اتفاقات فرخنده‌ توليد ملك سليمان راهگشاي سينماي ما

Oct 15, 2010

ّبه گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مجتبي فرآورده تهيه‌كننده فيلم سينمايي "ملك سليمان " در نشست خبري اين فيلم كه در خبرگزاري فارس برپا شد، گفت: اتفاقات فرخنده‌اي كه درمسيرتوليد "ملك سليمان " اتفاق افتاد راهگشاي سينماي ايران خواهد بود، اكنون بخشي ازاين تاثيرات را در سريال مختار مي‌بينيم كه تلويزيون مجبورشد، دستگاه‌هايي وارد كند تا مختار را با انجام اسكن ، ريكورد وكالرگريدين و جلوه‌هاي بصري به پخش برساند.
وي با اشاره به صداي دالبي فيلم "ملك سليمان " ، گفت: "ملك سليمان " نخستين فيلمي است كه با سيستم دالبي ديجيتال پخش مي‌شود. البته تجهيزات دالبي در ايران پيش ازاين نيز بوده است ولي فيلم باصداي دالبي ديجيتال ساخته نشده است. به همين خاطر ما دچار مشكل هستيم و نمي‌توانيم فيلم را در همه سينماها پخش كنيم و به اين لحاظ دچار محدوديت هستيم.

*انجام پروژه‌هاي سنگين در ايران بسيار سخت و طاقت‌فرسا هستند
مجتبي فرآورده با اشاره به حمايت‌هايي كه از اين فيلم در مرحله توليد شد، گفت: فيلم را همه حمايت كردند ولي هر كس به اندازه عرقي كه داشت حمايت كرد. در دوره مديريت قبلي سينما بخشي از تاواني كه معاونت سينمايي وقت و مديران فارابي دادند به واسطه اين فيلم بود و هر كس با اين دوستان معضلي داشت به اين فيلم مي‌پرداخت. وقتي فيلمي با اين ويژگي‌ها براي نخستين بار مي‌خواهد ساخته شود اذهان بيمار مزيد بر تمامي علت‌ها خواهد بود.
وي افزود: اساسا انجام پروژه‌هاي سنگين در ايران بسيار سخت و طاقت‌فرسا هستند گو اينكه طرح‌هاي عمراني ما 3 ساله هستند ولي 15 سال طول مي‌كشند تا به بهره‌برداري برسند.
اين پروژه به نظرم اتفاق خوبي براي سينماي ايران بود و مديران متعددي براي ساخت آن كمك كردند ما هم سختي هاي فراواني در اين راه كشيديم و بعضي وقت‌ها با ماهي 20 ميليون تومان پروژه را پيش مي‌برديم كه براي چنين پروژه‌اي خنده‌دار است البته درگيري‌هايي هم داشتيم ولي وقتي كاري تمام مي‌شود در نهايت شيريني‌اش مي‌ماند.

* هر كس در زمينه فرهنگ و هنر نگاهي كاسب‌كارانه دارد بهتر است برود و آهن بفروشد
فرآورده در پاسخ به اين سؤال كه فروش فيلم پاسخگوي هزينه‌هاي آن خواهد بود، گفت: درحوزه فرهنگ برگرداندن هزينه اهميتي ندارد، هر كس در زمينه فرهنگ و هنر نگاهي كاسب‌كارانه دارد بهتر است برود و آهن بفروشد و در معاملات بورس وبازار طلا شركت كند. لذا اهميت ندارد فيلم چقدر مي‌فروشد چيزي كه اهميت دارد اين است كه فيلم تا چه ميزان با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كند.
وي افزود: اكران‌روزهاي نخستين فيلم استقبال طبيعي آن را نشان نمي‌دهد چون معضلاتي در بخش تبليغات وجود دارد كه از دايره اختيارات ما خارج است و اميدوارم به مرور حل شود. مهم اين است كه فيلم با مخاطب ارتباط برقرار كند و از آن راضي باشد.
تهيه‌كننده "ملك سليمان " گفت: تاثيرات فرهنگي رانمي توان باپول اندازه گيري كرد. با توجه به نشانه‌گيري كه اين فيلم دارد همين اتفاق افتاده است و هر كس كه مي‌خواهد اين ادعا را به چشم ببيند مي‌تواند به پرديس‌هاي سينمايي سري بزند و ببيند كه مخاطب فيلم ملك سليمان چه افرادي هستند. تاكنون آمار به ما نشان داده كه مخاطب از اين فيلم اغناء شده تا جايي كه چندين بار به ديدن فيلم رفته است ولي همه اينها به اين معني نيست كسي از فيلم پرفروش بدش بيايد.

*سينماي ما سرشار از قيل و قال و متهم كردن يكديگر است
وي تأكيد كرد: پرفروش بودن اگرچه مهم است اما ملاك نيست، براي ما اول مخاطب ملاك است و بعد پرفروش بودن يك فيلم. مخاطب اين فيلم قشر فرهيخته و مذهبي جامعه است، با فضاي آلوده‌اي كه براي حوزه فرهنگ به‌ويژه سينما ايجاد كرده‌ايم اين قشر نه سينما مي‌روند و نه تئاتر و نه معمولا به رشته‌هاي هنري كاري دارند. قشر سينما روي ما در خوشبينانه‌ترين وضعيت 1 درصد از جمعيت 75ميليوني ما را تشكيل مي‌دهند. اين تهيه‌كننده سينما با بيان اين مطلب كه شرايطي كه در سينما به وجود آمده است شرايط مساعد و مطلوبي نيست، گفت: در شرايطي كه همه با هم مشكل دارند و درفضايي كه پر از قيل و قال است كدام مخاطب به سينما مي‌رود، سينما رو به موت است واگر نيمه جاني هم دارد به خاطر حيات نباتي‌اش است.
اين كالبد مرده به دم مسيحايي نياز دارد نه قيل و قال.
وي تأكيد كرد: سينماي ما سرشار از قيل و قال و متهم كردن يكديگر است و فرقي هم نمي‌كند كدام گروه.
گروهي گروه ديگر را به بي‌كفايتي، بي‌لياقتي و بي‌‌سياستي متهم مي‌كند و آنها نيز ديگري را به فاسد بودن، مزدور بودن و جاسوس بودن متهم مي‌كند. در چنين فضايي آيا به نظر شما مخاطب حاضر است محصول مجموعه‌اي را ببيند كه اينگونه يكديگر رامي نوازند؟.

* اهالي فرهنگ بايد سياسي باشند نه سياست‌زده و نه وابسته سياسي
فرآورده با بيان اين مطلب كه بايد به مخاطب حق داد كه به سينما نمي‌رود، گفت: بايد به اين مخاطبي كه با سينما قهر كرده حق داد. فضاي فرهنگي به آرامش و امنيت احتياج دارد، فضاي ناامن جايي براي فعاليت سالم فرهنگي باقي نمي‌گذارد، امنيت را با فرياد نمي‌توان ايجاد كرد، امنيت را بايد با قلب و وجود و رگ و ريشه احساس كرد كه متأسفانه اين فضا براي فرهنگ ما ايجاد نشده است و هر روز بيشتر از گذشته در اين جريان فرو مي‌رويم.
تهيه‌كننده ملك سليمان ادامه داد: يك روزبخاطريك دستمال قيصريه را آتش مي‌زنيم و يك روز در جشنواره فيلم دفاع مقدس به ميهمانان خارجي منشور كوروش هديه مي‌دهيم و صدا از ديوار هم در نمي‌آيد، بعد از 30 سال از گذشت انقلاب تعدادي مدير مرتجع فكري و ناكارآمد به جاي اينكه مكتوب امام خميني (ره)درارتباط باتعريف هنر را باآب طلا بنويسندوهديه دهند منشور كوروش هديه مي‌دهند. وقتي اين خبر را شنيدم با آقاي شرف‌الدين تماس گرفتم تا مطلب را پيگيري كنند ولي هنوز قرار است خبر بدهد.
وي افزود: ظاهرا بعد از 30 سال دوستان به اين نتيجه رسيده‌اند كه منشور كوروش هديه دهند، اوايل انقلاب، انقلابيون را مي‌فرستاديم تا پيام انقلاب را ارايه دهيم و بعد از 30سال به اين نتيجه رسيده‌ايم كه آن چيزهايي كه كوروش مي‌گفت گرانسنگ ترازپيام انقلاب اسلامي است ،درهشت سال دفاع مقدس بسيجيان باذكرياحسين ويازهراازانقلاب وميهن دفاع كردند يامنشوركوروش؟!. اين وضعيت فرهنگي جامعه ماست و حالا ما در اين فضا توقع داريم كه حرف منطقي بزنيم وبشنويم.

*اهالي فرهنگ بايد سياسي باشند نه سياست‌زده و نه وابسته سياسي
فرآورده اظهار داشت:مقام معظم رهبري در زمينه سياسي، اقتصادي و نظامي افراد كاردان و كارآزموده‌اي دارند ولي در زمينه فرهنگ تنهايند. كدام يك از مديران فرهنگي سينمايي ما بدون استثناء يك كلام از سخنان رهبري را عملياتي كردند. مديران به هر دليل و بهانه هنرمندان را جمع مي‌كنند و پيش آقا مي‌برند و قرار است كه از ايشان رهنمود بگيرند. تعدادي مي‌روند و از مشكلاتشان حرف مي‌زنند يكي لوكيشن مي‌خواهد، يكي پول مي‌خواهد و يكي هم مشكلات شخصي دارد، بعد از سخنراني هم زماني كه هيچ فرصتي نيست آقا چند دقيقه صحبت مي‌كنند و جلسه تمام مي‌شود. چند دقيقه آقا صحبت كردند و ما 130 ساعت پيرامون آن چند دقيقه آنقدراظهارنظر مي‌كنيم كه يادمان مي‌رود ايشان چه گفتند.
وي ادامه داد: معضل امروزسينماي ايران در سال 76 اتفاق افتاد، از زماني كه بخشي از اهالي سينما ماهيت سينما را از فرهنگ به سياست تغيير دادند، اهالي فرهنگ بايد سياسي باشند نه سياست‌زده و نه وابسته سياسي، اين خط را كساني به جا گذاشتند كه امروز مدعي اين هستند كه چرا سينما و فرهنگ به سياست آلوده شده، در چنين شرايطي فرهنگ وهنركاملا مظلوم اند.

*ما از همين يادداشت جواب خودمان را از مخاطب گرفتيم
مجتبي فرآورده در ادامه اين نشست با تاكيد بر اينكه نظر مخاطب بر نظر جشنواره‌ها ارجحيت دارد، گفت: سايت فيلم ما داراي يك دفتر نظرخواهي است كه مخاطبين فيلم نظراتشان را درباره آن مي‌نويسند. يك روز بچه‌ها به من اطلاع داند كه يكي از بينندگان فيلم پيغامي گذاشته بوده است كه اين چه اصلاح رنگي بود كه فيلمتان داشت. بچه‌ها گفتند كه اين مطلب را برداريم اما من ترجيح دادم كه ديگران پاسخ او را بدهند. يك روز بعد آقايي در جواب ايشان نوشته بود كه دوست عزيز يك بار ديگر فيلم را ببينيد اگر خوب دقت كنيد اين فيلم يك رنگ دارد و آن هم رنگ خداست. ما از همين يادداشت جواب خودمان را از مخاطب گرفتيم.

وي افزود: اگر تعداد قابل توجهي بتوانند با فيلمي كه مفهوم قرآني آخرالزماني دارد ارتباط معقول و درست برقرار كنند و آن را بفهمند و حتي مبلغ آن باشند براي ما كافي است چرا كه فرهنگ عنصر زودبازدهي نيست و نبايد انتظار داشته باشيم كه امروز بكاريم و فردا درو كنيم.

Link: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8907230606

1 Comments نـظــر:

Moslem said...

آقا آرش
منظور آقاي فراورده شما بودي ها

Post a Comment