران را به عنوان داستان گذشتگان و پیامبران دیگران مطالعه کرده ایم نه از باب پیامبران خودمان و عبرت. در داستان پیامبران ما برای امروز و فردای بشر عبرت است، همه پیامبران آمده اند تا یک خط را پیش ببرند خط سلیمان (ع) نمی تواند جدا از حضرت محمد (ص) باشد و آن خط جبهه حق است از این رو  جایگاه حضرت سلیمان (ع) قابل مطالعه است.
وی تاکید کرد: مهدویت یعنی ارتقاء عالم و آدم، حیات، رشد، کمال انسانی، یعنی اینکه هر چیز در جایگاه خودش قرار بگیرد و کسی که در تاریخ بشر هر چیز را در جایگاه خودش نشاند حضرت سلیمان (ع) بود. اجنه را در جایگاه خودشان به خدمت انسان گمارد، شیاطین را در بند کرد، ملائک را به خدمت گرفت و نشان داد انسان خلیفه الله است و همه چیز در ید قدرت اوست.
مشاور مذهبی فیلم سینمایی «ملک سلیمان» ادامه داد :سلیمان (ع) با مطالعه اتفاقات آینده، با یک مدل کوچک در فتنه های آینده ورود کرد، بهشت آینده را ساخت و در آن وارد شد و آیه 214 سوره بقره به این موضوع شهادت می دهد.
می خواستیم از چارچوب قرآنی داستان خارج نشویمبحرانی در پایان گفت: در گروه فیلمنامه و کارگردانی موظف بودیم مفاهیم ذکر شده را به زبان داستان و تصویر تجربه کنیم. سلیمان (ع) یک آینده روشن و بهشتی را از خداوند تقاضا می کند و متوجه می شود باید از یک مسیر پرخط عبور کند .ما باید در داستان این ماجرا را به گونه ای پیاده می کردیم که از چارچوب داستانی که قرآن کریم مطرح می کند خارج نشویم و داستان و رفتار آن حضرت برای ما و مخاطبان ایجاد عبرت کند. از این رو به تصویر کشیدن رفتار حضرت سلیمان (ع) و مسائل فنی بسیار مهم بود و امیدواریم در تحقق این امر موفق عمل کرده باشیم.

Link: http://www.bornanews.ir/vdcfcedv.w6dv1agiiw.html

0 Comments نـظــر:

Post a Comment