تحقيقات قرآني

Nov 28, 2010 0 Comments نـظــر
تهيه‌كنندگان و دست‌اندركاران «ملك سليمان» كه اين روزها فيلم‌شان بر پرده‌ي اكران سينماهاست، در اكثر مصاحبه‌ها و نشست‌هاي نقد و بررسي، بر اهميت پژوهش دوسال و نيمه كارگروه‌هاي پژوهشي و تخصصي خود تاكيد مي‌كنند، در همين راستا حجت‌الاسلام سعيد اصفهانيان ـ مسوول تيم پژوهشي اين فيلم ـ با ايسنا گفت‌وگويي داشت.

حجت‌الاسلام سعيد اصفهانيان ـ مسوول تيم پژوهشي «ملك سليمان» ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح فعاليت تيم پژوهشي اين فيلم قبل و در حين توليد گفت: كارگروه‌هاي پژوهشي بخش‌هايي داشتند و نفراتي به عنوان اعضاي اصلي و جمعي هم به عنوان مشاورين فعاليت مي‌كردند. در كارگروه قرآني از نظرات آيت‌الله جوادي آملي در چند ديدار خصوصي و آيت‌الله جعفر سبحاني بهره برديم و نيز نامه‌هايي به دفاتر بزرگاني همچون آيت‌الله مصباح‌ يزدي، مكارم شيرازي، مهدوي كني و برخي از اساتيد ديگر براي جواب‌گويي به سوالاتمان نوشته شد.

اصفهانيان ادامه داد: قرار شد كارگروهي مباحث قرآني سليمان (ع) را پيگيري كند كه مسووليتش با بنده بود. يك كارگروه مباحث روايي را تحت نظر حجت‌الاسلام حميد محمدي و كارگروه ديگري مباحث تاريخي و كارگروه‌هايي براي مباحث بين‌الملل و نگاه استراتژيك و مباحث هنري تشكيل شد. بخش اصلي تحقيقات دوسال و نيم ادامه پيدا كرد كه البته پژوهش در مباحث قرآني و روايي و تحليلي در حين كار نيز ادامه يافت.

وي در رابطه با فعاليت كارگروه‌هاي پژوهش روايي، تحقيقات بين‌الملل و تاريخي بيان داشت: در بخش پژوهش روايي مسووليت با حجت‌الاسلام محمدي بود كه با هماهنگي مركز تحقيقات علوم اسلامي نور در قم كارهاي سند‌شناسي احاديث مربوطه و نمايه زني آنها را انجام دادند. در بخش تحقيقات تاريخي از متون برخي از اساتيد استفاده شد. ما در اين قسمت از نظرات اساتيد هاشم رضي، متين و ... در تحقيقات تاريخي‌شان استفاده كرديم، ضمن آنكه از مشاورت افرادي چون استاد رستگار فسايي، دکتر مجيد شاه‌حسيني و نيز دکتر حسن بلخاري بهره مي‌برديم. در بخش تحقيقات بين‌الملل و مباحث استراتژيك سياسي نيز جلسات متعددي برگزار شد و از مشاوره‌ي افرادي چون دکتر حسن عباسي استفاده گرديد، چرا که حرکت در موضوع «ملك سليمان» حرکت بر روي لبه تيغ است. اگر ما در واژه‌ها، ارائه‌ي نقشه‌اي كه تصوير مي‌شود، نام بردن شهرها، نام بردن افراد و غيره كم دقتي مي‌كرديم، ممكن بود بهانه‌اي دست دشمن بدهيم. همچنين اگر مي‌توانستيم اين مسائل را خيلي دقيق تصوير كنيم، امكان اين وجود داشت كه «ملك سليمان» را به عنوان پاشنه‌ آشيل دشمن طراحي کرده و مصادره به مطلوب کنيم که البته با عنايت الهي، اين مهم عملا محقق شد.

مسوول تيم پژوهشي «ملك سليمان» افزود: البته كارگروه هنر هم زيرنظر مدير هنري مجموعه، عبدالحميد قديريان و بخش جلوه‌هاي ويژه نيز با محوريت مجتبي فرآورده پيش مي‌رفت و در آخر نيز، نتايج پژوهش‌هاي مختلف در كارگروه ها تحليل محتوا شده و نسبت آنها با يكديگر مشخص گرديد.

فيلم قرآني يعني فيلمي كه چارچوب آن مبتني بر قرآن باشد

حجت‌الاسلام اصفهانيان درباره‌ي مدل ارتباطي و نسبت كارگروه‌هاي مختلف با يكديگر گفت: ما در حركت به سمت «مكتب هنر ديني» و «مکتب سينماي شيعي» به اين نقطه رسيده بوديم كه بايد از همه‌ي نگاه‌ها و ظرفيت‌ها استفاده كرد، اما اين آفت را هم مي‌ديديم كه چون يك مسير مشخص در مكتب سينماي ديني وجود ندارد، اين موضوع نيز مانند ساير موضوعات دچار آفت شود. به همين دليل به اين نتيجه رسيديم كه بايد نگاه قرآني را اصل قرار دهيم و چارچوب‌ها، مباني و خط داستان را بدون هرگونه پيش‌فرضي از قرآن استخراج كنيم.

اين پژوهشگر ادامه داد: در اين راستا، بحث بعدي اين بود كه در اين نوع نگاه بايد با روايات چگونه برخورد شود. ما در نگاه شيعي معتقديم كه يكي از ملاك‌هاي صحت و سقم روايات عرضه آنها به قرآن است. پس قرار شد نتيجه فعاليت هاي كارگروه دوم كه كارگروه روايي بود ـو مجموع روايات مربوطه را از حيث سندشناسي پالايش کرده بودـ به قرآن عرضه شود و جالب اينکه اين روايات در واقع روشنگر خلاء‌هاي جزئي در نگاه قرآني و تفسيرگر داستان براي پرداخت بيشتر آن بود. در نگاه سوم نيز مطالعات كارگروه تاريخي و نگاه‌هاي مرتبط با عهد‌ين استفاده شد. در واقع ما پس از قرآن و روايات آن قسمت از عهدين كه قابل عرضه به قرآن بود را نيز استفاده كرديم.

داستان‌سرايي در فيلم‌هاي قراني عمدتا حاصل پيش‌فرض‌هاي غلط است

مسوول تيم پژوهشي«ملك سليمان» درباره‌ي اين‌كه «آيا داستان‌سرايي خاصي در روند ملك سليمان مانند فيلم‌هاي تاريخي انجام داده‌ايد يا خير؟» گفت: ما قائل به اين نيستيم كاري كه انجام داده‌ايم بدون نقص و مطلق است. اما از ابتدا كه شروع كرديم، سعي داشتيم روش‌هاي پژوهشي فيلم‌هاي ديني را مطالعه و نقاط قوت آنها را استفاده كنيم و از نقاط ضعف‌شان عبرت بگيريم. عمده كارهاي هنري كه راجع به قرآن، اهل بيت (ع) و رسولان (ع) ساخته شده، با توجه به چارچوب قرآني شکل نگرفته است و اكثرا چارچوب تاريخي را به دليل اين‌كه رويكردي در دسترس‌تر بوده است مورد استفاده قرار داده اند. مي‌توان مثال‌هاي زيادي در مورد فيلم‌هاي تاريخي زد كه چون نگاه اصلي آنها نگاه قرآني نبوده است در قسمت‌هايي تفاوت‌هايي با روايت قرآني مشاهده مي‌شود.

وي ادامه داد: اين‌كه ما مي‌گوييم سينماي ديني و شيعي منظورمان اين است كه بايد چارچوب قرآني موضوعات استفاده شود، نه اينکه فقط به ذکر موضوع قرآني و يا استفاده از اجزاء قرآني بسنده شود. آفت سينماي ديني اين است که پيش‌فرض‌هاي خودمان را در پژوهش‌ها وارد ‌كنيم و بدون توجه به چارچوب متون وحياني، پيش‌فرض‌ها را «هم عرض» قرآن و انديشه عترت قرار دهيم. به عنوان مثال اگر قرار باشد مبتني بر نگاه‌هاي معمول و با استفاده از پيش‌فرض‌هاي موجود درباره‌ي سليمان (ع) فيلمي ساخته ‌شود، «بلقيس» مبناي اصلي پرداخت داستان تلقي مي شود!

مشاور معاون فرهنگي دانشجويي دانشگاه تهران درباره‌ي استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در فضاي دانشگاهي براي كارگروه‌هاي پژوهشي «ملك سليمان» بيان داشت: به صورت متمركز و كارگروهي، از پتانسيل علمي بعضي از اساتيد دانشگاه امام صادق (ع) و هم‌چنين از پتانسيل دانشجويي برخي از دانشجويان دانشكده‌ي علوم حديث استفاده كرديم. البته به صورت متفرقه و غيرمتمركز از دانشجويان بسياري در پروسه‌ي پژوهشي «ملك سليمان» استفاده شد.

او در پاسخ به سوال «آيا پژوهش‌هاي مرتبط با قسمت دوم فيلم انجام شده است؟» تصريح كرد: نوع نگاه قرآني قسمت دوم مشخص شده است. نگاه هاي روايي و تاريخي هم به صورت جداگانه تدوين شده است. اما تحليل همه‌ي اين موضوعات نياز به يك بازنگري مجدد كوتاه مدت دارد.

منتقدان فيلمنامه مبتني بر درام ارسطويي سخن مي‌گويند نه قرآن

در ادامه، حجت‌الاسلام سعيد اصفهانيان انتقاد‌هاي صورت گرفته از ضعف فيلمنامه‌ را بي‌مورد دانست و عنوان كرد: اين نگاهي كه برخي از كارشناسان دارند و مي‌گويند اين فيلم در فيلمنامه ضعف دارد را نمي‌پذيرم، اما قائل به اين مساله هم نيستم كه اين فيلمنامه شاهكار است. ما با توجه به چارچوب هاي قرآن و عترت بايد به اين سمت حركت ‌كنيم كه داستان‌مان داستاني قوي‌ باشد. آنها كه نسبت به ضعف فيلم‌نامه انتقادهايي را طرح مي‌نمايند بدون توجه به مكتب سينماي ديني و خط قرآني داستان فيلم و نيز مبتني بر درام ارسطويي اين مباحث را مطرح مي‌كنند.

اصفهانيان ادامه داد: بايد در گام اول ديد اين افراد آيا اساسا معتقد هستند كه بايد به سمت مكتب سينماي ديني و شيعي و مبتني بر خط قرآن و روايات حركت كرد يا خير؟ برخي از اين افراد و جمعي از داستان‌نويسان ما هيچ اعتقادي به اين سير و نوع پژوهش انجام گرفته ندارند و در زاويه‌اي مي‌ايستند كه حداقل دو اشكال اساسي بر آن زاويه نگاه مترتب است. اشكال اول اين است كه اين زاويه ديد داراي پيش فرض‌هايي غلط از تاريخ موجود و عهدين است. به عنوان مثال اين‌گونه اشخاص در داستان سليمان (ع) به دنبال قاليچه‌ سليمان، بلقيس، سليمان خوش تيپ و خوش گذران هستند و در واقع، داستان خودشان را با پيش فرض‌هاي ذهني‌شان دنبال مي‌كنند. هنگامي كه چند دقيقه از فيلم مي‌گذرد چون داستان خودشان را پيدا نكرده‌اند، مي‌گويند اين داستان آشفتگي دارد.

وي افزود: مشكل دوم زاويه‌ي ديد اين‌گونه افراد آن است كه اساسا به جستجوي خط تعليق متداول سينمايي هستند. خط تعليق در اكثر فيلم‌ها مبتني بر نگاه سينماي غربي، يك خط تعليق عاطفي تعريف مي‌شود. اما خط تعليق فيلم ما «ملك» است و همه‌ي اجزاي داستان نيز تابع «خط ملك» و «ارتقاء ملک» مي‌باشد، ولي برخي‌ها دنبال خط تعليق ديگري هستند كه آن را در فيلم نمي‌يابند.

اين مولف و پژوهشگر مشكل ديگر برخي از منتقدان به فيلم‌نامه را حجم سنگين مفاهيم ارائه شده در فيلم برشمرد و بيان داشت: مساله‌ي ديگري كه بعضي‌ها فكر مي‌كنند داستان فيلم دچار خلل است، حجم مفاهيم ارائه‌شده در فيلم است. در سينماي موجود عادت کرده‌ايم که آثاري نازل و البته ديالوگ محور ببينيم، ارائه

«مفاهيم عظيم» در فيلم «ملک سليمان» آن هم در قالب تصوير و نه صرفا ديالوگ و يا منولوگ، يک ساختارشکني آشکار است، لذا برخي با پيش فرض‌هاي سطحي خود در ديالوگ محوري و بدون توجه به توان سينما در تصويرسازي مفاهيم عظيم، فيلم را بدون داستان و يا داراي داستان آشفته مي‌دانند.

«ملك سليمان» فيلمي براي فطرت‌هاي بيدار جهانيان است

اين پژوهشگر در مورد اكران خارجي «ملك سليمان» و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته براي واكنش پيروان ديگر اديان درباره‌ي سليمان تصوير شده توسط قرآن اظهار كرد: مسئله اصلي اين بود كه بتوانيم يك موضوع بين‌المللي را انتخاب كنيم كه پيروان مذاهب گوناگون حاضر باشند سخن ما را بشنوند. اما اكنون مساله‌ي اصلي اين است كه چگونه مي‌خواهيم اين پيام را به گوش آنها برسانيم. اگر در اكران جهاني بخواهيم به اميد جشنواره‌ها باشيم، هيچ توفيقي پيدا نمي‌كنيم. ما انتظار نداريم جشنواره‌هايي كه در اختيار صهيونيست‌ها است بنابر هدف ما گام بردارند.

مسوول تيم پژوهشي «ملك سليمان» هدف اين گروه را بيان سخني ناب براي فطرت هاي بيدار جهانيان دانست و تصريح كرد: اگر ما سخن صحيحي را براي فطرت‌هاي بيدار جهان مطرح كنيم، آن افرادي كه به حق و حقيقت تمايل دارند خودشان پيام را دريافت مي‌كنند. ما براي اكران در خاورميانه و آمريكا برنامه‌ريزي كرده‌ايم. هرچند كه صنعت سينماي آمريكا نيز تحت سلطه‌ي صهيونيسم جهاني است، اما راهكارهايي براي آن موجود است. اولين راهكار انتخاب مناسب موضوع است. يعني اگر فيلمي در عرصه بين الملل مدعي اين باشد كه من نگاهي تحليلي به پيامبران، الگوها و يا مباني شما دارم اين خود براي ديده‌شدنش کافي است و ايجاد انگيزه جدي مي‌کند.

وي در پايان بيان داشت: در همين جامعه آمريكا هم تا حدودي مي‌توان كارهايي مخالف روند كلي سياست و آثار سينمايي‌شان انجام داد. مانند «مايكل‌مور» كه در مورد دولت بوش فيلم مي‌سازد و تمام حيثيت او را به سخره مي‌گيرد يا فيلم «مصائب مسيح» مل گيبسون كه ضد صهيونيست بود و پخش شد. پس راهكارهايي وجود دارد كه بتوان با كمك برخي افراد فاصله‌اي كه صهيونيست‌ها بين مسيحيان و يهوديان، با دنياي اسلام ايجاد كرده‌اند را برداشت.

Link: http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1663314

مقابله با تهاجم فرهنگی

0 Comments نـظــر
ساخت فيلم قرآني مقابله با تهاجم فرهنگي غرب است
به گزارش خبرنگار مهر در قم، شهریار بحرانی ظهر شنبه در افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم دانشجویی که در دانشکده صدا و سیمای قم برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه دشمنان در جنگ نرم از ماهواره‌ها و سریال‌ها و استدلال‌های منطقی استفاده می‌کنند اظهار داشت: این ابزار در این راستا به کار بسته می‌شود تا ایمان و اعتقاد رقیب را تهی کنند.

وی گفت: موضوع تهاجم فرهنگی سال‌های قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و طی سال‌های اخیر نیز ایشان با طرح جنگ نرم‌، حمله دشمنان را متوجه جامعه کردند و با بیان تولید علم و نهضت نرم افزاری آن را به عنوان راه اصلی پیش روی جامعه تبیین و معرفی کردند.

بحرانی با اشاره به حمله عراق به آمریکا و رو شدن چهره سیاه این کشور در ماجرای زندان ابوغریب گفت: اطلاعاتی که از این زندان به بیرون سرایت کرد شاید ظاهرش نشان دهنده وحشی‌گری آمریکایی‌ها باشد و اینگونه جلوه کرده باشد که برعلیه آمریکا تمام شده است اما این نمونه از جنگ نرم است که عراقی‌ها را ناخودآگاه با دیدن این صحنه‌ها به وحشت می‌اندازد که اگر دستگیر شوند به چنین بلایی مبتلا خواهند شد.

کارگردان فیلم سینمایی مُلک سلیمان اضافه کرد: بزرگترین پیروزی غرب در عراق ماجرای زندان ابوغریب بود که آنچنان وحشتی در عراق ایجاد کردند که آنها را در برابر خود به تسلیم وا داشتند.

بحرانی با بیان اینکه جنگ نرم ظاهر و باطنی دارد افزود:‌ شاید ظاهر این جنگ به نفع کسی نباشد اما باطن آن به سود آنها خواهد بود که زندان ابوغریب در عراق این مطلب را به اثبات رسانید.

وی در ادامه به حوادث پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: در این حادثه با القای چند دروغ شروع شد که طی آن بنیان‌های فکری عده‌ای را فرو ریخت و آنها نیز به دام کسانی افتادند که از سال‌ها قبل وارد یک جنگ نرمی شده بودند.

این کارگردان سینما جنگ نرم را جنگ مشکلی برشمرد و گفت: سختی آن به این دلیل است که این جنگ در فضای فکری و عقیدتی حضور دارد.

بحرانی ادامه داد: دشمنان خود را برای جنگی در سال‌های بعد آماده می‌کنند و در طی این سال‌ها با زمینه جنگ روانی چند تک قوی را به اجرا گذاشتند و خودشان را برای حمله اصلی آماده می‌کنند که در حیطه فضای روانی است که علی‌رغم هشدار مسئولان عالی رتبه کشور در زمینه کار فرهنگی متوجه نیستیم و اولویت بندی که باید در زمینه کار فرهنگی صورت گیرد را دنبال نمی‌کنیم.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در دو دهه گذشته، رسانه و سینما با ساخت فیلم‌های کلان به مقابله با تهاجم فکری غرب پرداخته است افزود: این سیاست با ساخت سریال ایوب پیامبر(ص) و اصحاب کهف آغاز شد که از آن به بعد وارد ساخت سریال‌های قرانی شدیم و سریال‌های مریم مقدس‌، یوسف پیامبر‌(ص) و ملک سلیمان نیز به این امر کمک کرد.

بحرانی با بیان اینکه اینگونه سریال‌ها از نوع جنگ نرم به حساب می‌روند اظهار داشت: اگر بر روی اعتقادات پافشاری کنیم و بتوانیم مفاهیم قرآنی را برای دنیا عرضه کنیم زهر عملیان روانی دشمن از بین خواهد رفت.

فیلم مریم مقدس در بین مسیحیان تأثیر فراوانی داشت

وی به ساخت فیلم مریم مقدس اشاره کرد و گفت: این فیلم تأثیرات روانی شگرفی ذاشت و برای اولین بار نشان داد که شیعیان می‌توانند وارد این عرصه شوند که این فیلم به پاپ اهدا شد و موجب اثرات مثبتی در دنیا شد.

بحرانی اضافه کرد: این فیلم از سال 80 تا کنون در تمامی کشورها ترجمه شده است و خود مردم مبلغ فیلم هستند و این احساس در سایر مذاهب ایجاد شده است که مسلمانان چقدر نسبت به مقدسات ادیان الهی وفادار هستند.

کارگردان فیلم سینمایی مُلک سلیمان افزود: وقتی فیلم مریم مقدس در کلیسای بزرگ واشنگتن به نمایش درآمد کشیشان آنجا اظهار می‌کردند که ما نمی‌دانستیم که قرآن تا این اندازه نسبت به مقدسین ما شأن و مقام قائل است.

وی ابراز داشت: این فیلم در نیجریه به زبان فرانسوی دوبله شد که پس از پخش آن باعث توقف جنگ داخلی بین مسلمانان و مسیحیان شد و فضای صلح و صفا در آن منطقه حاکم شد.

بحرانی در ادامه عنوان داشت: امروز با تفکرات مذهبی آهسته آهسته و در دراز مدت در حال نفوذ هستیم که در این راستا با پخش فیلم حضرت یوسف‌(ع) از جمله اثرات آن در کشور‌های دیگر تمایل به رعایت حجاب در بین خانم‌ها بود و زنان زیادی به سمت حجاب روی آوردند.

وی به ساخت فیلم ملک سلیمان اشاره کرد و افزود: در این فیلم بنیان‌های فکری غرب در خصوص حکومت سلیمان را زیر سوال بردیم .

بحرانی اضافه کرد: ساخت این فیلم بر اساس قران بود و فکر کردیم که نباید علنا وارد چالش شویم و همان چیزی که قرآن گفته است را عمل کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی مُلک سلیمان در بخش پایانی سخنان خو با بیان اینکه فضای رسانه‌ای ما به ابتذال و بن‌بست رسیده است افزود: متولین امر در حالتی از استیصال قرار دارند که چگونه و چه برنامه‌ای را باید برای فرهنگ و سینما ترسیم کنند.

Link: http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1199423

Arabic Dub for Middle East

Nov 23, 2010 0 Comments نـظــر

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده فیلم سینمایی تاریخی – مذهبی «ملک سلیمان» درباره اکران بین‌المللی این فیلم به خبرنگار سینمایی برنا گفت: اکران عرصه بین‌المللی با پایان نمایش عمومی فیلم در داخل کشور آغاز می‌شود که در حال حاضر مشغول آماده‌کردن مقدمات اولیه این برنامه هستیم.

وی افزود: منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی اولین اکرانمان خواهد بود و پس از آن فیلم در آمریکای شمالی به نمایش عمومی درمی‌آید.

فرآورده از پایان ترجمه «ملک سلیمان» به زبان عربی خبر داد و گفت: از آنجا که ترجمه فیلم برایمان اهمیت داشت، گروهی را به این کار اختصاص دادیم و در حال حاضر این مرحله به اتمام رسیده‌است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به انجام دوبله عربی فیلم در خارج از کشور هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم برای این مرحله را انجام می‌دهیم تا با فارغ شدن از اکران داخل ایران دوبله را آغاز کنیم.

فرآورده در پایان گفت: قطعا برای اکران بین‌المللی «ملک سلیمان» با حضور عوامل فیلم مراسم افتتاحیه‌ خواهیم داشت.

به گزارش برنا، فیلم سینمایی «ملک سلیمان» که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفته‌است توانسته به فروش بیش از یک میلیارد و 50 میلیون تومانی در تهران و یک میلیارد تومانی در شهرستان‌ها دست یابد و نام خود را در باشگاه میلیاردی‌ها ثبت کند.

Link: http://www.bornanews.ir/vdcdo505.yt05n6a22y.html

Ceremony

Nov 22, 2010 0 Comments نـظــر

گزارش كامل باشگاه هواداران از مراسم اهداي جوايز طرح نظرسنجي پيامكي فيلم ملك سليمان

در حالي كه قرار بود مراسم اهداي جوايز راس ساعت 6 شروع شود، تقريبا با يك ساعت تاخير و در ساعت 7 آغاز شد

مجتبي فرآورده، تهيه كننده فيلم ملك سليمان، در ابتداي مراسم و در سخناني دليل اين تاخير را ترافيك اطراف پرديس شكوفه و ميدان شهدا ذكر كرد كه باعث دير رسيدن برخي عوامل همچون امين زندگاني و عليرضا كمالي نژاد شده بود البته تا آن لحظه هنوز برخي ديگر از عوامل سازنده فيلم به سالن نرسيده بودند

فرآورده به اين نكته هم اشاره كرد كه مي توانستند با دعوت از تمامي شركت كنندگان در نظر سنجي پيامكي سالن را شلوغ كنند اما قصدشان اين نبوده كه نمايش راه بياندازند. دعوت شدگان فقط تعدادي از برندگان بودند

تهيه كننده ملك سليمان در ادامه دليل ساخت چنين فيلمي را سه نكته 1- بهره گيري از فناوري روز 2- پرداختن به داستاني قرآني 3- آشتي دادن مخاطب با سينما توصيف كرد و متذكر شد از آنجايي كه اين فيلم ادامه خواهد داشت، سايت رسمي ملك سليمان آماده دريافت نظرات بينندگان است و تمام نظرات آنها با دقت خوانده مي شود و در صورت امكان به آنها عمل خواهد شد. سايتي كه در آن جايي براي نظر منتقدين نيست چون آنها يك گروه كوچك اند كه مي خواند بجاي مردم تصميم بگيرند و بگويند چه چيزي را ببينيد و چه چيزي را نبينيد اما مردم ما نشان دادند كه خودشان بهترين قضاوت را انجام مي دهند

اجراي مراسم اهداي جوايز طرح نظرسنجي فيلم ملك سليمان بر عهده محمد رضا حسینیان بود كه با دعوت امين زندگاني (بازيگر نقش سليمان) از او خواست تا درباره فيلم توضيح دهد

زندگاني گفت كه استقبال فراوان از اين فيلم نشان داد ذائقه مخاطب ايراني بسيار بالاتر از توليدات دم دستي برخي دوستان است كه اين روزها زياد هم شده اند و بايد به خواسته اين ذائقه احترام گذاشت; اتفاقي كه در ملك سليمان رخ داده است.

مجري مراسم در ادامه از جواني دعوت كرد كه تا آن لحظه 9بار فيلم ملك سليمان نبي را ديده بود! علي اكبر هاشمي ركورددار تماشاي اين فيلم با تشويق حاضران روي سكو آمد (در عكس: رديف پايين، نفر مياني با كابشن سفيد و رگه سياه همان جوان ركورددار است)

امين زندگاني كه با درخواست حسينيان هنوز روي سكو ايستاده بود از او پرسيد كه دليلش براي اين همه ديدن فيلم چه بوده است؟ هاشمي هم ملك سليمان را مانند خود قرآن توصيف كرد كه هر بار تازه است و همانگونه قرآن كه در طول هزار سال هيچگاه كهنه نشده، فيلم قرآني ملك سليمان هم در اين 9 بار برايش كهنه نشده بلكه هربار به عمق بيشتري از مفاهيم آن پي مي برد

بازيگر نقش سليمان كه از صحبتهاي هاشمي به عوان يك بيننده به وجد آمده بود از او خواست درباره صحنه اي از فيلم كه بيشتر دوست دارد صحبت كند
جوان ركورددار از ديالوگي در فيلم ياد كرد: « آل داوود تربيت يافته براي چنين روزي» و توضيح داد كه اين سخن نشان مي دهد تربيت كار زمان بري است و بايد در طي نسل ها ادامه يابد تا زماني كه لازم است به كار بيايد
زندگاني هم خطاب به كساني كه از فيلمنامه ايراد مي گيرند گفت: ببينيد يك جوان چطور از يك جمل فيلم چنين تفسيري ارائه مي كند پس مشكل از فيلمنامه نيست و منتقدان بايد فيلم را بهتر ببينند و بشنوند

پيش از اين چهرشنبه هر هفته شماره تلفن برندگان اعلام مي شد اما مشخص نشده بود كه از بين 10 حج عمره، 10 عتبات عاليات، 10سوريه، و 10 مشهد مقدس، برنده كدام يك از كمك هزينه هاي سفر زيارتي شده اند و قرار بر اين بود كه در همين مراسم سفرها قرعه كشي شود

از جوان ركورددار تماشاي فيلم خواسته شد تا اولين اسم برنده را از تنگ حاوي برگه هاي سبز در بياورد. برداشت و اسم را خواند درحالي كه حسينيان منتظر برخواستن علي اكبر هاشمي در بين جمعيت بود ناگهان متوجه شد كه فرد برنده خود جوان ركورددار است و از او پرسيد مايل است كدام سفر از تنگ ديگر دربيايد و با اصرار فراوان هاشمي پاسخ داد كربلا! امين زندگاني كه البته تا پايان مراسم نقش مجري دوم را برعهده گرفته بود با دعوت از عليرضا كمالي نژاد (بازيگر نقش آدونيا) از او خواست تا از تنگ حاوي برگه هاي نارنجي قرعه سفر زيارتي را دربياورد و جالب اينكه قرعه برداشته شده همانند خواسته هاشمي كربلا بود!
***
در ادامه مراسم امين زندگاني (بازيگر نقش سليمان نبي) با دعوت از تك تك عوامل سازنده حاضر در سالن، مراسم قرعه كشي را برگزار كرد و در حين انجام قرعه كشي ها، تشويق ها، و اهداي جوايز بود كه ديگر سازندگان و بازيگران با خلاصي يافتن از ترافيك وارد سالن مي شدند و با اعلام اسامي آنها توسط زندگاني و كمالي، حاضرين آنها را مورد تشويق قرار مي دادند. از جمله آنها مي توان به آقايان مهدي فقيه (بازيگر نقش جادوگر)، سيروس صابر (بازيگر نقش يوآب) و شهريار بحراني (نويسنده و كارگردان) اشاره كرد

در بخشي از اين مراسم نيز گروه كوبان به دف نوازي پرداخت

مراسم اهداي جوايز طرح نظرسنجي پيامكي فيلم ملك سليمان نبي، تقديرهاي ويژه اي هم داشت كه آقاي سيروس صابر به عنوان يكي از اعضاي زحمتكش، مورد تقدير و تشويق قرار گرفت و كارگردان ملك سليمان از ايشان به عنوان معلم قرآن، اخلاق، سينما و آموزگار تمام عوامل فيلم يادكرد و براي ايشان آرزوي سلامتي نمود و گفت:
در زمانهايي كه گروه منتظر بود تا ابري بيايد يا برود يا اينكه آفتاب بتابد و زمان بيكاري بود، آقاي صابر براي بازيگران كلاس معارف تشكيل مي داد و در طول پروژه هم صبور و پرانرژي بود و با اينكه در هنگام فيلمبرداري صحنه هاي جنگ آسيب ديده بود، به رو نمي آورد.

نكته جالب اينكه مراسم در سالن سينما برگزار مي شد و سكوي اجرا بدون پله بود و اين رفت و آمد را مشكل مي كرد

آقاي مهدي فقيه هم كه تازه گچ پايش را كه سرصحنه يكي از فيلمها آسيب ديده بود، بازكرده بود با كمك دوستان روي سكو آمد و در سخناني گفت: در گذشته براي درك بهتر قرآن، آنرا ترجمه مي كردند و بعدها كتابهاي مختلف تفسير نوشته شد اما اكنون بهترين تفسير قرآن، ساختن فيلم قرآني است.

مجتبي فرآورده نيز به هركدام از پيرمردان پروژه ملك سليمان يك كمك هزينه سفر زيارتي عتبات عاليات اهدا كرد
اما شهريار بحراني بلافاصله گفت اين بزرگواران فقط ريش سفيد كرده اند و الا پيرمرد نيستند. همين آقاي فقيه سر فيلمبرداري با موتور تك چرخ زده و پايش را شكسته است

تقدير ديگر از مدير وبلاگ هواداران ملك سليمان بود. مجتبي فرآورده در اين باره گفت: آقاي ميلاد پسنديده از چند ماه مانده به پايان فيلمبرداري به صورت كاملا خودجوش اين سايت را راه اندازي كردند. ما از طريق همين سايت با آقاي محمد جواد قاسمي طراح پوستر فيلم آشنا شديم كه ايشان هم قبلا خودجوش براي فيلم پوستر كار كرده بودند و از طريق طراح پوستر با آقاي سعيد صفا مدير سايت رسمي فيلم آشنا شديم كه همه شان شهرستاني هستند و ما سالي يكبار مي توانيم آنها را ببينيم

امين زندگاني و عليرضا كمالي نژاد با توجه به شناخت عوامل فيلم طوري مراسم را اداره كرده بودند كه محمدرضا حسينيان (مجري) در بيشتر مواقع ساكت بود.

در اين مراسم به 39نفر جايزه داده شد كه البته بعضي از آنها نتوانسته بودند خود را به مراسم برسانند اما اعلام شد چهلمين برنده هنوز به تماسهايي كه با او گرفته مي شود پاسخ نمي دهد و به همين دليل نام او در تنگ قرعه كشي وجود نداشت.

مجتبي فرآورده (تهيه كننده ملك سليمان) در سخناني اعلام كرد كه بعضي از 114 برنده ربع سكه در سالن بودند كه جايزه شان اهدا شد اما جوايز باقي برندگان محفوظ است و اسمامي آنها بزودي در سايت رسمي فيلم اعلامي مي شود

در پايان مراسم نيز برندگان، بازگران و عوامل توليد فيلم بهمراه هم يك عكس دسته جمعي گرفتند و سالن بلافاصله خالي شد تا براي نمايش ملك سليمان در سئانس نيم بهاي 10 شب آماده شود

ملك سليمان بازار سياه 500 تومان

Nov 20, 2010 0 Comments نـظــر
گزارش برنامه هفت درباره بازار سياه بليط ملك سليمان
در برنامه سينمايي هفت كه جمعه شب 28 آبان 1389 از شبكه سه سيما روي آنتن رفت، گزارشي درباره فروش مشكوك بليط هاي ارزان قيمت فيلم ملك سليمان پخش شد كه در بخشي از آن با مجتبي فرآورده- تهيه كننده- مصاحبه اي شده بود و ايشان گفت:
پيش از اين خبرهايي درباره توزيع بليط فيلم در مترو و حوالي ميدان انقلاب به قيمت 1000 تومان و 500 تومان شنيده بوديم و توانستيم با تلاش فراوان مقداري از اين بليط ها را بدست بياوريم و براساس شماره سريال بليط ها متوجه شديم كه موضوع چيست.
از آنجايي كه قشر دانشجو و دانشگاهيان علاقه فراواني به تماشاي فيلم داشتند و از طرفي به علت صداي دالبي فيلم نمي شد اين فيلم را در دانشگاهها نمايش دهيم پس شروع به ارائه بليط هاي نيم بها به دانشگاه ها كرديم تا اين امر باعث سهولت تماشاي ملك سليمان براي دانشگاهيان شود اما به نظر مي رسد توزيع بليط از يكي از دانشگاه ها نشتي پيدا كرده و وارد بازار سياه شده!

در ادامه گزارشگر هفت از فرآورده درباره علت اين كار پرسيد و اينكه آيا اين سخاوتمندي درخور فيلمي است كه پنج ميليارد برايش هزينه شده و آيا اين كار فروش فيلمتان را تحت شعاع قرار نمي دهد؟
فرآورده چنين پاسخ داد: به نظر من قيمت كنوني بليط سينما بسيار گران است و بيننده رغبت نمي كند سه يا چهار هزارتومان پول بليط بدهد و فيلم ببيند اما با بليط نيم بها راحت تر است. مؤيد اين موضوع فروش بالاي روزهاي سه شنبه در سينماهاست. اگر به من بود تمام بليط هاي اين فيلم را نيم بها مي كردم تا مي ديديد كه آن وقت فروش واقعي ملك سليمان چقدر مي شد.

گزارشگر هفت در سوالي ديگر چنين بيان كرد كه برخي سايتها فروش بالاي فيلم را منسوب به حمايت هاي نهادهاي دولتي و پخش فراوان تبليغ تلويزيوني مي دانند. نظر شما چيست؟
مجتبي فرآورده، تهيه كننده فيلم سينمايي قرآني ملك سليمان نبي (ع)، با گلايه از عدم حمايت نهادهاي دولتي كه موظف به پشتيباني از اين فيلم بودند گفت: متاسفانه اين امر محقق نشد و فروش پايين هفته هاي نخست اكران به علت همين عدم حمايت ها بود. در مورد تبليغ تلويزيوني هم مشكلاتي داشتيم اما نكته اصلي اينست كه ملك سليمان مخاطب خاموشي داشت كه اكنون به سينما مي آيند درحالي كه سالها بود فيلم نديده بودند. كساني كه اگر جمعه ها به سينما برويد كاملا متوجه حضور آنها خواهيد شد. تبليغ دهان به دهان باعث فراگير شدن اشتياق براي تماشاي فيلم شده نه پخش تلويزيوني

سد بين سينمای ايران و هاليوود شكسته شد

0 Comments نـظــر
حجت‌ا‌لاسلام والمسلمين «سيدحسين نيك‌سرشت» مدرس حوزه علميه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره ويژگی‌های فيلم «ملك سليمان (ع) اظهار كرد: بهترين نامی كه برای فيلم قرآنی «ملك سليمان(ع)» می‌توانم عنوان كنم، فيلم بين‌المللی است كه برای اولين‌بار خواهد توانست مخاطب عام جهان را به سمت سينمای ايران جذب كند، چرا كه اين فيلم سد سينمای ايران و هاليوود را شكسته است.

وی افزود: دليل اينكه می‌گويم اين فيلم با معيارهای سينمای جهان مطابقت دارد، تنها منوط به جلوه‌های ويژ‌ه‌اش نيست، بلكه تمامی بخش‌های اين فيلم از استانداردهای سينمای ايران، بالاتر است.

اين كارشناس علوم دينی و قرآنی مثال ادامه داد: صداگذاری، موسيقی، فيلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، پروداكشن و... از جمله عواملی است كه در اين فيلم به خوبی پرداخته شده، حتی اين فيلم قرآنی، اكران داخلی خود را به نحوی انجام داده كه در كمتر فيلم ايرانی شاهد اجرای آن بود‌ه‌ايم.

نيك‌سرشت متذكر شد: جدا از امتيازات فوق، نبايد از كارگردانی، تهيه‌كنندگی و بازيگری «ملك سليمان(ع)» هم غافل شد كه از ديگر امتيازات فيلم است. به ويژه در بحث كارگردانی كه بحرانی توانست بار ديگر خاطره فيلم فاخری چون «مريم مقدس» را در اذهان زنده كند.

اين نويسنده مقاله‌های دينی و هنری در پاسخ به اين سوال كه فيلمنامه اين كار تا چه حد بر داده‌های تاريخی منطبق است، گفت: در اين بخش از سخنانم بايد به فيلمنامه اين كار هم اشاره كنم كه می‌شد از كيفيتی بهتر سود برد، هرچند با اين وجود، سناريو خلق شده از بسياری از توليدات فيلمنامه‌های مشابه فاخرتر است. در ضمن به واسطه حساسيت داستان سليمان (ع)، اين فيلم از دادن كوچكترين بهانه به بدخواهان (صهيونيست‌ها) پرهيز كرده است.

وی استقبال از اين فيلم قرآنی را تنها منوط به تماشاگران ندانست و اعلام كرد: اين فيلم تنها از سوی مخاطبان با استقبال مواجه نشده، بلكه اظهار نظرهايی كه از طرف مسئولان نيز انجام شده نشان می‌دهد كه اين كار توانسته تمامی سليقه‌های را جذب خود كند.

اين كارشناس قرآنی در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: داستان «ملك سليمان(ع)» داستان درخواست ملك است كه در قرآن نيز آمده. خداوند حضرت سليمان را با اين مطلب در قرآن شرح می‌دهد كه با ديدن مشاهداتی متوجه می‌شود كه خداوند او را به درخواست ملك بی‌بديل، الهی و ايده‌آل ترغيب می‌كند. ملكی كه فقط در زمان آخر الزمان به حضرت مهدی (عج) عطا می‌شود.

Link: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=697578

مصاحبه بحراني با شبكه قرآن

Nov 19, 2010 0 Comments نـظــر

فايل ويدئويي گفتگوي ويژه اخبار صبحگاهي شبكه قرآن با شهرار بحراني كارگردان ملك سليمان نبي (ع)
كيفيت پايين (10 مگابايت)
http://kingdomofsolomon.persiangig.com/Bahrani_Quran_Movie.wmv

فروش ميلياردي پيش بيني ما بود

0 Comments نـظــر
تهیه‌کننده فیلم سینمایی "ملک سلیمان" با اشاره به فروش میلیاردی این پروژه تاکید کرد او و گروه سازندگان می‌دانسته‌اند فیلم می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

مجتبی فرآورده به خبرنگار مهر گفت: ما از ابتدا می‌دانستیم "ملک سلیمان" می‌تواند جمعیت خاموشی را که با سینما قهر کرده به سالن‌ها بیاورد و خوشحالیم که به این هدف رسیده‌ایم. "ملک سلیمان" روحانیون، طلاب، دانشجویان، اقشار فرهیخته و گروههایی را که در این سال‌ها فیلمی مناسب خود در سینما نمی‌دیدند با این هنر پیوند داده است.

وی ادامه داد: ما برای پخش آگهی‌هایمان از تلویزیون مشکل داشتیم اما آقای ضرغامی وارد شد و از فیلم حمایت کرد، موفقیت این فیلم در اکران را نباید به پای تبلیغات تلویزیونی نوشت. فیلم‌هایی بوده‌اند که تبلیغات بیشتری داشته‌اند اما نتوانسته‌اند بیشتر از 500 میلیون تومان فروش کنند.

این تهیه‌کننده افزود: من از حمایت آقای ضرغامی تشکر می‌کنم و از مسئولان و مدیران فرهنگی می‌خواهم در ملاک‌هایشان تجدید نظر کنند و نگاهی درست به مخاطب داشته باشند و بتوانند تحلیلی درست از مخاطب هوشمند امروز ارائه بدهند، مدیرانی که جهت‌گیری‌های نادرست دارند باید به فکر جذب 95 درصد از مردم جامعه باشند که با سینما قهر کرده‌اند.

فرآورده گفت: ما مصر بودیم که بخش‌های بعدی این فیلم را بسازیم، فروش میلیاردی "ملک سلیمان" راه را برای ما هموارتر کرد، اما این موضوع می‌تواند برای کسانی که به آمار و ارقام دلبسته هستند خوشایند باشد، این فیلم برای احترام به شعور مخاطب ایرانی ساخته شده است.

فیلم سینمایی "ملک سلیمان" به گفته مجتبی فرآورده تا دیروز در سینماهای تهران 990 میلیون تومان فروش داشته و فروش امروز جمعه 28 آبان آمار را بیشتر از یک میلیارد خواهد کرد.

Link: http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1194351

ملك سليمان ميلياردي شد

0 Comments نـظــر
فروش یک میلیاردی فیلم تاریخی مذهبی "ملک سلیمان" نشان داد تنها فیلم‌های عامه‌پسند و تجاری اعضای باشگاه فیلم‌های رکوردشکن و میلیاردی نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسیدن فروش فیلم سینمایی "ملک سلیمان" پس از 40 روز به مرز یک میلیارد تومان پیام‌های فراوان برای سینمای ایران به همراه دارد، در باشگاه میلیاردی‌ها معمولا فیلم‌هایی قرار می‌گیرند که برای جذب مخاطب عام ساخته شده‌اند، البته استثناهایی همیشه وجود داشته اما معمولا فیلم‌هایی به باشگاه میلیاردی‌ها تعلق دارند که برای فتح گیشه ساخته شده‌اند، و البته امتیازها و نقاط قوت و ضعف این آثار با هم تفاوت دارد.

نمی‌توان "اخراجی‌ها 1 و 2" را با "آتش بس" یا "توفیق اجباری" و "درباره الی" مقایسه کرد، حالا عضو تازه باشگاه میلیاردی‌ها قاعده را بر هم زده و این جذاب است. در سینمایی که این روزها کمدی‌های عامه پسندش هم شکست می‌خورد فروش بالای یک فیلم تاریخی را می‌توان نقطه عطفی برای اهالی ناامید آن دانست و البته برای فروش بیشتر دیگر آثار ارزشمند این سینما برنامه‌ریزی کرد.

زير سوال بردن ارزش های ملك سليمان توسط خبرگزاری مهر

"ملک سلیمان" به معنای واقعی کلمه فیلمی نیست که بتواند در نگاه اول انبوه تماشاگران فیلم‌های ایرانی را به سالن‌ها بیاورد، فیلم بازیگر محبوب ندارد، تماشاگر را با لودگی نمی‌خنداند، داستان عاشقانه روایت نمی‌کند و یک فیلم کاملا جدی است که داستان آشنایش برای مخاطب را در قالب تکنولوژی و قصه می‌ریزد و تلاش می‌کند به منابع دینی وفادار باشد.

راز فروش میلیاردی "ملک سلیمان" را در شرایطی که مخاطب با سینما قهر کرده می‌توان در تبلیغات گسترده تلویزیونی جستجو کرد، تبلیغاتی که سال‌ها پیش "مریم مقدس" را هم به فیلمی پرفروش تبدیل کرد. حمایت و اطلاع رسانی رسانه ملی از "ملک سلیمان" کمک کرد تا بسیاری از اکران این فیلم باخبر شوند. امکانی که بسیاری از فیلم‌های سینمایی باتوجه به نرخ بالای تبلیغات تلویزیونی ندارند.

گروه سازنده فیلم در برنامه‌ای هدفمند در گفتگوها و نشست‌های مختلف حضور پیدا کردند و فضای تبلیغاتی مناسبی برای فیلم به وجود آوردند، "ملک سلیمان" از قالب یک پروژه فاخر میلیاردی خارج و به خانه‌های ایرانیان آمد، شبکه‌های تلویزیون علاوه بر تبلیغات گفتگوهایی با کارگردان ترتیب دادند و مطبوعات و رسانه‌های دیگر هم به یاری فیلم آمدند، شهریار بحرانی که در این سال‌ها کارگردانی کم صحبت بوده برای "ملک سلیمان" بیشترین مصاحبه ها را داشته است و این برنامه‌ریزی‌ها به مخاطب کمک کرد تا بیشتر از "ملک سلیمان" بداند و برای دیدن آن درنگ نکند.

"ملک سلیمان" مانند "مریم مقدس" داستانی برگرفته از قرآن کریم و منابع دینی دارد و برای جامعه ایرانی دیدن این داستان‌ها روی پرده سینما جذاب است، گروه سازنده فیلم توانستند قشری را که به دیدن چنین آثاری علاقه دارند و معمولا جای خالی این فیلم‌ها را در سینما می‌بینند برای دیدن فیلمشان به سالن‌ها بیاورند.

فروش میلیاردی این پروژه فاخر که بنیاد سینمایی فارابی و سازندگانش امید بسیاری به فروش آن داشتند نشان می‌دهد بخشی از مشکلات سینمای ایران در حوزه تبلیغات، پخش و معرفی است و تبلیغات تلویزیونی همچنان و با فاصله از دیگر رسانه‌های تبلیغی می‌تواند به اقبال از یک کالای فرهنگی منجر شود.

Link: http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1194304

حاكميت ديني

0 Comments نـظــر
ملک سلیمان به دلیل مباحثی که در آن مطرح شده است، از حیث محتوایی و پژوهشی دارای اهمیت ویژه ای است. به همین دلیل سراغ آقای سعید اصفهانیان رفتیم که مسئولیت تحقیق و پژوهش این پروژه را برعهده داشتند. به عقیده ما منابع موثق مربوط به حضرت سلیمان(ع) زیاد نیستند. به غیر از آیاتی در قرآن و روایاتی محدود، داستان های کتاب های عهدین در دسترس است که از اتقان خوبی برخوردار نیست. البته جناب حجت الاسلام اصفهانیان معتقد بود که قرآن برای ساخته شدن این سه گانه کافی است. با توجه به محدودیت زمانی که برای مصاحبه داشتیم، قرار برسریع و صریح بودن مصاحبه بود. اما انگار خود ایشان عجله بیشتری داشتند که با سوال شروع کردند: «چرا شما علاقه‌مندید تا از بین این همه آثار مذهبی برای فیلم«ملک سلیمان» مطلبی ویژه تهیه کنید؟»مجله آیه به هر اتفاق فرهنگی ای که در حوزه دین بیفتد واکنش نشان خواهد داد و چه اتفاقی مهمتر از ساخته شدن فیلمی درباره حکومت یک پیامبر، آن هم بر اساس آیات قــــرآن!

بخش‌هایی از گفتگوی همشهری آیه آبان ماه با سعید اصفهانیان را در ادامه بخوانید:

• ما فیلم «ملک سلیمان» را گامی در راستای حرکت به سمت سینمای دینی می‌دانیم. ادعای این را نداریم که مولفه‌های سینمای دینی را تثبیت کردیم. ما روش خاصی از پژوهش را دنبال کردیم و مبتنی بر آن به تصویر رسیدیم. گمانمان بر این بوده نسبت به تجربه‌های قبلی سینمای دینی، گام‌های متقن‌تری برداشتیم. در سه قسمت درمورد فیلم صحبت می‌کنیم؛ روش پژوهش، جایگاه خیال‌پردازی در فیلم و سپس تصویرگری. در حیطه پژوهش متقن‌ترین روشی را که در پژوهش سینمای دینی در یک نظام فکری وجود دارد؛ استفاده کردیم. یکی از مشکلات جدی این است که حوزه پژوهش پیوندی با حوزه تصویرسازی ندارد و هنرمندان با پژوهشگران ارتباط جدی ندارند. بنابراین کار تصویری از غنای لازم برخوردار نیست و وقتی می‌خواهد مباحث معرفتی را مطرح کند، با آزمون و خطا پیش می‌رود.

• رسانه ما مدتی تصویری از شیطان با محاسن سیاه نشان می‌دهد و بعد از چند سال تصویری از ملِکی با محاسن تراشیده. چرا در یک نظام فکری، ابلیس و ملائک جای خود را در تصویر عوض می‌کنند؟ علتش این است که حوزه پژوهش با حوزه تصویرسازی گره نخورده. اگر این پیوند حاصل شود اتفاقات بزرگی در حوزه کلان کشور می‌افتد. خود حوزه پژوهش هم می‌تواند گام‌های بزرگی بردارند. چون وقتی عناصر نوشتار به صورت تصویر در کنار هم قرار می‌گیرند، خلأ مباحث معرفتی مشخص می‌شود و زودتر خطاهای خود را تشخیص می‌دهیم.

• ما معتقدیم اگر قرآن نبود اصلا پیامبران نبودند؛ ابراهیم(ع) و یوسف(ع) و سلیمان(ع) نبودند. سلیمان(ع) در عهدین ولادتش مشروع نیست و حلقه قداستش با آسمان قطع است. کسی نیست که بتوانم روی عصمت او حساب کنم و تابع او باشم. ما اعتقاد داریم که باید کل تاریخ را با خط جبهه حق و خط جبهه باطل دید. آن چیزی که در متون مقدس آمده، توسط جبهه باطل در برنامه شیطان ،قرار بود تا آن حد که نیاز هست مورد تحریف قرار بگیرد. آن حدی هم که می‌تواند مورد استفاده جبهه باطل قرار بگیرد، حفظ می‌شود. چون خط ابلیسی بنا داشته که از سلیمان (ع) به نفع خودش بهره ببرد و این کار را کرده. در عهدین، سلیمان نبی نیست و یک پادشاه است و در آخر عمر به خاطر عشق زنان بت‌پرست می‌شود. اما آن تکه‌ای که می‌تواند مبنای مشروعیت تشکیل حاکمیت باشد، حفظ شده. مثل همین فیلم‌های سلیمان و داوود که غربی‌ها ساختند و مشروعیت حکومت اسرائیل را به سه‌هزار سال پیش می‌برند.

• اگر قرآن نبود پیامبران شناخته نمی‌شدند و ما نیز باید مبتنی بر قرآن حرکت کنیم. ما باید مبتنی بر قرآن، نقطه تعادلی برای روایات و عهدین ایجاد کنیم. داستان سلیمان(ع) در هشت سوره بیان شده و مانند یوسف(ع) داستانی نیست که در یک سوره بیان شده باشد. شما باید خط سیر داستان سلیمان(ع) را با توجه به سرنخ‌هایی که خود آیات می‌دهند، کشف کنید. وقتی آیات را جمع می‌کنید به مجموعه‌ای از عناصر می‌رسید ولی آنها را باید در چه چهارچوبی چید؟ خط سیر داستان سلیمان (ع)، خط سیر مُلک است. بر همین حساب، خداوند از اجنه و شیاطین و چشمه مس و باد سخت و نرم و حتی تربیت سلیمان صحبت می‌کند. وی شخصیتی است در ادامه ملک داوود، یوسف و... سلیمان ملک را از پدرش داوود به ارث برده است. داوود قرآن کسی است که ملک او چند مرتبه تقویت شده است: «وَشَدَدْنا مُلْکَه»‏. این ملک تقویت شده به دست سلیمان می‌رسد و حالا سلیمان دارای ملکی است قوی‌تر از ملک گذشتگان. در این مرحله اختیارات پدر را همراه با علم منطق‌الطیر و بسیاری از معجزات الهی دارد. از طرفی شما می‌بینید بعضی از آیات قرآن سخن از به هم ریختگی ملک سلیمان دارند.

• قرآن دو دسته از موضوعات را ذکر می‌کند که شیاطین تلاوت می‌کردند: «یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» اولا سحر را به مردم و بزرگان یهود تعلیم می‌دادند و «وَ ما انْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوت»‏. دسته دوم هم مطالبی بود که هاروت و ماروت در زمان ابراهیم(ع) آورده بودند. یکی از آن مطالب را قرآن طرح می‌کند که به واسطه این علوم بین خانواده تفرقه ایجاد می‌کردند. خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی است که اگر در آن تفرقه ایجاد می‌شد در نهادهای حاکمیتی هم تفرقه ایجاد می‌شد. در همین تعلیمِ سحر و تفرقه در خانواده، فضای فتنه شکل می‌گیرد. در فیلم نمی‌بینیم که شیاطین به مردم چیزی تعلیم دهند. پیروی بزرگان یهود از سحر البته نمایش داده شده بود. در فیلم فتنه خانواده و تفرقه در خانواده به معنی باطلش و در نتیجه سحر نمایش داده نشده.


• ما رویکردها مختلفی به دین داریم. یک رویکردش رویکرد حاکمیت دینی است که ملک سلیمان بهترین تصویر برای مدل حاکمیت قرآنی است. سلیمان کسی است که ماجرای او باید برای امت اسلام مورد توجه باشد. پیامبر اکرم(ع) نیز فرمودند هرچه در بنی‌اسرائیل واقع شد، در امت اسلام هم واقع می‌شود. رویکرد دیگر، رویکرد شیطان‌شناسی است. همچنین رویکرد مهدویت و...

• ما می‌توانیم تمام زندگی سلیمان را با عجله تصویر کنیم. ولی در چهارچوب قرآن، ملکی را می‌بینیم که در آخرش آن‌قدر عظمت دارد که شیاطین حتی نمی‌توانند حاکمش را رصد کنند. اولش یک ملک معمولی است و بعدش درخواست ملک.

• اصلا در این مورد فکر کنید که چرا سلیمان باید بیاید و آنها را عذاب کند؟ مشکلی ایجاد شده؟ اگر او می‌خواهد حاکمیت خود را داشته باشد برود و بر مردم حکومت کند. از قضا قضیه این است که در ملک سلیمان اتفاقی توسط شیاطین ایجاد شده که سلیمان باید آنان را جمع و در‌بند کند و او هم تا پایان عمر آن را جمع می‌کند. وقتی آیات اثرگذاری شیطان را مرور می‌کنید می‌بینید کسی است که قسم خورده انسان را اغوا کند. پس از هر طرف که بتواند بر انسان می‌تازد و ریشه بشر را می‌کند. او هر زمان که بتواند می‌خواهد بیشترین اثر را در مقابله جبهه حق بگذارد. هرجا بتواند در حد وسوسه ورود می‌کند و اگر بتواند شدیدتر ورود می‌کند. در ملک سلیمان چه اتفاقی افتاده که سلیمان(ع) باید عذاب خوارکننده بر آنها وارد کند؟ یعنی دست شیاطین بیش از حد القا و شیطنت باز شده.

• درمورد خانواده سلیمان اتفاق ویژه‌ای می‌افتد. عموم مردم تابع تغییر شرایط زمان، مسحور اجنه و و شیاطین می‌شوند. بر این فضا، جادوگر سحری ویژه‌ای را به کار می‌گیرد. جمجمه استادش را که اثرگذارترین طلسم و قربانی‌کننده عزیزترین است، به عنوان سحر استفاده می‌کند.

متن کامل این گفتگو را در همشهری آیه آبان ماه بخوانید.

Ceremony Pics

Nov 17, 2010 0 Comments نـظــر
Pictures from Gift giving Ceremony to Audiences
تصاويري از مراسم اهداي جوايز طرح نظرسنجي ملك سليمان


Link: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8908251319

سينمای قرآنی وارد فاز جديدی شد

0 Comments نـظــر
فريد كيوان‌‌مهر منتقد سينما در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان مطالب فوق اظهار كرد: خوشبختانه توليد و اكران فيلم‌هايی با مضامين ارزشی و دينی در سينما رواج پيدا كرده است و اين مسئله می‌تواند كمك بسياری به فرهنگ‌سازی در اين عرصه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به عقيده من حضور فيلم‌هايی كه متعلق به بدنه سينما هستند و در واقع جريان اصلی سينما را هدايت می‌كنند برای متعادل نگه داشتن وضع مالی و موضوعی سينما بسيار ضروری و در واقع بديهی است.

كيوان‌مهر تأكيد كرد: اما بايد در اين ميان به ذائقه مخاطب هم توجه بسياری داشت و آن را قربانی اهداف ديگری نكرد، بدين معنا كه نبايد با ساخت هر اثری صرف تأمين گيشه، ذائقه مخاطب را آلوده كرد و با گذر زمان انگيزه وی را از تماشای فيلم‌های فاخر و ارزشی از بين برد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود عنوان كرد: ساخت فيلمی همچون «ملك سليمان(ع)» با پشتيبانی تكنيكی و فنی قوی كه دارد به خوبی توانسته سينمای ارزشی و دينی را وارد فاز جديدی كند و اين باور غلط را از مخاطب بگيرد كه فيلم‌های قرآنی و دينی به لحاظ كيفيت در سطح نازلی هستند.

اين منتقد در پايان خاطرنشان كرد: بنابراين بايد اين مسير را برای ساخت چنين آثاری فراهم كرد و در كنار فيلم‌های گيشه به توليدات ارزشی نيز توجه ويژه‌ای داشت. از سويی ديگر نبايد فيلم‌های دينی را تنها در آثاری خلاصه كرد كه به روايتی مذهبی و تاريخی می‌پردازند بلكه آثاری هم كه محتوايی دينی را در زمان معاصر روايت می‌كنند، می‌توانند در اين بخش قرار گيرند

Link: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=696904

مراسم تقدير از مخاطبان

0 Comments نـظــر
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم اهداي جوايز طرح نظرسنجي از مخاطبان فيلم سينمايي «ملك سليمان» شب گذشته (سه شنبه 25 آبان 1389) در پرديس سينمايي شكوفه برگزار شد
در اين مراسم عوامل و بازيگران فيلم از جمله مجتبي فرآورده، امين زندگاني، عليرضا كمالي‌نژاد، مهدي فقيه و سيروس صابر حضور داشتند. همچنين حجت‌الاسلام حميد محمدي مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت‌الاسلام اصفهانيان مشاور مذهبي فيلم‌نامه نيز حضور داشتند.
در ابتداي اين مراسم مجتبي فرآورده تهيه‌كننده فيلم ملك سليمان نبي به بيان سخناني در مورد فيلم پرداخت.
وي با تأكيد براينكه فيلم مخصوص مخاطبان و براي آنان ساخته مي‌شود گفت: به همين دليل و براي ارتباط تنگاتنگ با مخاطبان و قدرداني از آنان اين جشن را ترتيب داده‌ايم.
فرآورده ادامه داد: قرار بود هر هفته به 8 نفر از برگزيدگان جوايزي اهدا شود و اكنون پس از گذشت 5 هفته از اكران فيلم امشب به 40 نفر كمك هزينه سفر به مكه مكرمه، كربلاي معلي، سوريه و مشهد مقدس اهدا و همچنين به 114 نفر ديگر نيز ربع سكه بهار آزادي تقديم مي‌شود.
تهيه‌كننده فيلم سينمايي ملك سليمان در مورد اهداف خود از ساخت اين فيلم گفت: سه هدف «بهره‌گيري از تكنولوژي درسينما»، «استفاده از قصص قرآني» و «آشتي دادن مردم با سينما»‌ را در ساخت ملك سليمان مدنظر داشتيم.
وي افزود: خوشبختانه مخاطبان قهر كرده با سينما پس از اكران ملك سليمان بار ديگر با سينما آشتي كردند چرا كه اگر تماشاچي تكريم شود و به او احترام گذاشته شود پاي وي به سالن سينما باز مي‌شود.
تهيه‌كننده فيلم ملك سليمان خاطرنشان كرد: سايت فيلم همچنان فعال و به روز است و درخواستم از تماشاچيان اين است كه نقطه‌نظرات خود را از طريق سايت به اطلاع ما برسانند.
مجتبي فرآورده در پايان سخنان خود تصريح كرد: منتقدان تنها يك جمع كوچك از مخاطبان سينما هستند كه براي مردم تعيين و تكليف مي‌كنند كه چه فيلمي را ببينند و به چه فيلمي بها دهند بنابراين نقد منتقدان را در سايت فيلم ملك سليمان قرار نمي‌دهيم و معتقديم همواره بهترين نقاد خود مردم هستند.
به گزارش فارس، در پايان اين مراسم برگزيدگان اولين دوره طرح نظرسنجي فيلم «ملك سليمان» مشخص شدند

اگر گلزار سليمان مي شد، چه مي شد؟

Nov 15, 2010 0 Comments نـظــر

تهیه کننده ملک سلیمان به تازگی در پاسخ به سوالی درباره حضور گلزار در فیلم ملک سلیمان واکنش جالبی نشان داده است .

به گزارش پارس توریسم، مجتبی فرآورده در پاسخ به سوالی که فکر نمي‌کنيد اگر از بازيگران ديگري مثل رادان يا مصطفي زماني يا محمد رضا گلزار استفاده مي‌شد بازده به گونه‌اي ديگر بود و شايد فروش هم بالاتر مي‌رفت؟ می گوید :اگر بنا بود آقاي گلزار را به جاي آقاي زندگاني انتخاب کنيم، اصلا فيلم را نمي‌ساختيم. حتي اگر 10 ميلياردها تومان در ايران به فروش مي‌رسيد. با تمام احترام به ايشان، اما جايگاه‌شان پيامبر نبي نيست. ما از انتخاب آقاي زندگاني راضي هستيم و آن بازخوردي كه از افرادي در خارج از ايران که فيلم را ديده‌اند از بازي ايشان گرفتيم بسيار خوب بوده است. فيلم را تعداد زيادي از خارجي‌ها چه شرقي‌ها و چه غربي‌ها و... ديدند. بسيار از ايشان تعريف كردند. اين نگرشي كه نسبت به انتخاب ايشان وجود دارد گاهي به دليل دل مشغولي بعضي از دوستان به بعضي از بازيگران است.

حمايت طلبگي

0 Comments نـظــر
حمایت طلاّب قم از فیلم ملک سلیمان
ملك سليمان به عنوان يك فيلم قابل اعتنا، در هفته‌هاي اخير در سينماهاي كشور به نمايش درآمد. درباره‌ اين فيلم، بسيار گفته مي‌شود كه آغازي است بر ورود سينماي ايران به عرصه‌ي پروژه‌هاي سينمايي عظيم و گسترده در حوزه دینی. اين گفته‌ها، حكايت از يك رويكرد به آينده دارد، كه آغاز آن با فيلم ملك سليمان رقم مي‌خورد. جايگاه فيلم ملك سليمان در حوزه های علمیه و روحانیت چه میزان است؟

به گزارش 598، اخیراً مدرسه فیضیه در قم که کانون و مرکزیت حوزه های دینی می باشد، شاهد پوسترهایی با مزمون دعوت و حمایت معنوی روحانیت از فیلم ارزنده ملک سلیمان نبی می باشد.

ملک سلیمان که تصوير كامل فتنه را به نمایش درآورده است. فتنه‌ شياطين در اغفال بشر از يك سو، و زراندوزي و اقتصاد رباگراي ارباب دين يهود در عصر سليمان، از سوي ديگر، تصوير كاملي از جهان امروز است كه اقتصاد رباگراي مدرن كه بانك‌محور است، همراه با قدرت اغواگر سينماي ليبرال هاليوود، فتنه گسترده‌اي براي بسط کفر فرهنگي‌ و اقتصادي را رقم مي‌زند.

و این در حالی است که برخی جریانات صاحب رسانه به بایکوت این فیلم سینمای دینی پرداخته اند و مبادرت به بزرگنمائی و پرداختن به فیلم هایی از جنس سینمای لیبرالیسم -بخوانید سینمای کنونی- می باشند.

حمایت طلاب و روحانیت در صحنه و انقلابی از فیلم ملک سلیمان که رنگ و بوی دعوت عمومی از متدینین و طلاب به خود گرفته است، با این عنوان شروع می گردد."برای رشد هنر مذهبی، انتقاد از سینمای مبتذل کافی نیست، حمایت از هنر متعهد هم لازم است". و در ادامه به افتخارات و ویژگی های منحصر به فرد این فیلم اشاره شده و در آخر خواسته تا با استقبال مخاطبین مذهبی از این فیلم، پیام مهمی را به جامعه هنری منتقل نمایند.

لازم به ذکر است که حال و هوای تنها سینمای فعال قم که مبادرت به پخش این فیلم جذاب و دینی نموده است، با استقبال روحانیون و خانواده های آنان، خاص و متفاوت گردیده است

سليمان در يزد

0 Comments نـظــر
به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، مراسم نمايش و نقد فيلم سينمايي «ملك سليمان» با حضور «شهريار بحراني» كارگردان، «محسن فرآورده» تهيه كننده، «حجت الااسلام اصفهانيان» كارشناس علوم قرآني و ديگر عوامل روز شنبه 29 آبان ماه راس ساعت 18 در حوزه هنري استان يزد برگزار مي‌شود.
علاقه‌مندان براي دريافت كارت دعوت مي‌توانند به حوزه هنري استان يزد مراجعه كنند. اين نخستين تجربه حرفه‌اي فيلمسازي ديجيتال در سينماي ايران است كه به همت بنياد سينمايي فارابي توليد شده و پخش آن را حوزه هنري به عهده دارد

نظرسنجي هفت

Nov 13, 2010 0 Comments نـظــر

برنامه سينمايي هفت كه هر جمعه ساعت 23 از شبكه سه سيما پخش مي شود، ديشب در بخش نظرسنجي پيامكي خود اين سوال را مطرح كزد
با توجه به فروش هفتصد ميليوني فيلم ملك سليمان در تهران، آيا اين فيلم اولين فيلم ميلياردي امسال مي شود؟
پيش از اين در هفته گذشته نيز فريدون جيراني مجري هفت از كمبود تماشاگر در سالنهاي فيلم ملك سليمان گفته بود اما با گذشت چند دقيقه با چهره اي مغموم و گرفته نتايج نظرسنجي را اعلام كرد كه در آن 91/7 درصد به گزينه آري راي داده بودند... برخلاف تمام برنامه هاي هفت كه چندين بار درطول برنامه و با افزايش تعداد پيامكها آمار نظرسنجي اعلام مي شد، اين اولين و آخرين بار بود كه نتايج اعلام شد!
در طول برنامه نيز گزارشي از زنگ سينما پخش شد و جيراني با بيان اينكه براساس تصميمات گرفته شده نبايد از دانش آموزان براي تماشاي فيلم پولي گرفته شود، اينگونه الغا كرد كه مدارس به اجبار دانش آموزان را به تماشاي ملك سليمان مي برند

نكته جالب توجه ديگر اينكه جيراني در بخش نقد فيلم نخودي نيز به شكلي عجيب و اغراق شده از جلوه هاي ويژه فراتر از استاندارد! در فيلم نخودي تعريف كرد آن هم با اين ادعا كه تمام اين كارها در داخل ايران انجام شده و بدون بودجه هاي ميلياردي! و چندين گوشه و كنايه ديگر به فيلم ملك سليمان البته بدون آوردن نام اين فيلم

شايد حالا بتوان حدس زد مقصود هفت از طرح چنان نظرسنجي پيامكي اي چه بوده است... نقشه اي كه با ابراز اميدواري مردم به موفقيت ملك سليمان، اتفاق نيافتاد

نويسنده: ميلاد پسنديده

NEWS ARE COMING

Nov 12, 2010 0 Comments نـظــر
اتفاقات جدیدی در راه است
NEWS ARE COMING

Producer of the film "THE KINGDOM OF SOLOMON" directed by Shahriar Bahrani said that one billion Tomans revenue and warm welcomes of the audience from this film was our first expectation. But many other events are going to happen and we should make ourselves ready for them.
Mojtaba Faravardeh (Producer) in an interview with Keihan Newspaper, by adding that the international screening will start after internal screening, also said: "A new experience will be done in international screening".

To the question "What are the effects of American Sanctions against Iran on the screening?" he answered: "With these new experiences, sanctions won't cause any trouble"

Producer of the film "THE KINGDOM OF SOLOMON" introduced North America and the Middle East as the first regions the film is going to release at their cinemas but he did not describe the new method they are going to use.

Faravardeh advised those people who predicted the failure of the film in international screen, to be patient and not to hurry much because in a near future they will see the successes of "THE KINGDOM OF SOLOMON" movie in the world.
Some of them also had predicted that this film will not make more than 50 million Tomans in Iran but the result was completely different.
One of these reviewers said in an interview that the advertising is week and the revenue of the film is not so good while the international advertising is not started to be judged by him!

آرتنا

Nov 11, 2010 0 Comments نـظــر

گفتگو: پیام نصیری خرم
«ملک سلیمان» اولین فیلم دیجیتالی ما است که تحت عنوان بيگ پروداكشن شناخته می شود. این فیلم که هزینه ی ساخت آن از محل اعتبارات مجلس در سال 83 تآمین شده بود، اکنون بر پرده ی سینماها خودنمایی می کند. جلوه های ویژه، صدای دالبی و صحنه های اکشن فراوان همه و همه باعث کنجکاوی بیننده برای دیدن آن می شود. اما هیچکدام نمی توانند جای خالی فیلمنامه و داستان را پر کند. هرچه تلاش کردیم تا بتوانیم با شهریار بحرانی تماسی داشته و نقطه نظرات او را راجع به فیلم جویا شویم ، متأسفانه این امر حاصل نشد. اما موفق شدیم با مجتبی فراورده تهیه کننده ی این فیلم گفتگویی ترتیب داده تا از کم و کیف ساخت اولین فیلم دیجیتالی سینمای ایران آگاه شویم...

ملک سلیمان به عنوان فیلم فاخر در سینمای ما شناخته می شود و مهمترین نکته ای که در اولین رویارویی با فیلم به ذهن متبادر می شود هزینه ی بالایی است که برای آن صرف شده است.
من ترجیح می دهم بجای آنکه از واژه ی فیلم فاخر استفاده کنیم، از واژه ی فیلم بيگ پروداكشن استفاده نماییم. دوستانی هم که راجع به هزینه ی بالای فیلم صحبت می کنند و ایراد می گیرند قطعأ با سینما آشنایی ندارند. توسعه ی سینما اساسأ بر پایه ی فیلم های بيگ پروداكشن صورت می گیرد و اگر اینگونه آثاری اجرایی و عملیاتی شود، حتمأ کارهایی با بودجه ی پایین تر هم می تواند از آن بهره مند شود. اصولأ وقتی با وجهه ی صنعتی به سینما نگریسته می شود این برداشت ها نیز بوجود می آید. من مثالی خدمت شما عرض می کنم. اگر کارخانه ی مادری وجود نداشته باشد، اساسأ کارگاه ها یا کارخانه های زیردستی نمی تواند تشکیل شود. این است که کارخانه ی اصلی یا صنعت مادر می تواند خرده صنعت هایی را خلق کند که به رشد و نمو آن صنعت کمک کنند و در اشل فیلم هایی با بودجه ی اندک نمی توانیم این تجربیاتی را کسب نماییم. لذا ورود به عرصه ی ساخت فیلم های بيگ پروداكشن برای توسعه ی سینما واجب و ضروری است.
تصور می کنید این اتفاق با فیلم ملک سلیمان در سینمای ما رخ خواهد داد؟
این اتفاق امروز افتاده. مثال آن فیلم هایی است که اکنون در حال تولید هستند. دستگاه های پیشرفته ای که در این یکی دو سال اخیر وارد کشور شده است، دستگاه های فيلم ركوردر، فيلم اسكنر و... ایجاد تشکیل گروه های حرفه ای جلوه های بصری، اجرای صدای دالبی که توسط تهیه کننده ها و فیلمسازان انجام می شود.
چطور شد که با ساخت فیلم ملک سلیمان موافقت کردید؟
ما موافقت نکردیم. ما پیشنهاد دادیم. زمانی که بودجه ی این فیلم در مجلس تصویب شد و آقای حیدریان (معاونت وقت سینمای وزرات ارشاد در سال 84) از ما سوال کرد که آیا در این زمینه کاری در دست دارید، ما نیز قصه ی «ملک سلیمان» را به ایشان پیشنهاد کردیم و مورد استقبال قرار گرفت. بنده و آقای بحرانی و آقای قدیریان از سال 83 تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادیم و عملأ روی قصه ی حضرت سلیمان کار کردیم که مصادف شد با تصویب بودجه و پیشنهاد آقای حیدریان. بدین ترتیب کار اینگونه وارد فاز عملیاتی شد.
با توجه به اینکه هزینه ی بالایی برای فیلم شده، به نظرتان «ملک سلیمان» توانایی بازگرداندن این سرمایه را دارد؟
بازگشت سرمایه اصلأ برای ما مهم نیست.
چرا؟
ببینید دو رویکرد در این زمینه وجود دارد. از دیدگاه فرهنگ و هنر، بازگشت سرمایه اهمیت چندانی نخواهد داشت. از دیدگاه اقتصاد سینما لازم است که این بودجه مجددأ بازگشت داشته باشد. در بخش اول یعنی رویکرد فرهنگی، برای نهادینه کردن یک حرکت بایستی هزینه ای پرداخت شود. یعنی ساخت «ملک سلیمان» صنعت فیلمسازی در ایران را کاملأ رشد داده و به پیش برده و رویکرد جدیدی را به مخاطب و سینمای ایران ارائه کرده است. علاوه بر این توانسته ایم با این دیدگاه از مرزهایمان فراتر رفته و مخاطب جهانی برای فیلم بیابیم. پس با این هدف، مبنای اقتصادی چندان مور اهمیت نیست. از جهت اقتصاد سینما و با توجه اینکه سینما اساسأ بر محور اقتصا سینما می گردد، این کار به شدت اقتصادی بوده. ممکن است در کوتاه مدت این کار بتواند در داخل کشور هزینه ی خود را برگرداند اما تجربیاتی که به سینمای ایران عرضه کرده، حرکت رو به رشدی را که برای سینمای ایران بوجود آورده، تمامأ جزو منفعت های سرمایه گذاری روی این فیلم محسوب می شود. مضاف بر اینکه پخش خارج از کشور و توزیع جهانی فیلم، قطعأ سرمایه ای را که شما از آن صحبت کردید بازخواهد گرداند.
یعنی از الان  برای بازارهای جهانی فیلم تدارک دیده اید؟
بله. مقدمات پخش در آمریکا و خاورمیانه را مهیا کرده ایم که ان شاء الله پس از اکران ایران عملیاتی خواهد شد.
در خاور میانه، در کدام کشورها و چند سالن سینما به نمایش در خواهد آمد؟
شرایط اینها بسیار متفاوت است. چون سینمای ما از نظر ساختاری مشکل دارد اینگونه نیست که بتوانیم از منظر پخش گسترده و قدرتمند عمل کنیم. همانطور که برای تولید این فیلم از صفر شروع نمودیم برای پخش آن نیز بایستی از صفر شورع کنیم. یعنی در ابتدا باید سازمانی تشکیل گردد که بتوانیم این فیلم را در کشورهای مختلف عربی نمایش دهیم. این که  از هم اکنون بتوانیم مشخص کنیم در کدام سالن سینما و کدام کشور و... قرار است فیلم ما نمایش داده شود، زمانی محقق خواهد شد که ما در وهله ی اول در کشور خودمان این مسائل را معین کرده باشیم. که این هم به دلیل عدم وجود چنین ساختاری بعید می باشد.
آیا در خارج از کشور این امر محقق نمی شود؟ شما عنوان کردید در ایران ساختار مناسبی وجود ندارد و شاید در کشورهای دیگر این ساختار موجود باشد.
مشکل اینجا است که ما ساختار و سازمان پخش جهانی نداریم.
خوب چرا فیلمی که عنوان بيگ پروداكشن را یدک می کشد و با کلی آینده نگری ساخته شده نباید یک پخش کننده ی جهانی داشته باشد؟
ببینید شرایطی که ما با آن فیلم می سازیم مانند نگرش ما در سیاست خارجی مان است. اینگونه نیست که برای اندیشه ها و افکار انقلاب اسلامی کسی فرش قرمز پهن کند. وقتی به این عرصه ورود می کنید، یعنی به فضای غرب که در آن اسلام ستیزی رواج دارد، کسی برای ما شرایط را مهیا نمی کند که بتوانیم اندیشه های انقلاب اسلامی را گسترش بدهیم. لذا این به همت و اراده ی ما بستگی دارد که در این سیتره تا آنجا که می توانیم جلو برویم.
مگر از بازار جهانی سخن نگفتید؟ خوب این بازار جهانی بایستی به نحوی آماده شود. توسط شما یا دیگر دوستان. به بیان دیگر این شما هستید که باید بتوانید پخش کننده های معتبر را برای خرید و نمایش فیلم متقاعد کنید.
ما تلاشمان را انجام می دهیم ولی اینگونه نیست که آنها براحتی برای پخش فیلم ما وارد عمل شوند.
دلیل خاصی دارد؟
بله به جهت آنکه ما تفکرات خودمان را عرضه می کنیم. ما فکری را ارائه می کنیم که در تقابل با تفکر غرب است. شما دقت کنید آنها به چه دلیل باید تمام امکانات خود را برای ارائه ی این تفکر در اختیار ما قرار دهند؟ شیوه ای که شما می فرمایید در مورد اینگونه پخش کننده ها، امکان پذیر نیست. فیلمی مانند مصائب مسیح حتی در آمریکا نیز با شرایط خاصی پخش شد. یعنی به معضل برخورد. حال چه توقعی داریم که فیلمی قرآنی مانند ملک سلیمان را آن هم از ایران، به آنها ارائه کنیم و براحتی هم در آمریکا آن را نمایش دهند. شرایط هر فیلمی و هر نگرشی برای عرضه متفاوت است ولی تلاشمان بر این است و مقدمات کار را نیز بر اساس همین نگرش فراهم کرده ایم که از مسیری ورود کنیم که به نتیجه برسیم و الا به طور طبیعی اگر بخواهیم در این جریان (پخش جهانی آمریکا) وارد شویم فیلم ما را پس می زنند.
شرایط در خاور میانه چگونه است؟
در خاورمیانه  شرایط کمی فرق می کند. در اینجا صحبت هایی شده و طرح هایی  ارائه شده که به نتیجه برسیم. هم اکنون کار ترجمه و دوبله ی فیلم در حال انجام است که سریع تر وارد فاز عملیاتی کار شویم.
در مورد عوامل غیر ایرانی فیلم صحبت کنیم. شما از صداگذار، آهنگساز و مدیر جلوه های ویژه ی غیر ایرانی استفاده کرده اید.
در مورد جلوه های بصری باید بگویم در ایران امکان انجام آن وجود نداشت و لازم بود از کسی که تجربه ی کافی دارد استفاده کنیم و در کنار ایشان بتوانیم یکسری از نیروهای خودمان را نیز آموزش دهیم. که این اتفاق خوشبختانه افتاده و یک گروه بسیار زبده ی ایرانی در این زمینه تشکیل شده است. از آنجا که ما در ایران صدای دالبی دیجیتال نداریم، بایستی سراغ یک فرد غیر ایرانی می رفتیم. یعنی یا باید صدای فیلم را به صوورت Mono کار می کردیم یا اینکه صداگذاری فیلم را در خارج از کشور انجام می دادیم. به همین دلیل رویکردمان غیر ایرانی بود. در مورد موسیقی فیلم هم باید بگویم در سینمای امروز دنیا، مدیر صدابرداری مبنا است و هم اوست که گاهأ آهنگساز را انتخاب می کند. تعامل بین این دو مطلب بسیار مهمی است. مضاف بر اینکه موسیقی ما هم بایستی دالبی دیجیتال ضبط می شد. بنابراین یک هماهنگی دقیق بین آهنگساز و صداگذار باید ایجاد می شد.
یعنی نمی توانستید این تعامل را با یک آهنگساز ایرانی داشته باشید؟
نه کار ساده ای نبود. زیرا تلاش هایی در داخل کشور انجام دادیم ولی متأسفانه به نتیجه ای نرسیدیم.
بحث صداگذاری را می پذیرم ولی قبول دارید همه ی سینماهای ما توان پخش صدای دالبی دیجیتال را ندارند؟ برای این مورد چه تدابیری اندیشیده شده است؟  
یعنی همان کاری که الان انجام می دهیم. یعنی فیلم را به جای آنکه در 20 یا 30 سینما نمایش دهیم، در 10 یا 15 سینما که این امکانات را دارند اکران می کنیم.
من ملک سلیمان را در سه سینما مشاهده کردم. در سینما سپیده صدا دچار مشکل شده بود و دیالوگها به خصوص صحبت های امین زندگانی در ابتدای فیلم، به سختی به گوش می رسید.
یکی از مشکلات ما همین مسائل فنی است. «ملک سلیـمان» این مشکلات فنی را نمایان می کند. کپی ها را باید در داخل ایران چاپ کنیم و چاپ صدای دالبی در ایران بسیار مشکل است و این کار با تلاش دوستانمان در لابراتوار امکان پذیر شد ولی در اصل می بایست تمام کپی ها را خارج از کشور چاپ می کردیم. بالاخره ما کار خاصی انجام دادیم و نباید توقع داشت در همین قدم اول کاری بدون ایراد را ارائه کنیم و به رتبه ی شاخص و مطلوبی دست بیابیم. در برخی از شاخصه ها 50% در برخی 60% و در برخی دیگر 80% موفیقت داشته ایم.
چرا این رویکرد در اکثر فیلمسازان ما وجود دارد که هنگامی که می خواهند فیلمی دینی تاریخی بسازند سراغ پیامبران بنی اسرائیل می روند؟ در همین ملک سلیمان که موضوعی کاملأ ضد یهودی را دنبال می کند شخصیت اصلی اش یکی از پیامبران بنی اسراییل است.
نه. اینگونه که شما می گویید نیست و ملک سلیمان اساسأ ضد یهود نیست.
چرا. از همان ابتدای فیلم این امر مشخص می شود. اینکه جادوگری کریه المنظر، داخل ستاره ای که اضلاعش با آتش روشن شده است قرار دارد، نشانه ی چیست؟
آن ستاره ای که شما می گویید ستاره ی پنج ضلعی پنتوگران است.
یعنی تداعی گر ستاره ی داود نیست؟
خیر. تمام اینها تعریف دارد. ستاره ی پنج ضلعی تعریف خاص خودش را دارد و ستاره ی شش ضلعی تعریفی دیگر. این فیلم یک اثر ضد یهود نیست بلکه دارای رویکرد قرآنی است و رویکرد قرآن هم ضد یهود نیست بلکه انزار دهنده به یهود است.
اما در فیلم شما به وضوح علیه علمای یهود جبهه گیری می شود.
این دقیقأ همان رویکردی است که قرآن دارد. این موضوعی که شما می گویید؛ اینها پیامبران بنی اسرائیل هستند، یک نوع تفکر است اما ما تمام آنها را پیامبران خودمان می دانیم. ما همه ی پیامبران ابراهیمی و بنی اسرائیل را انبیای خود تلقی می کنیم، همانگونه که قرآن تلقی کرده است. این تصور که ما گمان کنیم این پیامبران مربوط به قوم دیگری هستند و هیچ ارتباطی با ما ندارند غلط است. چرا قرآن اینقدر به آنها توجه کرده است و می گوید به پیامبران قبل ایمان بیاورید و از سرگذشت آنها عبرت بگیرید؟ این متأسفانه تفکر اشتباهی است که در جامعه ی ما برخی به آن دامن می زنند. ما اساسأ یک دین داریم و آن هم اسلام است.
ولی به هر حال انبیای بنی اسرائیل هستند.
به عنوان پیامبران بنی اسرائیل معروف هستند. همانگونه که به پیامبران ابراهیمی مشهور می باشند. آیا قبل از ابراهیم (ع) پیامبری نبوده است؟ دلیل اینکه قوم بنی اسرائیل در تاریخ معروف شده اند آن است که به اصطلاح قوم ناسازگاری بوده اند و خداوند اکثر انبیای خود را خرج آنها کرده است. به خاطر این شدت و حدت است که ما به آنها می گوییم پیامبران بنی اسرائیل. ولی خود قرآن اینگونه تعریف نمی کند. قرآن از انبیا سخن می گوید، از رسول سخن می گوید و از پیامبران الو العزم سخن به میان می آورد. امام زمان (عج) که ظهور می کنند می فرمایند هر کس که می خواهد «آدم» را نگاه کند به من بنگرد. هرکس می خواهد ابراهیم را بنگرد مرا ببیند. پیراهن یوسف با من است. انگشتر سلیمان نزد من است. ... اساسأ این مجموعه ی مایملک و ارثیه، مربوط به اهل بیت بوده و به امانت در نزد انبیا قرار گرفته است. با چنین رویکردی بایستی به انبیا نگریست. نه اینکه آنها قوم بنی اسرائیلند و ما قوم دیگر. ما در اسلام قومیت نداریم.
اما آنها این قومیت ها را رعایت می کنند.
مهم نیست آنها چه می کنند. مهم این است که ما چگونه فکر می کنیم.
با دیدن «ملک سلیمان» یک نکته بیشتر از همه جلب توجه می کند. فیلم شما به وقایع سیاسی سال گذشته خیلی اشاره دارد. این اتفاق را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا عمدی در این کار بوده است؟
ما این فیلم را در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی شروع کردیم.
آقای فراورده دیالوگ ها و عباراتی در فیلم است که ناخودآگاه این ذهنیت را برای بیننده می سازد. به کار بردن واژه ی «فتـنه» و «فـتنه گران» آن هم 4000 سال پیش کمی عجیب به نظر می رسد.
شاید این به دلیل فضای سیاست زده ای است که ما در آن قرار گرفته ایم. البته این تبحر قرآن است. علت اینکه ما می گوییم قرآن حی است در همین جا خود را نشان می دهد. آنچه قرآن از 3000 سال یا 5000 سال پیش نقل کرده است، امروز در جامعه ی ما رخ می دهد و در فردای ما نیز چنین خواهد بود. به قرآن مراجعه کنید ببیند چقدر راجع به فتنه صحبت کرده است. سوره ی بقره آیه ی 102 یک نمونه است. قرآن در مورد آخر الزمان می فرماید ما شما را به فتنه های گوناگون آزمایش می کنیم. یک سر فتنه جایی قرار می گیرد که شاخصی بنام ولایت در آن باشد. یعنی حق و باطل چنان درهم آمیخته می شود که کسی نمی تواند راه درست را تشخیص دهد. مانند نهروان، صفین، جمل. آیا ما این سه جنگ را جزو فتنه قلمداد نمی کنیم؟ چرا جنگ احد و خندق و بدر را جزء فتنه قرار نمی دهیم؟ چون در آنجا مرز حق و باطل کاملأ مشخص است. آمیختگی حق و باطل یعنی فتنه و تنها شاخص خروج از فتنه، دستاویز شدن به ولایت است. هیچ تفاوتی نمی کند در عصر سلیمان باشد، در عصر انقلاب اسلامی باشد یا در عصر امام زمان (عج) چون ادبیات قرآن یک ادبیات جامع و کامل است به همین دلیل در برهه های مختلف و در دوره های مختلف خودش را نمایان می کند. 
برای من جالب بود، یازار (محمود پاک نیت) به عینه جمله ای را  به زبان آورد که یکی از شخصیت های بزرگ نظام در مورد شخص رئیس جمهور بکار برد. با این مضمون که « ریاست جمهوری تجربه می خواهد و ایشان جوان و کم تجربه است».
شما اگر در اینترنت جستجو کنید خواهید دید که ما در خرداد 88 در سینما فرهنگ با حضور آقای جعفری جلوه، شاه حسینی و دیگران فیلم را رونمایی کردیم. یعنی قبل از انتخابات 22 خرداد فیلم نمایش داده شد. بعد از آن تاریخ هم اتفاق خاصی روی فیلم نیافتاد. اما از یاد نبرید قرآن کتاب جامعی است.
این جملات خیلی به هم نزدیک است. چگونه یک فیلم با قصه ی قرآنی، می تواند صحبت های شخصی را در سال 84 را تکرار کند؟
توصیه می کنم شما یکبار به قصص الانبیا با رویکرد خیر و شر نگاهی بیاندازید. مگر در مورد حضرت علی (ع) نگفتند ایشان جوان است و تجربه ندارد. مگر در مورد حضرت موسی و دیگران این جملات را به زبان نیاوردند؟ مگر در مورد حضرت ابراهیم و حتی پیامبر اکرم(ص) این حرف ها زده نشد؟ پس رویکرد یکی است. متأسفانه چون جامعه ی ما سیاست زده است همه چیز را با عینک سیاسی می بینیم.
جناب فرآورده دیگران نیز همین عقیده را داشتند. من این فیلم را در سینماهای مختلف مشاهده کرده ام. با هر کسی در مورد فیلم صحبت کرده ام چنین استنباطی داشتند.
ما این فیلم را به آقای هاشمی رفسنجانی نیز نشان دادیم. ایشان به شدت از فیلم استقبال کرد. متأسفانه باید بگویم این تصور غلطی است و باید از آن دوری جست.
خواهش می کنم اگر در آینده مصاحبه ی مطبوعاتی راجع به فیلم داشتید در این مورد توضیح دهید که قرار نبوده ما فیلمی در مورد وقایع سیاسی سال گذشته در ایران بسازیم. این را به عنوان برادر کوچکتر شما عرض می کنم. چون کاملأ بیننده را از فیلم دور می کند و به جستجو در مواردی که ذکر کردم وادار می نماید.
(می خندد). تا زمانی که کسی سوال نکند و ما را متهم ننماید ما نیز لزومی به توضیح مطلبی نمی بینیم. معتقدم این ذهنیت که شما می گویید بوجود آمده اشکالی ندارد. آنچه در حوادث سال گذشته مهم تلقی می شد در هم آمیختن حق و باطل بود و چیزی که می تواند این را تمییز دهد ولایت است و لاغیر. این تکرار تاریخ همواره رخ داده است. برایتان مثال زدم. این نکته که ما حوادث آینده را در فیلم آورده ایم، از تبحر ما نیست. از اعجاز و تبحر قرآن است.
فرمودید «ملک سلیمان» یک قصه ی قرآنی است. در روایت این قصه چقدر به روایت قرآن وفادار بوده اید؟ تا چه حد توانسته اید آنچه را که قرآن گفته است سینمایی کنید؟
ما بیشتر در فضای آیات قرآن کار کرده ایم. آنقدر وفادار بوده ایم که یکی از علمای بزرگ و مفسران دینی با تماشای آن اذعان داشت که فیلم مبتنی بر آیات قرآن کریم است.
در مورد پرواز کشتی در آسمان هم همین را گفتند؟
پرسیدند چطور از کشتی استفاده کردید، گفتیم ما به دید سفینه النجات به کشتی حضرت سلیمان نگاه کردیم. ایشان نیز جواب دادند تعبیر خوبی بکار برده اید.
ساخت این پروژه چند سال طول کشید؟
از سال 83 تحقیقات آن را آغاز نمودیم. اوایل 84 کار جدی شد و از سال 85 پسش تولیدمان شروع شد. تیرماه 86 کلید زدیم و نیمه ی دوم سال 87 فیلمبرداری به پایان رسید.
تمام لوکیشن ها در ایران بود؟
بله تمام مناظر و لوکیشن هایی که در فیلم مشاهده می کنید در ایران است.
کار با آقای بحرانی چگونه بود؟ قبلأ با ایشان همکاری داشتید؟
بله. پیش از این با آقای بحرانی فیلم های جنگی کار کردیم. مانند «حمله به H3». سال 81 سریال «امام حسین» را در خدمت ایشان بودیم که متأسفانه نیمه تمام ماند.
اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.
ممنون از شما. امیدورام موفق باشید

Link: http://www.artna.ir/fa/6945

سايت سينماي ما

Nov 10, 2010 0 Comments نـظــر

رويارويي اسلامي ليبرالي سينما

0 Comments نـظــر
ملك سليمان تصوير كامل فتنه
*فيلم ملك سليمان، نخستين اثر سينماي استراتژيك در ايران ناميده شده است. اين ويژگي در چيست؟
- ابتدا اين كه سينماي مُلك سليمان از ملك و حكومت سليمان بر مبناي آنچه قرآن فرموده است ياد مي‌كند و ايجاد ملك و حكومت از سوي يك نبي، كه نافي سكيولاريسم و لائيسيسم است، گزاره‌ي نخست محسوب مي‌شود.
نكته دوم اين‌كه جامعه‌سازي در سه لايه‌ دولت‌سازي، ملت‌سازي و نظام‌سازي، انگاره‌اي استراتژيك به شمار مي‌رود كه در سينماي ملك سليمان مستتر است.
نكته سوم، مقوله حكومت و ملك پيامبري است كه يهود به بهانه تجديد بناي حكومت او در قالب احياء هيكل سليمان در بيت‌المقدس، سعي در تصرف و يهودي‌سازي اين شهر مقدس دارد.
هنر سازندگان فيلم ملك سليمان اين است كه سليمان را به تعبير قرآن، يك پيامبر مسلمان مي‌نمايانند كه ملك او هيچ شباهتي به دولت جعلي يهود ندارد، دولتي كه در باستان‌گرايي خود سعي در بازگشت به عصر سليمان نبي(ع) و كورش و خشايار دارد. در واقع صهيونيسم امكان مصادره‌ فيلم ملك سليمان را نخواهد داشت.
در فيلم ملك سليمان، سمبل‌ها و نشانه‌هاي صهيونيسم و فراماسونري و ... وجود ندارد و از اين حيث پيرايش شده است.
نكته چهارم تصوير كامل فتنه است. فتنه‌ شياطين در اغواي انسان‌ها از يك سو، و زراندوزي و اقتصاد رباگراي ارباب دين يهود در عصر سليمان، از سوي ديگر، تصوير كاملي از جهان امروز است كه اقتصاد رباگراي مدرن كه بانك‌محور است، همراه با قدرت اغواگر سينماي ليبرال هاليوود، فتنه گسترده‌اي را براي بسط پاگانيسم فرهنگي‌ اقتصادي رقم مي‌زنند.
نكته پنجم، گزاره‌ تمثيل ملك سليمان و ملك مهدي(عج) است. به باور سازندگان فيلم ملك سليمان، حكومت سليمان نبي(ع)، ماكت كوچكي از حكومت و ملك جهاني مهدي(عج) است. از اين حيث اين اثر، بدون غلتيدن در وادي افسانه‌پردازي، صرفاً با نمايش زندگي يك نبي، الگوي حكومتيِ يك انسان صالح را براي آينده به تصوير مي‌كشد.
البته ابعاد سينماي استراتژيك ملك سليمان بسيار فراتر از اين نكات است.

* سواي از اين كه ملك سليمان را يك اثر سينماي استراتژيك خوانده‌اند، آن را از حيث سينماي ديني واجد اهميت و داراي مكتب شمرده‌اند. آيا سينماي ديني طيف‌شناسي دارد؟
- بله! دو دسته سينماي ديني را مي‌توان طيف‌شناسي كرد. دسته نخست، طيف سينماي ديني مقيد به متن، كه همان ماجراها و قصه‌هاي موجود در قرآن است. در اين طيف، سينماگر مجبور و ملزم است كه مطابق با متن، به روايت ماجرا بپردازد، مانند داستان انبياء.
اما دسته‌ دوم، طيف سينماي ديني مصداقي است، كه ماجرا و قصه در قرآن ندارد، اما موضوع آن را مي‌توان از متن قرآن اخذ كرد و براي آن داستان و ماجرا خلق كرد، مانند مصداق «فاستقم كما امرت» كه توصيه به استقامت در كارهاست. اگر با اين مبنا، مصداقي تعريف و ماجراي آن پرداخته شود، در اينجا سينماي ديني مصداقي موضوعيت مي‌يابد. فيلم ملك سليمان، از دسته‌ نخست است، يعني در طيف سينماي ديني مقيد به متن و نص كلام‌الله مجيد در ماجراي سليمان نبي(ع) است.

*فيلم «دموكراسي تو روز روشن» در طيف‌شناسي سينماي ديني نمي‌گنجد؟
- نه! فيلم دموكراسي، جعل انگاره‌هاي ديني تو روز روشن است. فرشتگان مرگ در اين فيلم، شبيه شخصيت‌هاي سينماي پست‌مدرن «ماتريكس» هستند. در واقع شخصيت ملك الموت در فيلم دموكراسي، متأثر از نگاه سريال‌هاي شيطان‌گراي آمريكايي به فرشتگان، ترسيم شده است. انگاره‌ جعل شده دوم، مقوله برزخ است. مقدمات مرگ و سپس برزخ، و محاسبه‌ نخستين، كاملاً با قواعد انجيلي- توراتي تصوير شده است و هيچ ارتباطي به اسلام ندارد. سينماي برزخي اسلامي، فيلم خداحافظ رفيق است و سينماي برزخي دموكراسي، سينماي برزخي خاص مكتب عهد عتيق و جديد، و به ويژه آن چيزي است كه به اسرائيليات مشهور است. در واقع تحريف روند موت و محاسبه و برزخ در فيلم دموكراسي، به عمق تحريف كتب عهد عتيق و جديد است.

*مي‌گويند فيلم «ملك سليمان» فيلم‌نامه ندارد، نظر شما چيست؟
- قلب آن‌چه فيلم‌نامه ناميده مي‌شود، خط تعليق‌هاي آن است. در دوره 2500 سال گذشته از عصر هنر نمايش در يونان باستان تاكنون، براي غليظ كردن تعليق، در حوزه‌هاي درام، تراژدي و ... برخي تكنيك‌ها ساخته و پرداخته شده‌اند كه حكم مواد افزودني در غذاهاي فانتزي را دارند. شيريني آدامس در نفس و ماهيت آدامس، گزاره‌اي اساسي نيست و الا افراد به جاي آدامس، از شيريني استفاده مي‌كردند. اين كه مثلاً آدامس، ضمناً اگر شيرين هم باشد بهتر است، يا فرضاً طعم نعنا بدهد بهتر است، اين نكته‌اي جنبي است. اگر نويسنده و كارگرداني، اين چاشني‌ها و تكنيك‌هاي پهن نمودن خط تعليق را شناخت و به آن عمل كرد، تصور مي‌شود كه اثر او فيلم‌نامه دارد. اما يك سينماگر تا چه حد مجاز است با ذائقه‌ مخاطب بازي كند و با شيريني‌هاي كاذب، اصل ماجرا را بپوشاند؟! يكي از تكنيك‌هاي تعليق در سريال‌ها و سينماي امروز جهان، روابط عاطفي مثلثي شخصيت‌هاست. اما آن‌جا كه قصه‌گويي در قرآن، «احسن» خوانده شده است، به ويژه در ماجراي يوسف(ع)، يك رابطه عاطفي مثلثي مانند رابطه عزيز مصر و زليخا، با گرايش زليخا به يوسف، به گونه‌اي بيان مي‌شود كه هيچ حس شهوتي به خواننده آن آيات دست نمي‌دهد. اغلب مفسرين قرآن بر اين نكته تأكيد دارند. چگونه مي‌توان يك ماجراي عاطفي مثلثي را بيان كرد اما حس شهوت را برنيانگيخت؟! فرضاً اگر شما «قطام» را از سريال امام علي(ع) بگيريد، وضعيت تعليق آن چگونه مي‌شود؟ يا «ناريه» و «جاريه» را از «مختارنامه»؟! هنرمند بايد بدون افزودني‌هاي مجاز يا غيرمجاز، بتواند فراورده‌ هنري خود را به عنوان يك غذاي سالم روحي به مخاطب خود عرضه كند.
تيم ملك سليمان، به ويژه شهريار، مجتبي و ساير اعضاي گروه نه تنها ناآشنا با آن چاشني‌ها و تكنيك‌ها نيستند، بلكه آگاهانه تلاش كرده‌اند كه سينماي ملك سليمان را در شرايطي كه از تكنولوژي روز سينمايي بهره‌مند مي‌سازند، از ابعاد دراماتيك و حتي تراژيك كاذب بپيرايند. خط تعليق در يك اثر مستند، كاملاً باريك و در يك اثر داستاني مي‌تواند در اعلا درجه‌ خود، پهن باشد. مهم اين است كه در يك متن مقيد، مانند زندگي انبياء و ائمه(ع) هنرمندان ما به قيمت تحريف اصل ماجرا، دست به بسترسازي براي تعليق در اثر خود نزنند. شما مي‌توانيد يك فيلم سينمايي براي واقعه‌ي كربلا بسازيد و در بعد تراژيك آن، امام حسين(ع) را نماد آپولون، و شمر را نماد ديونيزوس بگيريد، و از ماحصل آن در تلقي ارسطويي از هنر، به كاتارسيز (اصل تصفيه) برسيد و مخاطب شما با ديدن اين نمايش تراژيك، به تصفيه برسد. اما اگر فقط به اين تكنيك‌ها پاي‌بند بوديد، يقيناً اصل ماجراي كربلا و روح ديني قيام امام حسين(ع)، در پاي ابعاد تراژيك هنر هِلِني، ذبح مي‌شود. بله مي‌پذيرم كه ذائقه‌ مخاطب، امروز به شيريني آدامس انترتينمنت در سينما عادت كرده است، اما فيلم ملك سليمان آغازي است بر دست‌يابي به مكتب سينماي فطري كه در آن به جاي سخن گفتن به زبان غريزه، مي‌توان با گوش و چشم فطرت انسان‌ها در جهان هماهنگ شد و فطري سخن گفت، همان‌گونه كه قرآن عظيم سخن گفته است. البته اميدوارم كه در قسمت دوم ملك سليمان، كه بلقيس وارد عرصه مي‌شود، شهريار بحراني به ورطه نامناسبات رايج نغلتد.

* حالا پرسش نخست خود را يك بار ديگر تكرار مي‌كنم، جايگاه فيلم ملك سليمان(ع) را در سينماي ايران چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
- فيلم ملك سليمان يك آغاز است نه يك پايان. اين فيلم، در ادامه‌ فيلم مريم مقدس، براي «بحراني» و «فرآورده» يك تجربه‌ ديگر بود كه بايد استمرار پيدا كند. مكتب سينماي ديني كه بتواند وحي را در زبان فطرت به حس تبديل كند، آرام آرام در حال شكل‌گيري است. سينماي ملك سليمان، يك قدم سينماي ايران را به سينماي «تراز» جهاني نزديك كرد.
سينماي ملك سليمان از يك نظر ديگر نيز آغاز راه است و آن جرأت حركت سينماي ايران به سمت پروژه‌هاي عظيم سينمايي است. هزينه‌هاي مادي و تحقيقاتي فيلم ملك سليمان بايد كف هزينه‌هاي پروژه‌هاي سينمايي كشور باشد و از اين حيث دست سينماگران باز باشد. تصور مي‌كنم امروز صنعت سينماي ايران معيارهاي كف را براي خود تعريف كرده است، معيار كف مخاطب، در سينماي اخراجي‌هاي يك، و معيار كف سطح تكنيكي و فني و هزينه، در سينماي ملك سليمان. بايد تلاش كرد تا سينماي ايران از اين دو كف به سمت سقف خود، خيزهاي اصلي را بردارد. انشاءالله

ملك سليمان يك ميليارد و دويست مليون تومان فروخت

Nov 8, 2010 0 Comments نـظــر
مجبتي فرآورده در گفتگو با فارس با بيان مطلب فوق اظهار داشت: فيلم در طول يك ماه اكرانش، مبلغ ششصد ميليون تومان با در اختيار داشتن 20 سالن سينما در تهران فروش داشته است.
وي افزود: همچنين ششصد ميليون تومان نيز در 40 سالن سينما در شهرستان‌ها فروش داشته كه مجموعا يك ميليارد و دويست ميليون تومان، فروش كرده است.
به گفته فراورده، امكان افزايش تعداد سينماهاي اين فيلم به دليل كمبود سالن سينما در كشور، وجود ندارد.
براساس اين گزارش، فيلم «ملك سليمان» با فروش يك ميليارد و دويست ميليون در كل كشور، به باشگاه فيلم‌هاي ميلياردي پيوست.
بنا بر اين گزارش، «ملك سليمان» روايتي از زندگي حضرت سليمان نبي (ع) است و در زمينه مذهبي تاريخي با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته در طراحي و پردازش تصاوير سينمايي توليد شده است. اين فيلم همچنين از اولين تجربه‌هاي حرفه‌اي فيلمسازي ديجيتال در سينماي ايران محسوب مي‌شود.
«ملك سليمان» پيش‌تر در جشنواره متعددي حضور داشته و جوايزي نيز به خود اختصاص داده كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به دريافت 5 سيمرغ بلورين از جشنواره بين المللي فيلم فجر و چهار تنديس از چهاردهمين جشن خانه سينما اشاره كرد

Link: http://www.sourehcinema.ir/articleview.php?cat=1&id=113842

عاراي جادوگر

Nov 7, 2010 0 Comments نـظــر
مهدی فقيه بازيگر فيلم سينمايی «ملك سليمان(ع)» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) اظهار كرد: قرآن كتاب روز است، بنابراين بايد به آن نيز به روز نگاه شود. سينما هم می‌تواند در اين عرصه به ما در ارائه و اشاعه مفاهيم قرآنی كمك شايان توجهی كند.

وی افزود: فيلم «ملك سليمان(ع)» به مدد بهره بردن از يك تيم حرفه‌ای توانست نگاهی درست به قصه‌ای قرآنی داشته باشد. اين مزيت تنها به شكل روايی قصه خلاصه نمی‌شد، بلكه در شكل فنی و حرفه‌ای نيز كار از كيفيت ممتازی سوده برده است.

اين بازيگر به مطلب فوق افزود: در گذشته تفسير قرآن در كتب ارائه می‌شد، اما در زمان حال شكل جديدی از تفسير را ما در سينما شاهد هستيم، زيرا معتقدم اين زبان قادر است كه به شكلی مناسب تفسيری درست از قصص يا مفاهيم قرآنی ارئه دهد. برای نمونه می‌توانم از فيلم «مريم مقدس» نام برم كه برداشتی درست از قصه‌ای قرآنی داشت.

فقيه متذكر شد: در ضمن سينما می‌تواند برخی از تصورات نادرست را از بين برد. همانگونه كه «ملك سليمان (ع)» توانست برای مردم تصويری صحيح از زمان رسالت حضرت سليمان (ع) ارائه دهد، برخلاف افسانه‌سرای‌هايی كه در خصوص اين پيامبر شده است.

اين بازيگر كه برای فيلم «ملك سليمان(ع)» سيمرغ بهترين بازيگر نقش دوم مرد را از بيست‌ و‌ هشتمين جشنواره فيلم فجر دريافت كرده، در پاسخ به اين سوال كه تجربه همكاری با بحرانی (كارگردان) چگونه بود، گفت: من از «دنيای وارونه» چهارمين كارم است كه با شهريار بحرانی همكاری می‌كنم، بنابراين با جرات می‌توانم ادعا كنم كه اين فيلمساز متعهد جدا از توانايی‌های فنی كه در آن كامل است، انسانی شريف است كه در حرفه‌اش راه درستی را در پيش گرفته است.

وی در پايان درباره نقشش در فيلم «ملك سليمان(ع)» خاطرنشان كرد: من برای كار در يك اثر قرآنی حاضرم كوچكترين نقش‌ها را هم قبول كنم، اما خيلی خوشحالم كه در «ملك سليمان (ع)» اين فرصت به من داده شده تا بتوانم در قالب يك نقش منفی توانايی‌هايی خود را به نمايش بگذارم. هرچند نبايد از چهره‌پردازی فوق‌العاده آقاي ملكان نيز غافل بود

در مرز ميليارد

Nov 6, 2010 0 Comments نـظــر

طبق اعلام تهيه‌كننده فيلم سينمايي «ملك سليان» به نويسندگي و كارگرداني «شهريار بحراني» ميزان فروش اين فيلم در تهران و شهرستان‌ها پس از يك ماه به مرز 1ميليارد تومان نزديك شد. مجبتي فرآورده در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس با بيان مطلب فوق اظهار داشت: ‌همانطور كه شاهد هستيد آمار فروش فيلم هفته به هفته و روز به روز افزايش مي‌يابد به طوري كه روز گذشته در تهران بيش از 50 ميليون تومان فروخت تا به رقم كلي 520 ميليون تومان برسد.
وي افزود: در مجموع «ملك سليمان» در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه به ترتيب 17 و 51 ميليون تومان در تهران فروخت تا با رسيدن به فروش كلي 520 ميليون تومان از مرز 500 ميليون تومان در پايتخت عبور كند.
فرآورده خاطرنشان كرد: در شهرستان‌ها نيز خوشبختانه فيلم با استقبال خوبي مواجه شده است، به طوري كه در هفته چهارم اكران فيلم در شهرستان‌ها، به فروش حدود 400 ميليون تومان دست‌ يافته‌ايم كه مي‌توان پيش بيني كرد فروش كل «ملك‌سليمان» طي روزهاي آينده از مرز 1 ميليارد تومان عبور كند

Link: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8908140605

تصوير درست قصه قرآني

0 Comments نـظــر

حجت‌الا‌سلام والمسلمين «سيد هادی عليخانی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) فيلم سينمايی «ملك سليمان(ع)» را اثری شاخص در حوزه كارهای قرآنی نام برد و گفت: من با تماشای فيلم «ملك سليمان (ع)» به سينمای كشورمان افتخار كردم كه چگونه فيلمی توانسته قصه‌ای قرآنی را به زيبايی هر چه تماتر به تصوير كشد، البته كار دچار ضعف‌هايی نيز است، اما مگر می‌توان فيلمی را يافت كه بدون اشكال باشد.

وی افزود: اين فيلم علاوه بر اينكه مخاطبان بسياری را به سينماها كشانده، توانسته زمينه‌ساز حضور تماشاگرانی به سالن‌ها باشد كه سال‌ها بود به سينما نمی‌‌رفتند.

اين پژوهشگر دينی ادامه داد: در خصوص بحث فنی فيلم نيز با وجود اينكه من از آگاهی لازم بی‌بهره هستم، اما در حد يك بيننده عام بايد بگويم كه اين فيلم از استانداردهای سينمای ايران بالاتر بوده است.

اين مدرس حوزه علميه اضافه كرد: اين فيلم همچنين می‌تواند معرف و مبلغ آموزه‌های قرآنی به ديگر كشورهای جهان باشد، زيرا تا به امروز آنچه كه درباره حضرت سليمان (ع) در سينماها ساخته شده بود با واقعيات هم‌خوانی لازم را ندارد.

عليخانی در بخش ديگری از سخنان خود متذكر شد: در «ملك سليمان(ع)» همچنين به رفعت الهی به شكلی زيبايی پرداخته شده است، به ويژه آن بخشی كه سليمان (ع) به يارانش توصيه می‌كند با پهنای شمشير با دشمنان رو به رو شوند. بدين معناكه از كشتن آنان خوداری كنند.

اين كارشناس قرآنی در پاسخ به اين سوال كه جلوه‌های ويژه اين كار تا چه حد برای وی جذابيت داشته، گفت: من هنگامی كه تروكاژهای اين فيلم را ديدم در خودم احساس غرور كردم كه سينمای ما نيز می‌تواند همانند فيلم‌های هاليوودی چنين تصاويری خلق كند. جدا از جلوه‌های ويژه در بحث صداگذاری و موسيقی نيز فيلم از كيفيت بسيار بالايی بهره برده است.

وی در پايان خاطرنشان كرد: بايد از ساخت فيلم‌هايی اينچنينی بيشتر حمايت كرد تا هم سينمای از لحاظ مفهومی رشد كنند، هم اينكه كيفيت‌های فنی كارمان بالاتر رود

Link: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=688966

ناگفته ها

Nov 3, 2010 2 Comments نـظــر
ما همه مقهور حاشیه شده‌ایم

صریح و راحت می‌گویم که اگر صداقت، صمیمیت و اعتقاد به کار داشتن در بین بازیگران و عوامل سینمایی وجود نداشته باشد آن کار نه برای مخاطب و نه حتی برای خود عوامل به اثری قابل قبول و باورپذیر تبدیل نمی‌شود. امروز متأسفانه، ما بنده موقعیت شده‌ایم! یعنی من وقتی موقعیتی نصیبم می‌شود برای حفظ آن به هر قیمتی و هر کاری ولو تخریب و نابودی دیگران دست می‌زنم و در این میان تنها چیزی را که فراموش می‌کنيم وظیفه‌ای است که بر گردن مان نهاد شده است.
اگر مدام از رانت‌ها و کمک‌های متنوع به این کار صحبت می‌شود لااقل مدرکی هم ارائه شود! این چه رانتی بودکه باعث شد ما به دلیل مشکلات مالی به شش ماه تعطیلی بر بخوریم، یا اینکه فقط 9 ماه درگیر پیش تولید باشیم، یا به سه جشنواره‌ای که قرار بود این فیلم برسد و نرسید؟! برخی اوقات ما وجدانمان را کنار می‌گذاریم و شروع به تخریب می‌کنیم، که این درست نیست! اما بعد شاهدیم دیگرانی که به این رانت‌ معترض هستند در طول پنج سال ساخت این اثر که گروه درگیر یک کار سنمایی بود، سه فیلم را به پایان رسانده‌اند و حالا سود مالی را کار نداریم!
کم‌کم داریم فراموش می‌کنیم که فرهنگ جزو منابع طبیعی ما است. اگر معتقدیم که آب و نفت متعلق به نسل آینده است، فرهنگ هم متعلق به نسل آینده است. من هنرمند، من فرهنگی اگر واقعاً ادعای فرهنگی بودن دارم نباید برای امروز خودم کار کنم بلکه باید حاصل کارم برای جوانانی باشد که قرار است در آینده این مرز و بوم به عنوان میراث داران ما زندگی کنند.
اما از همین جا این امیدواری را به جوانانی که به دنبال رانت و رابطه دختر خاله و پسر خالگی برای پیشرفت در کارشان هستن، می‌دهم که به جای گشتن جهت زیر کوپن کسی بودن به استقلال و پیشرفت به صورت توأمان فکر کنند. این کار سخت است اما شدنی است به شرطی که به چیزهایی ورای قدرت انسانی هم اعتقاد داشته باشیم. سال‌هاست که می‌گویم بازیگران نباید الگوی جوانان معرفی شوند. وقتی بار الگو بودن روی هنرپیشه می‌گذاریم برای فرهنگ خطراتی ایجاد می‌کنیم، چرا که هنرپیشه به دلیل ذات حرفه‌ای‌اش باید تجربیاتی را پشت سر بگذارد که از لحاظ خیلی از مسائل و خط قرمزها شاید تجربه کردنش خطا باشد. ما این همه صور مثالی داریم. «یونگ»‌فیلسوف بزرگ می‌گوید که دین اسلام یکی از دلایل کامل بودنش وجود صور مثالی بسیار زیادی است که در بطن خود دارد. برای هر چیزی مثل شجاعت، عدالت، تقوی، علم و... در این ما یک صور مثالی وجود دارد.
دیگر اینکه فیلم ما صد درصد دارای نقاط ضعفی است چرا که انسان دارای نقاط ضعف است اما بحث اصلی در این اثر بحث مدیوم ارتباطی با مخاطب است. می‌گفتند کار ما دولتی است و به وسیله مردم تحريم می‌شود، چرا نشد؟ مردم کار دل را می‌پذیرند! متأسفانه از باور خالی شده‌ایم! فراموش کرده‌ایم و دیده‌هایمان را...! چند تا آدم جنگ پشت فرمان تاکسی دیده‌ایم؟‌مدام شعار می‌دهیم قهرمان! قهرمان! ما با قهرمان‌های جنگ‌مان چه کرده‌ایم که حالا با قهرمان فرهنگی‌مان بخواهیم انجام دهیم! ما همه مقهور حاشیه شده‌ایم.
سینمای ما اگر خالی شده و اگر ضعیف است به این دلیل است که منتقد ندارد! همه نق می‌زنند و تخریب می‌کنند، چرا؟ چون کار ساده‌ای است. اگر سینمای ما منتقد دلسوز داشت امروز گرفتار این نزول نمی‌شد. در عرصه فرهنگ وظیفه ما سنگین‌تر از اقتصاد و صنعت است چرا که تأثیر مثبت و منفی فرهنگ در بطن اجتماع بسیار عمیق‌تر از سایر حوزه‌هاست. سینماگران ما فکر می‌کنند که تماشاگرانشان دارای سطح سلیقه پایینی هستند اما باید اذعان کنم که نه تنها اینگونه نیست که ما تنها بین خودمان اینگونه می‌اندیشیم که سطح سلیقه مخاطب پایین است

Link: http://www.javanonline.ir/Nsite/FullStory/?Id=324744

روزه بازيگري

0 Comments نـظــر
از مخاطب عادی سینما گرفته تا بازیگرانی که تجربه حضور در جلوی دوربین فیلمبرداری سینما را دارند همگی بر این ادعا صحه می‌گذارند که بازی کردن در نقش‌های تاریخی به خصوص نقش‌هایی که به چن هزار سال پیش بازمی‌گردد و منابع برای مطالعه آخر بسیار محدود است بسیار سخت و مشکل است.به خصوص اینکه قرار است این نقش‌ها پیش چشم صدها هزار مخاطب به نمایش درآید و مخاطب است که باید با قبول باورپذیر بودن یک نقش به همراهی با آن و روایت اثر بپردازد و وای به آن روزی که مخاطب بازی یک بازیگر را در یک نقش به خصوص نقش تاریخی نپذیرد اما انصافاً بازی‌های یکدست و به دور از اغراق بازیگران در فیلم ملک سلیمان نبی (ع) یکی از نقاط برجسته این کار تعیین شده است.پیرامون این مسئله با علیرضا کمالی‌نژاد بازیگر «آدونیا» در ملك سلیمان و امین زندگانی بازیگر نقش حضرت سلیمان (ع) که دعوت سرویس فرهنگی روزنامه جوان را پذیرفته بودند به گفت‌وگو پرداختیم.مشروح آن از قرار زیر بود.
تلاش کردیم خودمان دیده نشویم
در جایی خوانده بودم که علیرضا کمالی‌نژاد گفته بود: از اینکه برای سریال امام حسین (ع) دعوت به بازی شده بودم بسیار خوشحال شدم و از اینکه ساخت این پروژه متوقف شد بسیار ناراحت اما برکت این سریال طی این هفت سال همیشه همراه من بود و من در 32، کار حضور پیدا کردم.از او درباره اعتقادش به برکت کار مذهبی برای بازیگری و تجربه‌اش درباره بازی در ملک سلیمان (ع) پرسیدم و گفت: «به آن برکتی که گفتم به شدت اعتقاد دارم.وقتی این زندگی تمام می‌شود، ماییم و 2 متر چلوار و 200 گرم پنبه! و در آن سری پل نه خبرگزاری و نه روزنامه‌ای هست که به داد من برسد! چرا که همان افراد نیز پرونده به دست به دنبال پاسخگویی اعمالشان هستند و به دنبال شفیع می‌گردند.من نان به نرخ روز خور نیستم و به آن برکتی که گفتم به شدت اعتقاد دارم.همیشه برای من سؤال بود که چرا در تنها کشور شیعه جهان سریالی که قرار بود برای امام حسین (ع) و واقعه عاشورا ساخته شود، ساخته نشد! و هیچ پاسخی هم برای دلیل توقف آن عنوان نشد! به هر حال آشنایی من با آقای بهرانی و فرآورده به همان سریال باز می‌گشت تا به ملک سلیمان (ع) رسید.در ابتدا قرار بود که نقش «دانیال» برادر کوچک حضرت سلیمان (ع) را بازی کنم که آن نقش حذف شد.بعد نقش «شای» از سرداران سپاه حضرت به من پیشنهاد شد که آن زمان نقش «آدونیا» را امین زندگانی عزیز و نقش حضرت سلیمان (ع) را حسین یاری قرار بود بازی کنند که با تغییر جدید به من «آدونیا» پیشنهاد شد و این حضورم در این کار بود.
کمالی‌نژاد با بیان اینکه ساخت کار تاریخی در ایران عمدتاً در حوزه تاریخ اسلام صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: «(ما ملک سلیمان (ع) به پیش از 1000 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گشت و ما در حقیقت منبع خاصی به صورت رسمی در اختیار نداشتیم.کتب عهد عتیقی هم که می‌شد به آن رجوع کرد به دلیل علط جلوه دادن حقیقت این خاندان و خائن خواندن آنها در حالی که در قرآن به صراحت آل داوود را شاکر خداوند معرفی کرده نیز منبع قابل اعتمادی نبود به همین دلیل به خود قرآن کریم و گفت‌وگو با عوامل اصلی اجرا برای خلق این نقش بسنده کردم.اما فارغ از جنبه فیزیکی این استرس همیشه وجود دارد که این فیلم زیره ذره‌بین است و همین کار را برای بازی و خلق شخصیت سخت می‌کرد، به خصوص اینکه تو اطمینان داشتی برای تماشای این فیلم مخاطبانی قرار است به اینجا بیایند که سال‌هاست به دلیل افت تولیدات با این رسانه قهر کرده‌اند.» پس این حضور بسیار مهم بود اما افتخاری که نصیبم شد این بود که در تمام طول فیلمبرداری در خارج از تهران با امین زندگانی هم اتاق بودم و مدام با هم درباره این نقش و کلیت فیلم با هم بحث و گفت‌وگو می‌کردیم.تأکید اصلی‌مان نیز در این گفت‌وگوها این بود که شکل و شمایل و نوع بازی‌مان را با تمام فیلم‌هایی که تا امروز ساخته شده‌اند، متفاوت کنیم.من شخصاً به این نتیجه رسیدم که به عنوان علیرضا کمالی‌نژاد دیده نشوم و آنچه که قرار است دیده شود نقش باشد.
البته هم تمام بچه‌ها تلاششان این بود که دیده نشوند و مطمئن باشید که چون ذات بازیگری شهرت و دیده شدن است توفیق در انجام این کار بسیار مشکل بود.در حقیقت ملک سلیمان برای همه ما روزه بازیگری بود.
کالبد شکافی آسیب‌های اجتماعی
وی همچنین افزود: ما هر چه داریم از مردم داریم و اگر زحمتی کشیدیم برای فرهنگ این مرز و بوم بوده و انجام وظیفه! با بند بند وجودم معتقدم که ملک سلیمان (ع) حدیث امروز و فردای نه مردم ایران که تمام جهانیان است، به خاطر اینکه ناخودآگاه و همیشه ابلیس در کنار ما وجود دارد و لحظه‌ای غفلت، اسارت تا ابد است.
جوانان ایرانی از یک سو الگوهای فرهنگی مانند شهید همت و شهید جهان‌آرا را دارند و از سوی دیگر امروزه با افرادی در رده‌های مدیریت فرهنگی برخورد می‌کنند که رفتارشان شانه به شانه یازار (شخصیت منفی فیلم ملک سلیمان (ع) می‌زند.با این شرایط همان جوان ایرانی اگر ذره‌ای شک در وجودش داشته باشد از دین و اعتقادش سرخورده می‌شود و اینجاست که می‌توان ادعا کرد ملک سلیمان (ع) کالبد شکافی این اتفاقات است و به جوان ایرانی این نوید را می‌دهد به توکل و یاری خداوند امیدوار باشد و با منحرف‌شدگان از راه راست و دیدن تناقض‌ها به قضاوت ننشینند.من نه خود را از مردم جدا می‌دانم و نه می‌توانم چشم بر درد دل جوان امروزی ببندم پس این کمترین کاری بود که توانستم انجام دهم و با افتخار در این فیلم حاضر شدم.
عوض کردن عادات ناهنجار سینمای ایران
امین زندگانی نیز در این نشست با صداقت و خلوصی که دلپذیر مانند نقش بود صحبت‌هایش را با بیان اینکه اولین برخوردش در قبال پذیرش نقش حضرت سلیمان (ع) حسی همراه با ترس بود بیان کرد.پیرو صحبت‌های آقای کمالی‌نژاد مبنی بر نمایش بازی نکردن نقش‌های این فیلم تصمیم گرفتم برای خلق این شخصیت کار خاصی انجام ندهم و در صحبت با آقای بهرامی تصمیم‌مان بر این شد که به سمت و سویی حرکت کنیم.
که صمیمیت و خلوص را بتوانیم انتقال دهیم تا حرف‌مان باورپذیر باشد.بازیگران برخی اوقات ناچارند برای بازی کردن نقش‌هایی خاص، بازیگری را فراموش کنند و این اتفاقی است که در آن سوی دنیا هم در حال رخ دادن است، به همین سبب تصمیم گرفتیم برای ارائه نقش و بازی آن فیلتری جلوی ذهن تماشاگر نگذاریم و در حقیقت بازی کردن نقش را به او القا نکنیم بلکه به مخاطب اجازه دهیم.با خلق یک شخصیت اتفاق اصلی در ذهن او بیفتد و به صداقت و واقعیتی دست یابد که احساس کند این شخصیت و بازیگر آن قصه متفاوت بودن در ایفای نقش را دارد.
بازیگر نقش حضرت سلیمان (ع) با تأکید بر اینکه بسیار دوست دارم فیلم را با مردم در سالن سینما ببینیم و تا حال بیش از 15 بار این کار را برای این اثر انجام دادم، تصریح کرد:‌من به دنبال تعریف نبودم بلکه به دنبال تأثیر نقش می‌گشتم وقتی پیرزن سالخورده‌ای به من می‌گوید قلب مرا لرزاندی و یا یک کودک 5 ساله پشت تلفن به من می‌گوید عمو خیلی قوی هستی که با آدم بدا جنگیدی لذت می برم و معتقدم این خلوص باعث شده که تماشاگر امین زندگانی را نبیند و نقش‌ها را ببیند.متأسفانه این مسئله در سینمای ایران هنوز عادت نشده و ما می‌خواهیم که خود بازیگر را ببینیم نه نقشی که بازی می‌کند.ملک سلیمان (ع) در حال عوض کردن خیلی از عادات است و نوید این را می‌دهد که ما به فصلی نو از سینما خواهیم رسید.یکی از عادات شب نقش اول و نقش دوم است.سوء تفاهمی که در سینمای ایران وجود دارد این است که همه فکر می‌کنند.نقش اول یعنی بهترین بازیگر فیلم! نه! آقای بحرانی در برخورد با من و یک سرباز در این فیلم به هنگام فیلمبرداری تفاوتی قائل نبود و چه بسا برخی اوقات زمانی که ایشان برای گرفتن نمایی از یک سربار و واکنش او نسبت به من و یا اتفاقی که در صحنه جاری بود صرف می‌کرد بیشتر هم بود! چرا که هر نما و هر سکانس شخصیت اول و قهرمان خودش را دارد و کارگردانی هوشمند و کار بلد است که وقتی مخاطب از سینما بیرون می‌آید تمام شخصیت‌ها را دیده، آنها را شناخته و به ‌آنها فکر می‌‌کند.
وقتی ستاره و سوپراستار معنایی ندارد
زندگانی با بیان این مسئله که وقتی شما می‌بینید تهیه کننده یک اثر روی سقف ماشین آتش نشانی شلنگ پرقدرت آن را گرفته وقتی به زمین می‌خورد و کمرش آسیب می‌بیند و یا کارگردان برای اینکه سختی کار بازیگر روی اسب را درک کند، سوار بر اسب می‌شود و مصدوم می‌شود و دیگر ستاره و سوپر استار برایتان معنی ندارد و از این دست مباحث حاشیه‌ای خارج می‌شوید، گفت: این زمان است که احساس می‌کنید کاردلی انجام می‌دهید و چه قدر خب است تمام کارها به این صورت شکل بگیرد.این فضایی است که در سینمای ما اتفاق نیفتاده و تکرار نشده.مسئله دیگر نیز شنیده‌هایم مبنی بر این نکته بود که چقدر خوب است من نقش حضرت سلیمان (ع) را بازی کردم و شاهد حضور بازیگران تکراری نبودیم!
من این مسئله را متوجه نمی‌شوم! بازیگر تکراری چه معنایی می‌دهد؟ حرف من صنفی است نه شخصی! در تمام دنیا بازیگران در حال ایفای نقش هستند و دستمزدشان افزایش می‌یابد و تکراری هم نمی‌شوند.چرا این مسئله در سینمای ایران سیر نزولی دارد؟ چرا بازیگر مصرف می‌شود؟ اعتقاد من بر این است در سینمای ایران هر فرد در هر جایگاهی که است حق او بوده اما چگونه استفاده کردن از جایگاه خود ودیگران در سینماست که مهم است

Link: http://79.175.167.47/Nsite/FullStory/?Id=324742

متعجبم از مقايسه با ارباب حلقه ها

0 Comments نـظــر
درباره اینکه چرا تعداد معدودی سه‌گانه ملک سلیمان (ع) را با سه‌گانه ارباب حلقه‌ها مقایسه می‌کنند برای من جای تعجب است اما بیاییم و از این باب به این مسئله نگاه کنیم که داستان ارباب حلقه‌ها یک داستان تخیلی است که با دنیای دخان سر و کار دارد و دیگر آنکه محوریت داستان آن هم یک حلقه و انگشتر است اما تفاوت آن با این اثر آن است که دید فیلم ارباب حلقه‌ها به مسئله انگشتر، دید منفی و شیطانی است. یعنی انگشتر در آن اثر مظهر قوای منفی است و چه بسا شیطنتی در این فیلم و کتاب «تالیکن» باشد که به گونه‌ای قصد احیا کردن آن تفکر پایه‌ای غرب را داشته باشد. غربی‌ها می‌گویند حضرت سلیمان (ع) پیامبر نبوده و پادشاهی بوده که تنها قوای او انگشتری سحرآمیز بوده است و آن انگشتر سحرآمیز را در ارتباط با اجنبه و شیاطین می‌دانند در حالی که ما اصلاً معتقد نیستیم که انگشتر در این اثر اصل است، بلکه اصالت با خود حضرت و رسالت پیامبری ایشان است و اینها همه ابزارهایی است دست حضرت که بدون ایشان این ابزارهای هیچ کارایی ندارند

Link: http://javanonline.ir/Nsite/FullStory/?Id=324746

يك اتفاق نادر

0 Comments نـظــر

حميد بهمنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اينكه فيلم «ملك سليمان(ع)» اتفاق نادر در سينمای ايران است، افزود: اين فيلم توانايی آن را دارد تا برای سينمای كشورمان سرآغازی باشد برای نزديكی به استانداردهای جهانی در هنر هفتم، به شرطی كه از ساخت چنين آثاری حمايت شود. هرچند در سينمای ما به واسطه برخی غرض ورزی‌ها شخصی، عده‌ای می‌خواهند چنين فيلم‌هايی را بكوبند.

وی افزود: اين فيلم قرآنی تنها در بحث جلوه‌های ويژه نيست كه از كيفيتی ممتاز بهره می‌برد، بلكه تمامی بخش‌هايش از پتانسيل بالايی سود برده، به ويژه در حوزه كارگردانی كه به عقيده من برای بحرانی (كارگردان) يك نقطه اوج به حساب می‌آيد.

اين فيلمساز ارزشی ادامه داد: نكته حائز توجه در اين فيلم نقش آفرينی، بازيگران فيلم است كه به بهترين نحو ارائه شده، برای نمونه بازی كه ما از مهدی فقيه در اين فيلم می‌بينيم در هيچ فيلم ديگری از وی نديده‌ايم.

كارگردان فيلم دفاع مقدسی «آن مرد آمد» فيلمنامه فيلم را هم از ديگر امتيازات فيلم ناميد و تصريح كرد: از متن فيلم بايد به عنوان ديگر امتياز اين كار نام برد، چراكه جنس داستان «ملك سليمان(ع)» به نحوی است كه اگر با تيزهوشی به آن پرداخته نمی‌شد، ممكن بود مورد سو استفاده صهيونيست‌ها واقع شود، اما خوشبختانه فيلم از خطر ذكر شده در امان ماند.

بهمنی ادامه داد: سينمای ما اگر خواهان رقابت با سينمای جهان است بايد ساختارش نيز با آثار خارجی برابری كند، والا با حرف، روز به روز سينمای ما ضعيف‌تر خواهد شد. هرچند «ملك سليمان(ع)» می‌خواهد در راه جهانی شدن قدم بردارد.

وی در خصوص اكران فيلم نيز تصريح كرد: جدا از بحث كيفی فيلم، درخصوص نحو اكران فيلم هم بايد بگويم كه اين اثر توانسته الگويی نو در سينمای ما محسوب شود، چراكه تبليغات اين كار به شدت حرفه‌ای انجام شده، در ضمن اكران خارجی اين فيلم كه قرار است به صورت گسترده بعد از نمايش داخلی در آمريكای شمالی به نمايش درآيد از ديگر ويژگی‌های مثبت اين كار است.

اين فيلمساز در پايان خاطرنشان كرد: داستان «ملك سليمان(ع)» به پايان نرسيده و اينگونه كه از شواهد بر می‌آيد كار قرار است سه گانه باشد، وليكن بايد توجه داشت كه در قسمت‌های دوم و سوم كيفيت كار به مراتب از كار فعلی بالاتر باشد، چون توقع تماشاگر از چنين فيلمی بالاتر رفته است

Link: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=687955

وقتي خرازي ها به سيم آخر مي زند

Nov 2, 2010 2 Comments نـظــر
انتخاب بازيگر در تمام فيلمهاي تاريخي- ديني ايران غلط بوده

شهرام خرازي ها روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: هنرپيشه نقش اصلي در فيلم هاي متعلق به ژانر ديني – تاريخي، از يك طرف بايد بيش از ديگر بازيگران بويژه در صحنه هاي شلوغ و آكنده از سياهي لشكر ديده شود، از طرفي ديگر بايد بگونه اي نقش را از آب درآورد كه تضاد چنداني با پيش فرض ها و تصورات بينندگان در مورد شخصيت هاي تاريخي و ديني نداشته باشد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه نقش شخصيت هاي ديني و تاريخي را به هر كسي نمي توان سپرد اظهار داشت: يك انتخاب غلط گاه تمام زحمات عوامل پروژه را به هدر مي دهد به عنوان مثال سپردن نقش حضرت سليمان (ع) به 'امين زندگاني'، فيلم بزرگ 'ملك سليمان' (شهريار بحراني) – كه اين روزها بر پرده سينماهاي تهران و شهرستان ها است - را از هم پاشيد و فيلمي كه مي توانست به يكي از بهترين آثار ژانر ديني سينماي ايران تبديل شود عملا به علت  (انتخاب بازيگران) و ايضا شخصيت پردازي غلط و سطحي به وادي فراموشي سقوط كرد.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران يادآور شد: 'امين زندگاني' يك بازيگر حرفه اي در حوزه تئاتر و يك آكتور متوسط در حوزه تلويزيون است اما استار و يا هنرپيشه پولساز و اسم دركرده سينما محسوب نمي شود.
نقش يك پيامبر كه مقام پادشاهي هم داشته براي 'زندگاني' كه تاكنون حتي يكبار هم عهده دار نقش هاي بزرگ نبوده، سنگين است و به اين هنرپيشه نمي برازد.
خرازي ها خاطر نشان كرد: اگر اين نقش را 'محمدرضا فروتن' و يا 'بهرام رادان' بازي مي كردند، وضعيت عوض مي شد و سطح بازيگري فيلم ارتقاء مي يافت.
به گفته وي، پروژه هاي عظيمي در حد 'ملك سليمان' در درجه اول نياز به استار و سوپراستار دارند و با هنرپيشه هاي ميانپرده هاي تلويزيوني و سريال هاي پيش پا افتاده نمي توان شخصيت هاي تاريخ ساز را به مردم باوراند.
وي اضافه كرد: 'الهام حميدي' دم دست ترين انتخاب ممكن براي ايفاي نقش همسر سليمان نبي (ع) بود اين نقش اصلا پرداخت نشده و جزء نقش هاي قابل حذف به شمار مي آمد، بگونه اي كه اگر حتي يك نفر سياهي لشكر هم به جاي 'حميدي' اين نقش را ايفا مي كرد باز هم در اصل قضيه تفاوتي حاصل نمي شد. همين اتفاق در مورد 'حميدي' در سريال 'يوسف پيامبر (ع)' (فرج الله سلحشور) نيز اتفاق افتاده بود.
اين منتقد سينما و تلويزيون با بيان اينكه انتخاب 'مصطفي زماني' براي ايفاي نقش يوسف (ع) در اين سريال يك ريسك بود، گفت: كسي 'زماني' را تا قبل از پخش سريال 'يوسف پيامبر (ع)' نمي شناخت. او از چهره اي زيبا و گيرا برخوردار بود و اندام ورزيده و خوش فرمي داشت، لذا با وجود ناشناختگي گزينه مناسبي به نظر مي آمد.
به گفته وي، ريسك 'سلحشور' توام با موفقيت بود، 'زماني' در اين نقش جواب داد و يك شبه ره صد ساله پيمود. اين قبيل ريسك ها كه حكم استثناء را دارند، گاه به شكست مي انجامند بالاخص در پروژه هاي تاريخي – ديني.
خرازي ها از ديگر نمونه هاي انتخاب غلط بازيگر را مجموعه تلويزيوني 'مختارنامه' (داوود ميرباقري) كه اين روزها روي آنتن شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران است، عنوان كرد و افزود: 'فريبرز عرب نيا' زماني براي ايفاي نقش مختار انتخاب شد كه عملا در سينما ديگر استار پولسازي محسوب نمي شد و شمار فيلمنامه هايي كه به او پيشنهاد مي شد روز به روز رو به تنزل مي گذاشت.
وي يادآور شد: اين پروژه چند سال زمان مي برد و طبعا نياز به هنرپيشه اي داشت كه بتواند مدت ها در اختيار گروه دور از پايتخت باشد. در چنين شرايطي عرب نيا كه مهره سوخته اي در سينما بود، به پروژه مختار پيوست.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران خاطر نشان كرد: اما حضور شش ساله او در اين پروژه نتيجه در خوري نداد. عرب نيا همانگونه كه نقش سلطان را در فيلمي به همين نام از 'مسعود كيميايي' بازي كرده، نقش مختار را ايفا نموده است. اين شباهت به حدي است كه در بسياري از صحنه هاي سريال انگار اين سلطان 'كيميايي' است كه به جاي كاپشن چرم، لباس عربي بر تن كرده و به جاي موتورسيكلت، سوار اسب شده و بجاي نارنجك، شمشير بدست گرفته است!؟
خرازي ها در ادامه بيان كرد: ‌اين نوع نقش آفريني مضحك را همين چند ماه پيش در فيلم تاريخي – ديني 'ناسپاس' (حسن هدايت) نيز شاهد بوديم. در اين فيلم هيچ نشاني از تاريخ در بازي 'الناز شاكردوست'، 'ليندا كياني'، 'پوريا پورسرخ' و 'نيما شاهرخ شاهي' به چشم نمي خورد آنها به سبك و سياق تين ايجرهاي امروزي در صحرا با دشداشه و تن پوش هاي باستاني راه مي رفتند و صحبت مي كردند و كم مانده بود تا مثلا موبايل هايشان را از جيب بيرون آورده و جلوي قوم بني اسرائيل با فرد آن طرف خط مشغول مكالمه شوند!؟
وي با بيان اينكه كمبود استار و سوپراستار مشكل ديرينه سيما و سينماي پس از انقلاب است، اظهار داشت: تبعات سوء اين كمبود در توليدات بزرگ ديني – تاريخي و حتي جنگي كاملا مشهود است.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، گزينش 'شبنم قلي خاني' براي 'مريم مقدس (س)'، 'فريبرز عرب نيا' براي 'مختار نامه'، 'امين زندگاني' براي 'ملك سليمان' و 'الناز شاكردوست' براي 'ناسپاس' را از جمله اشتباهات محرز پروژه هاي ديني – تاريخي سال هاي دور و نزديك سيما و سينماي ايران دانست.
اين منتقد سينما و تلوزيون گفت: تا زماني كه مشكل كمبود استار و سوپراستار حل نشود، سينما و تلويزيون براي كليد زدن پروژه هاي بزرگ با مشكل مواجه خواهند بود.
خرازي ها افزود: به نظر مي رسد براي آشنا كردن هر چه بيشتر مردم با رخدادهاي تاريخي و ديني، تأمين و صرف اين هزينه مقرون به صرفه باشد. اگر فيلم ديني و سريال تاريخي درست و حسابي مي خواهيم بايد قدري سركيسه را شل كنيم

Link: http://www.irna.ir/html/1389/13890810/30051229.htm